گروه دیپلماسی: رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان درباره اقدامات ایران در چارچوب برجام برای اجرای توافق وین گفتند که بعد از امضای سند مربوط به رآکتور اراک میان ایران و گروه ۱+۵ و بعد از دستور رئیس‌جمهوری، نسبت به خارج کردن «کالندریا» یا همان مخزن قلب رآکتور از رآکتور اقدام خواهد شد.


در عین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که قبل از روز اجرای برجام این سند امضا می‌شود که در آن ۱+۵ «تعهد قوی» خود را برای بازطراحی اعلام می‌کنند و این اولین تعهد قوی‌ است که ۱+۵ در رابطه با تعهداتش به ایران می‌دهد. به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات مربوط به رآکتور اراک در چارچوب برجام گفت: «بررسی سند رسمی مربوط به رآکتور اراک در مراحل پایانی خود قرار دارد و امیدواریم ظرف چند روز آینده وزیران خارجه گروه ۱+۵ این سند را امضا کنند. چنانچه این سند امضا شود رسمیت یافته و تعهدات آن که متقابل است می‌تواند اجرا شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) نیز گفت: «آژانس طبق نقشه راه اقداماتش را انجام داده و رضایتش را هم اظهار کرده است. امیدواریم ۱۵ دسامبر موضوع فعالیت‌های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.

مهم‌ترین‌ گام برای عملیاتی کردن برجام

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با تاکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین گام ایران و ۱+۵ برای عملیاتی ساختن اقدامات هسته‌ای، رسیدن به سند رسمی در رابطه با رآکتور اراک است، ادامه داد: «تا زمانی که دستور رئیس‌جمهوری صادر نشود هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. طبیعی است دستور رئیس‌جمهور زمانی صادر می‌شود که همه چیز هماهنگ و پیش‌بینی شده باشد.» او در ادامه درباره اقداماتی که باید در رابطه با رآکتور تحقیقاتی اراک صورت گیرد نیز گفت: «مهم‌ترین تضمین قوی از سوی ۱+۵ درباره اینکه به تعهدشان در مورد اراک پایبند خواهند بود رسیدن به یک سند رسمی و قطعی در این رابطه است که در آن چگونگی همکاری‌ها و تامین تجهیزات مشخص شده باشد. این سند در مذاکرات وین که هفته گذشته صورت گرفت پیش‌نویسش آماده شده و در حال بررسی در پایتخت‌هاست که در سطح وزیران خارجه ایران و ۱+۵ امضا خواهد شد.» به گفته کمالوندی، در برجام هم آمده است که قبل از روز اجرای برجام این سند امضا می‌شود که در آن ۱+۵ تعهد قوی خود را برای بازطراحی اعلام می‌کنند و این اولین تعهد قوی‌ است که ۱+۵ در رابطه با تعهداتش به ایران می‌دهد. سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای ادامه داد: «این سند در حال بررسی است و به نظر می‌آید ظرف چند روز آینده برای امضا میان وزرای خارجه دو طرف آماده می‌شود، اما اینکه امضای سند در یک جای مشخص صورت گیرد یا جداگانه در پایتخت‌ها امضا شود، هنوز مشخص نیست.»


کاهش ذخایر اورانیوم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با چگونگی کاهش ذخایر اورانیوم کمتر از 5 درصد کشور هم توضیحاتی ارائه داد. کمالوندی گفت: «قرارداد مربوط به کاهش ذخایر اورانیوم در چارچوب فروش این ذخایر در مراحل نهایی است اما هنوز نمی‌‌توانیم درباره جزئیات آن اعلام نظر کنیم.» او در رابطه با ضرورت حضور آژانس در زمان شروع اقدامات هسته‌ای ایران برای عملیاتی کردن برجام تاکید کرد: «اقدامات آژانس در چارچوب مذاکراتی که صورت گرفته مشخص شده است. آژانس باید بعد از پایان اقدامات بازدید و اقدامات را راستی‌آزمایی کند اما اگر بخواهد در فرآیند کار هم بازدید داشته باشد مشکلی نیست ولی براساس برجام آژانس در پایان کار باید حضور یابد و اقدامات را راستی آزمایی کند.»


بیانات رهبری؛ شروط اجرای درست برجام

کمالوندی همچنین درباره سخنان مقام معظم رهبری، با بیان اینکه بیانات ایشان تاییدی بر چارچوب قانونی است که در مجلس مبتنی بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی تصویب شده بود، گفت: «بیانات ایشان مبتنی بر آن بود که ما باید با ملاحظات قوی و دقت بیشتری مراحل بعدی و اجرایی را دنبال کنیم. قراردادها باید طوری تنظیم شود که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. به ویژه با توجه به اینکه بین ایران و کشورهای ۱+۵ بی اعتمادی وجود دارد باید دقت و وسواس لازم به کار گرفته شود. به‌طور مثال قرارداد مبادله مواد غنی شده ایران با اورانیوم طبیعی می‎تواند یا در چند مرحله انجام گیرد یا اینکه اول ما اورانیوم طبیعی را دریافت و سپس اورانیوم غنی‌شده‌مان را منتقل کنیم. این احتیاط‌‌ها برای آن است که ما در حال ورود به یک دوره ۱۰ ساله محدودیت‌ها هستیم.» وی بیانات رهبری را روشن و صریح و راهنمای دولت و تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: «همه نکاتی که ایشان مطرح کردند در راستای تایید برجام و چگونگی رفتار با نقاط ضعف احتمالی است که در صورت غفلت می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و اگر بخواهم بگویم که جوهره بیانات ایشان چه بود باید گفت که «احتیاط، احتیاط، احتیاط» زیرا احتیاط شرط عقل است. مقام معظم رهبری از یک طرف اجرای برجام را تایید و از طرف دیگر شروطی را که تضمین‌کننده اجرای درست و بدون مخاطره آن است تعیین کردند که باید در مسیر اجرا به دقت و با جدیت پیگیری شود. ما همواره رهنمودهای مقام معظم رهبری را نصب‌العین خود قرار داده‌ایم و در این برهه حساس از تاریخ کشور نیز با دقت و جدیت هر‌چه بیشتر این بیانات را به‌کار خواهیم بست.» کمالوندی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند براساس بیانات رهبری، ایران نباید تا زمانی که پرونده PMD بسته نشده است نسبت به تغییر در رآکتور اراک و یا انتقال سوخت اقدام کند، گفت: «بحث PMD در حال انجام است و ما همان‌طور که آژانس گزارش داد، اقدامات خود را تا ۱۵ اکتبر انجام دادیم. نمونه‌گیری‌ها انجام شده، اطلاعات و سوالات نیز بررسی و پاسخ داده شده‌است و انتظار داریم آژانس وعده خود را برای ارائه گزارش تا ۱۵ دسامبر عملی کند. ما از آژانس خواسته‌ایم زودتر از ۱۵ دسامبر گزارش دهد اما با توجه به طی مراحل فنی به نظر زودتر از ۱۵ دسامبر این کار شدنی نیست، در عین حال اقدامات خود را دقیقا بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و دستورات ریاست جمهوری پیگیری خواهیم کرد، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد در این مسیر به لحاظ زمانی مشکلی خاصی داشته باشیم.»


قرارداد نیروگاه دوم بوشهر

از سوی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است قرار داد دوم نیروگاه بوشهر حدود 11 میلیارد دلار تمام می‌شود، با بیان اینکه هر یک از طرف‌ها ممکن است بنا به ملاحظات خود مبالغی را بیان کنند، توضیح داد: «در این رابطه مهم توافقاتی است که میان دو‌طرف صورت گرفته و این اظهارات خیلی برای ما محل بحث نیست. طبق قراردادها و توافقاتی که صورت گرفته رقم نهایی مشخص است. شرایط قرارداد منعقده ایران در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت به مراتب بهتری دارد.»


بیمارستان هسته‌ای

همچنین روز گذشته تفاهم‌نامه احداث اولین بیمارستان هسته‌ای کشور به امضای محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رسید. علی‌اکبر صالحی در این مراسم با بیان اینکه «می‌خواهیم فضای ایجاد شده توسط تبلیغات منفی دیگران را در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور عوض کنیم» تاکید کرد: «می‌خواهیم حقیقت مطلب را به گونه‌ای بیان و عرضه کنیم که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای فقط در بحث غنی‌سازی و آب سنگین خلاصه نمی‌شود.» صالحی افزود: «متاسفانه دیگران آنچنان این موضوع را رواج داده و افکار عمومی را ساختند که هر زمانی نامی از فعالیت‌ هسته‌ای به میان می‌آید، گویی در زمینه غنی‌سازی و آب سنگین مشغول فعالیت هستیم.» در عین حال کمالوندی احداث این بیمارستان را یکی از افتخارات درمانی کشور عنوان کرد و گفت:«این بیمارستان هسته‌ای برای اولین‌بار در منطقه خاورمیانه احداث می‌شود.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «در واقع بخش مهمی در یک بیمارستان فوق تخصصی با کاربرد هسته‌ای ایجاد می‌شود و می‌تواند مقدمه‌ای باشد که در صورت نیاز در بخش‌های مختلف کشور در آینده نیز چنین بیمارستانی راه‌اندازی شود.»


هزینه ۲۵۰ میلیون یورویی

همچنین علی‌اکبر صالحی درباره چگونگی تامین تجهیزات بیمارستان تخصصی هسته‌ای گفت: «پیش‌بینی شده هزینه تجهیزات این بیمارستان نزدیک به ۲۵۰ میلیون یورو باشد. برخی از این تجهیزات برای اولین‌بار به کشور وارد می‌شوند از جمله پروتون‌تراپی که برآورد شده است ۵۰ میلیون یورو هزینه در‌بردارد. همچنین انواع شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های MRI، سایبر نایف (جدیدترین روش درمان تومورهای سرطانی)، هد‌اسکن و سایر تجهیزاتی که با پرتو سروکار دارند.» صالحی افزود: «ایران در زمینه نیروی انسانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و آمادگی بهره‌برداری از این تجهیزات را داریم. ما امیدواریم امسال افرادی را به منظور فراگیری چگونگی کار با تجهیزات پزشکی هسته‌ای پیشرفته به چند کشور خارجی بفرستیم؛ چرا‌که آموزش آن حدود دو سال به طول می‌انجامد.»


کلنگ‌زنی در سال جاری

معاون رئیس‌جمهور درخصوص زمان راه‌اندازی بیمارستان هسته‌ای گفت: «اگر بتوانیم ظرف دو سه ماه آینده مجموعه ترتیبات اجرایی آغاز احداث را فراهم کنیم، می‌توانیم در سال جاری با حضور دکتر روحانی شاهد کلنگ‌زنی این بیمارستان باشیم.» او ادامه داد: «درخصوص تامین مالی این بیمارستان خوشبختانه بحث ریالی آن تضمین شده است، اما در بعد دلاری ما امیدواریم در سفرهای آقای روحانی به چند کشور خارجی و مذاکراتی که با آنها خواهند داشت، هماهنگی‌ها برای دریافت این تجهیزات به‌صورت فاینانس صورت گیرد که در این صورت پروژه تسریع می‌شود.»


راه‌اندازی ظرف 4 تا 5 سال آینده

صالحی با اشاره به زمان ۴۸ ماهه اشاره شده در تفاهم‌نامه برای ساخت این بیمارستان گفت: «ان‌شاءالله ظرف ۴ الی ۵ سال می‌توانیم شاهد راه‌اندازی این بیمارستان باشیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «در بیمارستان پزشکی هسته‌ای بحث GMP را دنبال خواهیم کرد که مربوط به تولید رادیوداروها به‌طور استاندارد شده است و این پروژه نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد.»