ورود به مرحله اجرایی برجام

گروه خبر: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از ورود به مرحله اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد. علی شمخانی دیروز در اراک به خبرنگاران تاکید کرده است که در شرایطی از مرحله اجرایی برجام عبور خواهیم کرد که طرف مقابل به تعهدات خود به درستی عمل کند.


بر اساس آنچه «ایرنا» از اظهارات علی شمخانی در حاشیه آیین ادای احترام به شهدا در اراک خبر داده است، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه مراحل آخر بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، گفت: این بررسی‌ها در مجلس انجام می‌شود تا زمینه‌های اجرای قوی‌تری پیدا کند.در همین حال سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است که گزارش این کمیسیون از بررسی‌ها درباره برجام امروز آماده می‌شود. به گفته او با توجه به سفر رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه به نیویورک باید هر چه سریع‌تر گزارش کمیسیون برجام آماده شود؛ بنابراین قطعا گزارش کمیسیون برجام آماده خواهد شد تا در روز سه‌شنبه به صحن آمده و قرائت شود.در این باره عبدالرضا مصری، عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز به «ایلنا» گفته است که گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام تنها برای قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

توصیه لاریجانی

جلسه کمیسیون برجام دیروز عصر نیز برگزار شد؛ این بار علی لاریجانی رئیس مجلس میهمان کمیسیون ویژه بود. به گزارش خبرگزاری فارس، نقوی حسینی در تشریح این جلسه گفت: رئیس مجلس در این جلسه تاکید کرد که در ارائه گزارش نهایی باید توجه داشته باشیم که چارچوب‌ها مشخص شود تا طرف مقابل نتواند در قالب برجام تعبیر و تفسیرهایی را دنبال کند. لازم است که ما چارچوب برجام را در طرحی که ارائه می‌کنیم محکم کنیم و جلوی لغزش‌های آن را بگیریم. همچنین جلوی تعبیر و تفسیرهای خاص گرفته شود.


طرح دو فوریتی

پیش از لاریجانی نقوی حسینی صبح دیروز از ارائه طرحی دوفوریتی برای تعیین چارچوب‌های برجام از سوی برخی نمایندگان مجلس خبر داده بود؛ طرحی که به گفته سخنگوی کمیسیون برجام شامل شروطی خواهد بود که قرار است برجام بر اساس آنها مشروط پذیرفته شود. در همین حال حسین نجابت عضو هیات‌رئیسه کمیسیون در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از طرحی دوفوریتی با هماهنگی کمیسیون برجام سخن گفته که با رایزنی علی لاریجانی، رئیس مجلس و علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام در حال تدوین است. به گفته او مقرر شد طرح اصلی مجلس برای اجرای چارچوب برجام با هماهنگی تدوین شود؛ طرحی که پس از قرائت گزارش برجام و با هماهنگی ارائه می‌شود.گرچه به‌نظر می‌رسد طرح‌های متعددی درباره برجام از سوی نمایندگان در حال تدوین است، اما نقوی حسینی دیروز از مقرر شدن تهیه و ارائه یک طرح واحد با اجماع حداکثری نمایندگان خبر داد.