گروه خبر: مجلسی‌ها صبح دیروز سومین جلسه علنی این هفته مجلس شورای اسلامی را برگزار کردند؛ جلسه‌ای که با تذکرات برخی نمایندگان به مسوولان درباره موضوعاتی چون برجام و برنامه ششم توسعه همراه بود.


برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام که از زمان اعلام توافق هسته‌ای تاکنون یکی از چالشی ترین موضوعات مطرح شده در مجلس نهم به‌شمار می‌رود دیروز نیز موضوع تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان شد. یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز در تذکر شفاهی خود عبور از برجام را پرهزینه خواند. منصور حقیقت‌پور با اشاره به منشور مقام معظم رهبری در خصوص برجام گفت: بحمدالله رهبری حرف آخر را زده و به نکته اصلی و اساسی اشاره کردند؛ البته ما در مجلس، پرهزینه از برجام عبور کردیم، ان‌شاءالله در پسابرجام بتوانیم پر وحدت عبور کنیم.از سوی دیگر حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری که همواره از منتقدان برجام در مجلس بوده است، در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز از اجرای برجام توسط دولت انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» رسایی با بیان اینکه بر اساس نامه رهبری قبل از دریافت هر گونه تضمین کتبی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نباید برجام و جمع‌آوری سانتریفیوژها اتفاق بیفتد، گفت: ولی ما امروز شاهد جمع‌آوری سانتریفیوژها در نطنز هستیم. در همین حال محمد سلیمانی، دیگر نماینده عضو جبهه پایداری نیز در تذکر شفاهی خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: از دولت و رئیس‌جمهور مصرانه می‌خواهم بدون تحقق شرایط 9 گانه رهبری از باز کردن پیچ و مهره‌های هسته‌ای اجتناب کند.


تذکر کتبی عجیب دو نماینده

همچنین و در جریان قرائت تذکرات کتبی دیروز نمایندگان، محمد دهقان، عضو هیات‌رئیسه مجلس پیش از قرائت یکی از تذکرهای کتبی نمایندگان گفت: تذکر کتبی عجیبی با امضای علی مطهری و مهدی کوچک‌زاده در مورد رستوران‌های به سبک غربی به هیات‌رئیسه تقدیم شده است. او ادامه داد: این تذکر به وزیر کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره جلوگیری از دایر کردن کافه و رستوران‌های به سبک غربی و اخیرا رستوران آمریکایی عرضه مرغ سوخاری با عنوان محلی برای مانور تجمل و رفاه‌زدگی و نمایش خلاف فرهنگ ایرانی و اسلامی و عرف و شرع رسیده است. به گفته دهقان، این تذکر توسط حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، علی اصغر زارعی، محمود نبویان، بیژن نوباوه نمایندگان تهران، نصرالله پژمان فر، جواد کریمی قدوسی، حسین حسین‌زاده بحرینی و امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نمایندگان مشهد، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین، احمد آشتیانی نماینده قم، محمد دهقانی نماینده طرقبه و احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان نیز امضا شده است.


تذکرات اقتصادی

در میان تذکرات کتبی و شفاهی دیروز نمایندگان، تذکر به دولت درباره تاخیر در ارائه برنامه ششم توسعه نیز به چشم می‌خورد؛ دراین‌باره حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن انتقاد از عدم ارایه لایحه برنامه ششم به مجلس گفت: اگر طی این روزها این لایحه ارائه نشود، سال آینده بدون برنامه خواهیم بود.رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر ضرورت ارائه سریع‌تر لایحه برنامه ششم توسط دولت به مجلس گفت: اگر برنامه ششم همین روزها به مجلس ارائه نشود، امکان بررسی آن در سال جاری وجود ندارد و ما سال آینده خلأ پیدا خواهیم کرد و سالی بدون برنامه خواهیم داشت، مگر اینکه برنامه پنجم یک سال تمدید شود؛ بنابراین از دولت می‌خواهم قبل از بودجه 95 برنامه ششم را به مجلس ارائه کند.در همین حال محمد سلیمانی نیز در بخشی از تذکر خود با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه ششم توسعه از سکوت هیات‌رئیسه مجلس در این زمینه نیز انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» سلیمانی در نطق میان دستور خود گفت: متاسفانه دولت از ارائه لایحه برنامه ششم طفره می‌رود و قصد دارد مجلس را سر کار بگذارد. چنین رفتاری شایسته نیست و اگر دولت نتوانسته مفاد برنامه پنجم را به انجام برساند، دلیلی نمی شود که ارائه لایحه برنامه ششم متوقف شود. همچنین مهدی کوچک‌زاده، نماینده دیگر مجلس در تذکر پیش از دستور خود، به مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: بر اساس آیین‌نامه باید نحوه هزینه‌کرد بودجه مجلس شورای اسلامی هر سال تا پایان شهریور تدوین و گزارش شود؛ اما حداقل در 12 سال اخیر که من نماینده هستم چیزی ندیدیم.