گروه خبر: شمار کشته‌شدگان ایرانی حادثه منا روز گذشته به ۱۶۹ نفر رسید. روز پنج‌شنبه بر اثر ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات در منا صدها زائر زیر دست و پا کشته شدند. حادثه‌ای که به باور بسیاری از شاهدان عینی ناشی از سوءمدیریت دولت عربستان در برگزاری مراسم حج بود.

در این میان هنوز بسیاری از زائران ایرانی مفقود هستند و جست‌وجو برای پیدا کردن آنها در بیمارستان‌های مکه ادامه دارد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با «ایرنا» دیروز شمار زائران کشته شده ایرانی را در فاجعه منا ۱۶۹ نفر اعلام کرد. او همچنین شمار مفقودان ایرانی فاجعه منا را ۳۰۷ نفر اعلام کرد: همچنین به گفته او، ۸۵ زائر مصدوم ایرانی در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی و ۱۸ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. همزمان روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن اعلام خبر شناسایی پیکر ۱۴۴ نفر از هموطنان قربانی حادثه منا تا صبح دیروز از اغاز تشریفات کنسولی برای انتقال اجساد این جان‌باختگان خبر داد. در همین حال امیرعبداللهیان از اعزام هیاتی به ریاست وزیر بهداشت به جده خبر داد و افزود: «حسب هماهنگی‌ها انتظار می‌رود عصر سه‌شنبه پیکر مطهر ۱۳۵ جان‌باخته حادثه منا وارد کشور شود.» او همچنین گفت که‌ انجام سفر وزیر ارشاد به عربستان نیز در دست پیگیری است. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز روز گذشته با اشاره به کمیته حقیقت‌یاب گفت: جمهوری اسلامی ایران درخصوص ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی و فنی این حادثه در سطح همکاری با دولت سعودی و در سطح جهان اسلام وارد عمل شده و در کنار رسیدگی به وضعیت مجروحان و متوفیان کشور اعلام کرده و این ظرفیت را دارد که به تمام کسانی که در این موضوع آسیب دیده‌اند به ویژه مجروحان کمک جدی کند.

در همین حال حادثه منا روز گذشته در فهرست اولویت‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفت. در همین راستا روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت سعودی در فاجعه منا مقصر واقعی است. به گزارش «ایرنا» وی همچنین به دولت سعودی توصیه کرد تا در روزهای آینده همکاری درستی برای شناسایی مفقودان داشته باشد. در خبری دیگر مهرداد بذرپاش، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس از توقف طرح دوفوریتی انتقال مدیریت حج به سازمان‌ همکاری‌های اسلامی با توجه به نگرانی‌های به‌وجودآمده راجع به امنیت حجاج در زمان باقیمانده حج خبر داد. در همین حال به‌دنبال تلاش ایران برای سفر وزیر بهداشت و وزیر ارشاد به عربستان، محمد حسن اصفری، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از صدور ویزای وزیر بهداشت به‌منظور سفر به عربستان و بررسی مجروحان حادثه منا خبر داد. به گزارش الف گفته می‌شود که ویزای این سفر با وساطت امیر کویت صادر شده است. از سوی دیگر به‌دنبال انتقاد مقامات ایران از نحوه عملکرد دولت عربستان در حادثه منا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی انتقادات ایران در مورد مدیریت مراسم حج را رد کرد و گفت که تهران نباید از ماجرای منا استفاده سیاسی کند.