زینب موسوی: نام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نیز به فهرست نهایی استیضاح‌شوندگان کابینه اضافه شد. اگرچه مجلسی‌ها تاکنون دو وزیر دولت روحانی را استیضاح کرده و از این میان تنها موفق به برکناری یک وزیر شده‌اند، دیروز نیز با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه در جلسه علنی مجلس، آخرین گام خود را برای استیضاح یکی دیگر از وزرای دولت روحانی برداشتند.

طرح استیضاح عباس آخوندی در شرایطی با ۱۳ امضا از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده است که پیش از این در خردادماه با ۳۰ امضا به هیات رئیسه تقدیم شده بود؛ موضوعی که از کاهش امضای متقاضیان استیضاح حکایت دارد. گرچه هر طرح استیضاح می‌تواند با ۱۰ امضا شکل قانونی به خود گرفته و مورد بررسی قرار گیرد، اما تعداد امضای متقاضیان استیضاح پای طرح، می‌تواند گواه میزان اقبال نمایندگان به استیضاح وزیر باشد؛ این موضوعی است که در ظاهر طرح استیضاح آخوندی هویدا است. از سوی دیگر بسیاری نمایندگان مجلس بر این باورند که استیضاح وزیر راه نمی‌تواند مشکلات اصلی این وزارتخانه را حل کند؛ مشکلاتی که به کفایت وزیر ارتباطی ندارد. کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی کرده این طرح استیضاح با اقبال نمایندگان روبه‌رو نخواهد شد. مهرداد لاهوتی، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تایید این موضوع طرح استیضاح آخوندی را کاملا نابجا خواند. آنچه استیضاح‌کنندگان به‌عنوان محور‌های این استیضاح عنوان کرده‌اند، «عدم انجام تعهدات زمان اخذ رای اعتماد»، «مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه»، «مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی»، «مشکلات حوزه حمل‌ونقل» و «مشکلات حوزه مالی وزارتخانه» است.

این در حالی است که لاهوتی عملکرد عباس آخوندی را خوب توصیف کرد و گفت:« در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلاتی روبه‌رو است، آخوندی توانست وزارتخانه متبوعش را به خوبی اداره کند.» مهرداد لاهوتی بر این باور است که در کمیسیون عمران تنها یک نفر موافق استیضاح وزیر راه است. پیش از این سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران از جدی بودن این استیضاح سخن گفته بود.به هر روی طرح استیضاح آخوندی اعلام وصول شده و طبق ماده ۲۲۵ آیین نامه داخلی مجلس، وزیر یا هیات وزیران موظفند ظرف ۱۰ روز پس از طرح استیضاح، در مجلس حاضر شوند و توضیحات لازم را بدهند. تعیین وقت استیضاح در مهلت مقرر با پیشنهاد وزیر یا هیات وزیران و تصویب هیات رئیسه مجلس در دستور هفتگی قرار می‌گیرد. ضرغام صادقی، عضو هیات رئیسه مجلس در این باره به «ایسنا» گفته است که احتمالا جلسه استیضاح سه‌شنبه ۱۴ مهر انجام می‌شود.این عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح تحت هر شرایطی پابرجا خواهد بود، گفت: از زمان اعلام وصول طرح استیضاح، درج شدن امضای متقاضیان وجاهتی ندارد و استیضاح در هر شرایطی پابرجا خواهد بود. البته این امکان وجود دارد که نمایندگان بیشتری به جمع متقاضیان بپیوندند.سومین استیضاح در کابینه حسن روحانی در شرایطی رخ خواهد داد که پیش از این علی فرجی دانا، اولین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم با رای موافق نمایندگان به استیضاح او در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۹۳ از سمت خود کنار رفت. همچنین اقدام دیگر برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح علی‌اصغر فانی با رای منفی مجلسی‌ها به استیضاح وزیر آموزش و پرورش در تیرماه امسال، فانی را در مقام وزارت ابقا کرد.