گروه خبر: فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس که به‌عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نهم شناخته می‌شود، دیروز با انتشار یک بیانیه، نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری مبنی بر تایید مشروط برجام را فصل الخطاب خواندند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اعضای این فراکسیون در بیانیه خود تاکید کردند که حضرت آیت الله خامنه‌ای درخصوص برجام، ضمن برقراری وحدت و آرامش در میان مردم و مسوولان و سد منافذ و سستی‌های موجود در متن برجام، راه را بر همگان روشن کرد. این نمایندگان مجلس قدردانی معظم له از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ذکر این نکته که مجلس راه درست اجرای برجام را با تصویب طرحی به دولت ارائه کرده است را مایه مباهات نمایندگان عنوان کردند. بر اساس بیانیه اعضای فراکسیون رهروان ولایت، ابلاغ برجام توسط رهبر معظم انقلاب، اتفاقی مهم است که هرگونه کم‌ توجهی و اهمال در فرآیند اجرایی شدن آن پذیرفته نیست و عدم هوشیاری در مسیر اجرا می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را برای کشور ایجاد کند. جلوگیری از تفسیر بخش‌های مختلف برجام بر اساس خواسته‌های طرف غربی، از جمله موضوعاتی است که به تاکید اعضای فراکسیون رهروان، از تدابیر و تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب در الزامات 9 گانه است و همانگونه که ایشان، مرجع تفسیر را متن مذاکرات معرفی کرده‌اند، باید از ابتدا بر این امر تاکید کرد. نمایندگان عضو فراکسیون رهروان در پایان این بیانیه بر حمایت از نقشه راه ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در اجرای برجام تاکید کرده و همه دست اندرکاران این مهم را به اجرای دقیق فرامین معظم له و حرکت در مسیر وحدت توصیه کردند.


برخورد با تندروی‌ها؛خواسته نمایندگان

به‌دنبال نامه مقام معظم رهبری به حسن روحانی مبنی بر پذیرش مشروط برجام و با وجود تاکید اغلب مسوولان بر فصل الخطاب بودن اظهارات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره برجام، همچنان برخی رئیس مجلس را به دلیل تصویب جزئیات طرح اجرایی شدن برجام در مجلس مورد هجمه قرار می‌دهند و می‌توان گفت علی لاریجانی پس از تصویب این طرح، آماج بیشترین انتقاد مخالفان تصویب برجام قرار گرفت. حالا مجلسی‌ها در اظهارنظرهای جداگانه‌ای علاوه بر دعوت به وحدت درباره برجام خواستار اقدام قوه‌قضائیه و دادستان کل کشور به برخورد با تندروها و افرادی که رفتارهای تندروانه در پیش گرفته‌اند شدند. در این باره می‌توان به گفت‌وگوی بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت اشاره کرد که با تاکید بر لزوم پرهیز از رفتارهای تفرقه‌انگیز در کشور خواستار برخورد قوه‌قضائیه با افرادی شد که به مسوولان نظام توهین می‌کنند. نعمتی با اشاره به توهین اخیر به رئیس مجلس گفت: توهین به رئیس مجلس بار اول نیست؛ این تندروی‌ها و توهین از سوی افرادی تمامیت‌خواه که تنها خودشان را می‌بینند و کاری به کشور و مشکلات مردم ندارند‌، انجام می‌شود. آنها به دلیل نرسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند از هیچ ابزاری برای پیگیری مسائل خود دریغ نکنند. او با اشاره به تجمع عده‌ای مقابل مجلس در ماه گذشته در اعتراض به طرح نحوه اجرای برجام گفت: این تجمع نشان داد که این افراد از کجا آمده‌اند؛ افرادی سازمان‌دهی شده که حاضرند برای رسیدن به اهدافشان هر کاری بکنند. احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگوی دیگری از برخی تحرکات علیه رئیس‌مجلس انتقاد کرد و با بیان اینکه کشور وارد دوره پسابرجام شده است، بر ضرورت پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها در مورد توافق هسته‌ای تاکید کرد و گفت که برخی نباید جلوتر از رهبری حرکت کند. به گفته شوهانی در این شرایط، اینکه عده‌ای یکدیگر را تحریک کنند و علیه رئیس مجلس شعار دهند قابل قبول نیست. معلوم نیست این عده دنبال چه چیزی هستند.


علاوه‌بر مجلسی‌ها، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز که با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده، بر این باور است که این روزها علی لاریجانی بیش از همه در معرض حمله تندروهاست. با این همه محمدعلی مددی یکی دیگر از اعضای فراکسیون رهروان ولایت نیز به «ایسنا» گفته است که دلواپسان با وجود اطلاع و آگاهی کامل و دقیق از مواضع رهبری باز هم به بداخلاقی و تندروی‌های‌شان ادامه داده‌اند در حالی که این رفتار آنان با وجود حضور رهبری در مصدر امور و هوشیاری همه‌جانبه ایشان، به هیچ وجه پذیرفته نیست. به گفته این نماینده مجلس برجام بدون همراهی و همدلی همه کارگزاران نظام در همه دستگاه‌ها و نهادها قابل تحقق نیست.