گروه خبر: تازه‌ترین اخبار از تعداد جان‌باختگان حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که در پی توفان شهر مکه رخ داد، حاکی از آن است که شمار جان‌باختگان ایرانی به ۵ نفر رسیده است.


تا پیش از این مقامات ایرانی تنها فوت یک زائر ایرانی را تایید کرده بودند، دیروز اما سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران فوت چهار زائر ایرانی دیگر را تایید کرد؛ به‌نحوی‌که به گفته او این ۴ زائر ایرانی ازجمله جان‌باختگانی بودند که در بیمارستان‌های مکه شناسایی شده‌اند. اوحدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر توضیح داد: با توجه به اینکه از میان ۴۳ هزار زائر ایرانی که در مکه حضور داشتند، اعلام کردند که ۱۱ نفر آنها مفقود شده و به هتل برنگشته‌اند، از تمامی بیمارستان‌های عربستان بازدید کردیم و در نهایت مشخص شد که ۴ زائر ایرانی دیگر فوت شده‌اند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت از میان فوت شدگان ۲ نفر اهل سنت هستند. از سوی دیگر رئیس سازمان حج و زیارت از پیگیری حقوقی حادثه عربستان خبرداد و گفت: کنسولگری ایران و سفیر ما در ریاض پیگیری‌های حقوقی لازم را در این خصوص انجام خواهند داد.


6 ایرانی مفقود

اگرچه صبح دیروز سعید اوحدی از مفقود بودن ۷ نفر از زائران ایرانی سخن گفته بود اما ساعاتی بعد، سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر اعلام کرد که یکی از مفقودشدگان را در بیمارستان سعودی پیدا کرده‌اند. او با بیان اینکه برای شناسایی ۷ زائر مفقود شده بارها مراکز بهداشتی و درمانی سعودی را جست و ‌جو کردیم، حال این زائر را مناسب توصیف کرده و توضیح داد: این زائر تنها از ناحیه دست دچار آسیب‌ شده است.


حال حادثه‌دیدگان

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تشریح وضعیت ۱۰ زائر ایرانی حادثه مسجدالحرام که از زمان حادثه در بیمارستان بستری هستند، گفت: ۴ نفر از زائران ایرانی حادثه دیده در بیمارستان‌های هلال‌احمر در مکه بستری هستند که به‌زودی ترخیص می‌شوند. به گفته حریرچی، ۶ نفر از زائران نیز برای انجام عمل جراحی در بیمارستان‌های عربستان سعودی بستری هستند که طی چند روز آینده مرخص می‌شوند. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت مسوول اعلام وضعیت مجروحان حادثه و سازمان حج و زیارت مسوول اعلام تعداد کشته‌ها است.


اسامی کشته‌شدگان

بر اساس آنچه «ایرنا» گزارش داده، سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اسامی کشته‌شدگان ایرانی حادثه مکه را اعلام کرد. بنابراین گزارش محمد مجلسی از تهران، ولی اسمعیلی از خراسان جنوبی، محمد هاشم‌زهی از سیستان و بلوچستان و علیرضا عامری از سمنان جان‌باختگان ایرانی حادثه مکه هستند.


تسلیت هاشمی رفسنجانی و ظریف

در همین باره آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت زائران در مکه‌مکرمه را تسلیت گفت. در خبری دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز درگذشت زائران خانه خدا را تسلیت گفت.