گروه دیپلماسی: وزیر خارجه ایران درباره حضورش در نشست «وین» درباره سوریه گفت با توجه به اینکه این نشست با سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا همزمان شده است هنوز تصمیم نگرفته‌ایم چگونه می‌توان در این نشست شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز سه‌شنبه در حاشیه «روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط‌زیست» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در نشست «وین» درباره سوریه، شما به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، شرکت می‌کنید گفت: «با توجه به اینکه این نشست با سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا همزمان شده است هنوز تصمیم نگرفتیم که چگونه می‌توان در این نشست شرکت کرد.»


پیش‌تر گفته شده بود که ایران به ریاست محمدجواد ظریف در نشست دور بعدی وین برای حل بحران سوریه که روز شنبه آینده برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. این نشست با حضور ۲۰ نماینده از کشورها، سازمان ملل و اتحادیه اروپا ۲۳ آبان در وین برگزار خواهد شد. دور قبلی این گفت‌وگوها آبان و برای اولین بار با حضور ایران برگزار شد. در این نشست که استرالیا نیز برای اولین بار در آن شرکت خواهد کرد نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی، ایران، عراق، ترکیه، مصر، امارات، قطر، اردن، لبنان و عمان، استرالیا، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل حضور خواهند داشت.


ظریف روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود در پاسخ به سوالی در مورد دستور کار اجلاس آتی وین در ارتباط با بحران سوریه گفت: «دو موضوع مهم در دستور کار است. موضوع اول در مورد تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه است که البته از نظر ما مشخص است کدام گروه‌ها تروریست هستند و موضوع دوم توافق در مورد نحوه ادامه کار است.» ظریف در این نشست مطبوعاتی با تاکید بر اینکه «مبارزه با تروریسم وظیفه جامعه بین‌المللی است» اعلام کرد: «تعیین سرنوشت آینده سوریه بر عهده مردم این کشور است و ما فقط تسهیل‌کننده در این مسیر هستیم و تعیین‌کننده نیستیم.»


محمدجواد ظریف همچنین درخصوص کمیته نظارت بر برجام ابراز کرد: «همان‌گونه که قبلا اعلام کرده بودیم، این‌کار به عهده شورای عالی امنیت ملی است و وزارت خارجه به‌عنوان یک عضو شورای عالی امنیت ملی حضور دارد.» ظریف ادامه داد: «ریاست جمهوری و سایر اعضای شورای عالی امنیت ملی در آینده نزدیک این کار را انجام خواهند داد. فعلا مشغول پیگیری دستورات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های برجام برای اجرایی شدن برجام هستیم که در این زمینه مذاکرات ما در اجلاسی که در حاشیه نشست وین برگزار شد، شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد.» او درخصوص کمیته حقیقت‌یاب درباره فاجعه «منا» نیز گفت: «ما مشغول جمع‌آوری مستندات در این زمینه هستیم و تاکید کردیم که در این زمینه باید بررسی‌هایی صورت گیرد؛ هم برای اینکه مشخص شود چه اتفاقی افتاده است و حقوق جانباختگان و خانواده‌های آنها حفظ شود و هم اینکه پیگیری ما ادامه دارد.» ظریف درخصوص عدم همکاری دولت عربستان در این خصوص گفت: «متاسفانه دولت عربستان همکاری کافی در این زمینه را شکل نداده و با کشورهای دیگر در این زمینه مشغول مذاکره هستیم که ببینیم چه اقدامی می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم.»


حمایت ایران از حل سیاسی بحران سوریه

همزمان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بر حمایت ایران از حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد. او همچنین گفت که احتمال همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه وجود دارد. به گزارش «ایرنا» شمخانی سه‌شنبه در بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در پاسخ به این سوال که احتمال خرید جنگنده سوخو ۳۵ توسط ایران وجود دارد، ابراز کرد: «بله، امکان همکاری با شرکت سوخوی روسیه وجود دارد.» او در رابطه با سفر فرمانده نیروی هوایی ارتش به چین گفت: «نیروی هوایی ارتش در حال بررسی است تا جنگنده‌هایی که نیاز عملیاتی این نیرو را برطرف می‌کنند، برای همکاری انتخاب کنند.»


دبیر شورای عالی امنیت ملی در رابطه با احتمال همکاری با شرکت هواپیمایی فرانسوی رافائل گفت: «آنها با دیکتاتورها همکاری می‌کنند، از این رو ما آنها را برای همکاری با خود انتخاب نمی‌کنیم.» او همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: «موضع ما در رابطه با سوریه مشخص است. مشکلات سوریه باید از راه سیاسی و بدون جنگ و خونریزی حل شود. ما معتقدیم که باید مردم سوریه مشکلات این کشور را برطرف کنند.» دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مشکل سوریه راه‌حلش سیاسی است، گفت: «هر اقدام و کنفرانس و تجمعی که کمک به راه‌حل سیاسی سوریه باشد ایران از آن حمایت می‌کند.»


علی شمخانی همچنین درباره موضع ایران نسبت به نشست وین ۲ برای حل بحران سوریه افزود: «سیاست جمهوری اسلامی ایران از گذشته سیاست آشکاری نسبت به سوریه است. مشکل سوریه دو راه‌حل دارد. یکی باید از نظر سیاسی حل شود و راه‌حل مشکل سوریه میدانی و نظامی نیست و راه دیگرش این است که مردم سوریه هم تصمیم بگیرند که مشکلاتشان را چگونه حل کنند.» او تاکید کرد: «هراقدام و کنفرانس و تجمعی که موید این دو نظر باشد جمهوری اسلامی ایران با آن همکاری می‌کند.»


امیرعبداللهیان به مسکو رفت

از سوی دیگر، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در آستانه برگزاری نشست وین درباره سوریه به مسکو رفت. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در آستانه برگزاری نشست وین درباره سوریه به مسکو رفت. معاون وزیر خارجه با میخاییل بوگدانف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه دیدار کرد. رایزنی درباره تحولات منطقه از جمله اوضاع فلسطین، سوریه و یمن و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در دستور مذاکرات طرفین بود.


واکنش آمریکا

همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست آتی مذاکرات وین درخصوص سوریه، گفت: «ما می‌دانیم که چه کسانی بر سر میز مذاکره حاضر خواهند شد و نشست‌های متعددی هم خواهیم داشت که شامل دیدارهای چندجانبه و دوجانبه است. راه‌حل سیاسی تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است و شما نمی‌توانید بدون رایزنی با کشورهایی که نقش دارند به انتقال سیاسی دست یابید. چه ما دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ایران و روسیه بر بشار اسد نفوذ دارند. هر دوی آنها در سوریه سهم دارند. غیرمسوولانه است که بخواهیم بدون حضور این کشورها بر سر میز مذاکره برای دستیابی به نتیجه نهایی تلاش کنیم.»


نشستی برای حل بحران

هتل «امپریال» وین مانند دور قبل، میزبان نشست سوریه خواهد بود و از روز پنجشنبه مذاکرات مقدماتی در سطح مقامات پایین‌تر از وزرای خارجه در وین آغاز می‌شود. نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تصمیم دارد همزمان در ژنو نشستی بین احزاب مخالف و نمایندگان دولت سوریه برگزار کند. دی‌میستورا تاکنون چند مذاکره محرمانه با نمایندگان دولت سوریه و احزاب مخالف دولت در ماه فوریه سال جاری در وین و ژنو انجام داده است. در نشست قبلی وین که در هشتم آبان ماه برگزار شده بود و ایران نیز برای اولین بار در آن شرکت کرده بود، نمایندگان ۱۷ کشور به اضافه سازمان ملل و اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات‌شان که به مدت ۷ ساعت به طول انجامید بیانیه‌ای ۹ بندی صادر کردند و در آن خواستار ایجاد آتش‌بس در سراسر سوریه شدند و همچنین توافق کردند که این کشور یکپارچه بماند.