گروه خبر: رئیس‌جمهوری موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را به دلیل استفاده از بهترین و اندیشمندترین مذاکره‌کنندگان سیاسی، حقوقی، فنی و اقتصادی دانست و گفت: فرهنگ انقلاب به معنای زبان اعتراض، درشت‌گویی و شعار نیست.


حسن روحانی روز گذشته در نخستین هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری، تاکید کرد: دولت در فضای پسابرجام شرایط را برای فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و رقابت در منطقه و جهان آماده‌تر می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تلاش‌های خود پیشتاز فعال کردن فناوری‌های نو در کشور و جبران عقب‌ماندگی در فناوری شوند. روحانی، موفقیت ایران در مذاکرات تاریخی در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا را به‌خاطر بهره‌گیری از دانش و منطق دانست و اظهار کرد: اگر بهترین و اندیشمندترین افراد در بخش‌های مختلف سیاسی، فنی و اقتصادی را در مذاکرات برنمی‌گزیدیم، موفق نبودیم. البته در کنار این دانش ایستادگی، مقاومت و فرهنگ ملت ایران که فرهنگی انقلابی است، بسیار تاثیرگذار بود. روحانی ادامه داد: فرهنگ انقلاب همان چیزی است که مردم ایران خواستار آن بودند و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و هرگز به معنای درشت‌گویی نیست. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کسی می‌خواهد در مسیر درست به اهداف خود برسد نیاز به علم، دانش و فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت ایرانی و اسلامی دارد، گفت: از ابتدا به تیم سیاسی گفتم باید پایان مذاکرات خروج از فصل هفت شورای امنیت و لغو تحریم‌های ظالمانه باشد و در تاریخ 70 ساله سازمان ملل سراغ نداریم که 6 قطعنامه فصل هفتمی بدون اینکه اجرا شده باشند، لغو شوند. روحانی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نرم در بخش‌های مختلف خاطر نشان کرد: در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای و مسائل علمی آن و نیز مباحث حقوقی، رابطه با آژانس، مسائل اقتصادی و رفع تحریم‌ها و در زمینه سیاسی، متخصصان را پای میز مذاکره بردیم و این افتخاری برای ملت و کشور است و ما توانستیم به اهداف ملی خود برسیم.


رفع موانع برای نخبگان

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فضای پس از توافق و مذاکرات به نفع نخبگان، تحقیقات و پژوهش کشور خواهد بود، گفت:‌ اگر در گذشته برای دسترسی به مجله، نرم‌افزار یا سخت‌افزار به‌خاطر تحریم دچار مشکل بودیم و نمی‌توانستیم فناوری خود را به دنیا عرضه کنیم یا بسیاری از کشورها فناوری‌های نو را به ما ارائه نمی‌کردند، امروز این مانع برداشته شده و باید این عقب‌ماندگی در فناوری جبران شود.


لزوم ارتباط با دنیا

روحانی با اشاره به اینکه علم، دانش و فناوری مرز نداشته و ما باید برای به دست آوردن آن از همه دنیا استفاده کنیم و در این مسیر با هیچ کس دشمنی نخواهیم داشت، گفت: ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم چرا که علم و دانش گمشده مومن است و هر جا که باشد آن را پیدا خواهد کرد.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه علم و دانش اهداف، کشور و فرهنگ دینی و اسلامی خود را فراموش نکرده و مفتون یا مرعوب غرب نخواهیم بود، گفت: هدف حرکت ما خدمت به مردم و آبادانی ایران است و دولت هر اقدامی که بتواند در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد داد و امیدواریم سال آینده که سال بهتری در فضای اقتصادی ما خواهد بود بتوانیم حمایت‌های بیشتری از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.


امر به معروف نباید در چند مساله خلاصه شود

همچنین به گزارش «ایرنا»، وی با تاکید بر اینکه نباید امر به معروف تنها در چند مساله خلاصه شود، افزود: از بدترین منکرها غرور نابجا، ریا و نشاندن ظاهری که با واقعیت فاصله دارد و دروغ است که به حیثیت مردم لطمه می‌زند و به آبروی مردم تعرض می‌کند.


همچنین روز گذشته روحانی در حاشیه مراسم نخستین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری، از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی بازدید کرد و با توضیح مسوولان این شرکت‌ها در جریان روند فعالیت‌ها و خدمات آنان قرار گرفت.