جهانگیری بر پیگیری حادثه منا تاکید کرد
گروه خبر: با آغاز روند بازگشت پیکر جان‌باختگان ایرانی حادثه منا، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با نیمه تمام گذاشتن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان که در حادثه اخیر منا جان باختند، به تهران بازمی‌گردد.


قرار است امروز پیکر 130 نفر از جان‌باختگان حادثه مصیبت‌بار منا به کشور منتقل شود.به گزارش «ایرنا» پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ضمن اعلام این خبر افزود: رئیس‌جمهوری از لحظه ورود به نیویورک و اطلاع از حادثه منا، پیگیر وضعیت حجاج عزیز جانباخته و مصدوم کشورمان در این حادثه غم‌انگیز بود و مرتبا در تماس با معاون اول خود و نیز مسوولان ذی‌ربط، گزارش عملکرد دستگاه‌های مرتبط را پیگیری کردند.


معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: به‌رغم کارشکنی‌ها و تعلل مقامات سعودی، در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، نخستین گروه از پیکرهای حجاج عزیز کشورمان که در حال انجام مناسک حج ابراهیمی، با لباس احرام و در سرزمین منا قربانی شدند، امروز به کشورمان منتقل خواهد شد و به همین دلیل رئیس‌جمهوری با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش‌بینی شده خود در سازمان ملل، بعدازظهر دیروز نیویورک را ترک کرد. براساس این گزارش، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ۶ برنامه مهم خود را در نیویورک لغو کرد تا زودتر به تهران بیاید و در مراسم انتقال پیکر حاجیان جان‌باخته ایرانی شرکت کند. دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا، نخست‌وزیر تونس، نخست‌وزیر عراق، نشست با نخبگان سیاست خارجی و کنفرانس مطبوعاتی از جمله برنامه‌های دیگر این سفر بود.


ادامه تلاش‌های دولت

همزمان روز گذشته، جلسه ویژه ستاد رسیدگی به حادثه‌دیدگان منا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وزرای امور خارجه و اطلاعات تشکیل شد. به گزارش «ایرنا» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان منا، بدون وقفه ادامه خواهد یافت.در همین حال آمار زائران جان باخته ایرانی در حادثه منا هر روز بالاتر می‌رود.


عصر دیروز «ایسنا» به نقل از سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد که ۵۷ نفر به تعداد کشته‌های ایرانی در فاجعه منا اضافه شد و به این ترتیب تاکنون این رقم به ۲۲۶ نفر رسیده است. همچنین تا لحظه نگارش این گزارش تعداد مفقودین ۲۴۸ نفر اعلام شده است. این در حالی است که ساعتی بعد شبکه خبر تعداد جان‌باختگان این حادثه را ۲۲۸ نفر اعلام کرد.


همزمان با بالا رفتن آمار کشته‌شدگان ایرانی منا، روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آمار کشته شده‌های کلی فاجعه‌ منا را بیش از آمار فعلی اعلام کرد.به گزارش «ایسنا» وی در ادامه با بیان اینکه نباید موضوع پیچیده‌تر شود، گفت: دولت عربستان باید مسوولیت خود را قبول کرده، عذرخواهی کند و با عوامل در صحنه و برنامه‌ریز که کوتاهی کرده‌اند برخورد کند. از نظر ما برکناری چند مسوول کافی نیست.


ماموریت قوه‌قضائیه به دادستان کل کشور

در خبری دیگر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی، در جلسه دیروز مسوولان عالی قضا، دادستان کل کشور را مامور پیگیری فاجعه منا کرد.همچنین روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس پیام تسلیتی را به روسای مجالس کشورهای اسلامی فرستاد. به گزارش «ایرنا»، لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی ایران تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را برای ریشه‌یابی علت فاجعه منا ضروری می‌داند. همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی ایران برای اعزام تجهیزات و نیرو به عربستان خبر داد. آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان نیز روز گذشته در ابتدای درس خارج فقه خود خواستار تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب از طرف جهان اسلام، حداقل سازمان کنفرانس اسلامی شد.


وزارت خارجه پیگیر وضعیت مفقودین

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که رئیس‌جمهوری را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: مردم اطمینان داشته باشند وزارت امور خارجه تا روشن شدن وضعیت آخرین مفقود ایرانی فاجعه منا موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. او روز یکشنبه نیز رایزنی‌های گسترده‌ای را با امیر کویت برای صدور ویزای وزیر بهداشت جهت سفر به عربستان انجام داد که در نتیجه این اقدامات، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت روز گذشته برای بررسی وضعیت مجروحان ایرانی فاجعه منا عازم عربستان شد. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز دیروز از تماس فوری خود با کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران خبر داد. به گزارش «ایلنا» وی گفت: به‌رغم قول مساعد و برخی همکاری‌ها، اقدامات فعلی سعودی برای تعیین وضعیت مفقودین ناکافی است.در همین حال به گزارش «ایرنا» هشت کمیته برای پیگیری حادثه دلخراش منا و تعداد جانباختگان، مفقودان و مجروحان این حادثه در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مشخص شد.فاجعه منا پنج‌شنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسوولان سعودی رخ داد. در این حادثه دلخراش در مجموع بیش از دو هزار زائر جان خود را از دست دادند و به تایید منابع خبری بیش از این تعداد نیز مجروح شده‌اند. امسال 64 هزار زائر ایرانی حج راهی عربستان شدند. به گفته سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، آیین تشییع جانباختگان تهرانی منا پس از انتقال در مصلا یا میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود. همچنین آیین استقبال رسمی و تشریفاتی در فرودگاه مهرآباد با حضور مقامات ارشد دولت برگزار خواهد شد.