جبران باسیل وزیر خارجه لبنان یکی از این میهمانان بود که درحاشیه حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت‌وگوهای مهمی با مقامات ایرانی داشت. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که گفت‌وگو بر سر چالش انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان و بازتاب بحران سوریه بر لبنان یکی از محورهای گفت‌وگو‌های او با مقامات ایرانی بوده است.


با این توصیف جبران باسیل که روز شنبه برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ وارد تهران شده بود روز گذشته با حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌لاریجانی رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف روز گذشته در دیدار با وزیر امور خارجه لبنان با اشاره به روابط دو کشور اظهار کرد: مناسبات تهران و بیروت همواره در حال توسعه است و امیدوار هستیم که با رایزنی‌های تجار و مدیران شرکت‌های اقتصادی دو کشور شاهد رشد روزافزون همکاری‌های تهران و بیروت باشیم. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آخرین تحولات لبنان اظهار کرد: هر تصمیمی که مردم و گروه‌های لبنانی درخصوص چگونگی حل بحران ریاست جمهوری لبنان اتخاذ کنند مورد احترام ماست.


آغاز خط مقاومت از ایران

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نیز در دیدار جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان با اشاره به نقش مهم این کشور در منطقه گفت: لبنان هم مانند برخی از کشورهای منطقه تحت فشار صهیونیست‌ها و جریان‌های تروریستی و تکفیری قرار داشته و هیچ راهی جز همکاری مشترک در منطقه برای مقابله با معضلات موجود وجود ندارد. همچنین ولایتی و جبران باسیل، پس از انجام دیدار مشترک در یک نشست خبری حضور یافتند و به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند. باسیل در این نشست با بیان اینکه کشورهای منطقه از قدرت لازم برای ریشه‌کن کردن تروریسم برخوردار هستند و با همکاری یکدیگر می‌توانند با آن مقابله کنند، گفت: لبنان به‌عنوان عضوی از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم از دیگر ائتلاف‌های موجود که برای مبارزه با تروریسم تشکیل شده‌اند دعوت می‌کند که با یکدیگر همکاری کنند، به نحوی که همگان در امر مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری مشارکت داشته باشند. همچنین به گزارش «ایرنا» وزیرخارجه لبنان در حاشیه دیدارش یا ولایتی گفت: ایران بعد از توافق وارد مرحله جدیدی شده و می‌تواند به همه ملت‌ها توانمندی‌های بزرگ خود را عرضه کند. لبنان هم می‌تواند از این توانمندی‌ها استفاده کند. ولایتی نیز گفت:ما امیدواریم هرچه زودتر شرایطی فراهم شود که انتخابات ریاست جمهوری در لبنان برگزار شود و مردم این منطقه بتوانند فرد مورد نظر خود را برای این سمت انتخاب کنند. همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خط مقاومت از ایران شروع می‌شود و این خط مقاومت به عراق و بعد از آن به سوریه و لبنان می‌رود.


حمایت ایران از امنیت لبنان

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیزدر دیدار با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان گفت: حفظ ثبات و امنیت موجود در لبنان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به منظور ایفای نقش دموکراتیک مجموعه جریان‌های داخلی برای حل و رفع تنگناهای سیاسی و اقتصادی است. به گزارش «ایلنا»، وی با تاکید بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و دموکراسی در لبنان و پیشنهاد مطرح شده درخصوص تجهیز ارتش این کشور برای مقابله با تهدید تروریسم و تجاوز خارجی اظهار کرد: به دلیل تاثیرپذیری محیط امنیتی لبنان از ناامنی‌های پیرامونی، تلاش مجموعه احزاب و جریان‌های سیاسی برای افزایش تفاهم و تقویت ثبات سیاسی در این کشور الزامی است. جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز ضرورت ایفای نقش فعال دوستان لبنان برای شکل‌گیری تفاهم سیاسی میان گروه‌های مختلف و پایان یافتن بی‌ثباتی ناشی از عدم انتخاب رئیس‌جمهوری در این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیش از ۵۰۰ روز از خالی بودن کرسی ریاست‌جمهوری در لبنان سپری شده و از این رهگذر خسارات زیادی متوجه جامعه این کشور شده است.