گروه خبر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با اشاره به اظهارات برخی از منتقدان در مورد استفاده دولت از پول‌های صندوق توسعه ملی با بیان اینکه دولت فقط 10 میلیارد دلار با مجوز رهبری و برای منابع آب و خاک از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، خاطرنشان کرد: دولت متعهد شده که این پول را به‌عنوان وام برداشت کرده و آن را به صندوق بازگرداند.


به گزارش «ایسنا» او که روز گذشته در راس هیاتی 40 نفره متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فناوری و علمی رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزرا و شماری از روسای سازمان‌های مختلف وارد زابل شد. در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان زابل که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: در مقطع فعلی علاوه بر بحث تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی که در اجرای سیاست‌های آن هم ملت و هم دولت مسوولیت دارند، در آستانه تدوین برنامه ششم در دولت یازدهم نیز هستیم، همچنین از طرفی در مقطعی به نام پساتحریم نیز قرار داریم. جهانگیری با اشاره به توافق صورت گرفته در پرونده هسته‌ای، اظهار کرد: برخی از دوستان طی دو سال اخیر عمر دولت یازدهم به سادگی لب به انتقاد می‌گشایند، بروند مرور کنند و بگویند که دولت باید چه بخش‌هایی را مدیریت می‌کرد و امروزچه بخش‌هایی را مدیریت کرده است.


وی با تاکید بر اینکه در این دو سال باید بدهی‌ها، کمبودها و مطالبات روزافزون ملت را مدیریت می‌کردیم، گفت: طی دو سال گذشته بدهی‌ها، کمبودها و مطالبات را مدیریت کردیم و با وجود همه اینها دو سال بسیار خوب را پشت‌سر گذاشتیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های نفتی موجود در داخل کشور خاطرنشان کرد: پس از تحریم‌ها باید از منابع نفتی به خوبی استفاده کنیم. در این دوران می‌توانیم به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهیم. همچنین در این دوران باید تلاش کنیم که زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی تامین و این بخش را فعال کنیم. وی با اشاره به اشتیاق کشورهای خارجی به سرمایه‌گذاری در سواحل خاطرنشان کرد: کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی ایران و انتقال آن به کشورهای خاورمیانه هستند. باید تلاش کنیم که از سرمایه و ظرفیت‌های موجود در این راستا استفاده کنیم.معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت تالاب هامون و نیاز رسیدگی به این تالاب تاکید کرد: باید در مورد حوزه آب رود هیرمند گفت‌وگوهای اساسی با افغانستان داشته باشیم که با این گفت‌وگوها و همچنین با همت و پیگیری استاندار و رئیس سازمان محیط‌زیست تالاب هامون احیا خواهد شد.معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در بدو ورود به بیرجند با اشاره به موقعیت استراتژیک استان خراسان جنوبی گفت که این استان از نظر موقعیت، مهم‌ترین محور ارتباطی سواحل جنوبی با کشورهای آسیای میانه است. او همچنین دیروز از پروژه‌ انتقال و توزیع آب به اراضی دشت سیستان بازدید کرد.