گروه خبر: فعالیت‌های وزارت کشور برای اجرای انتخابات هفتم اسفندماه امسال در شرایطی شدت گرفته که کمتر از چهار ماه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است. برگزاری انتخابات اسفندماه امسال، موضوعی است که می‌توان از آن، به‌عنوان مهم‌ترین کار وزارت کشور در نیمه دوم سال ۹۴ یاد کرد.


در میان همه مسائل مرتبط با انتخابات، آنچه بیش از هر موضوعی وزارت کشور را مشغول کرده، مساله برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی است؛ موضوعی که دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور درباره آن به خبرنگاران توضیحاتی داد. براساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، وزیر کشور در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات به‌صورت تمام الکترونیکی با بیان اینکه در انتخابات گذشته تمام مراحل به جز اخذ رأی و شمارش آرا به‌صورت الکترونیکی انجام شد، توضیح داد: انتخابات الکترونیکی در چند دوره در ایران برگزار شده و تنها قسمت نهایی انتخابات یعنی اخذ رأی و شمارش آرا الکترونیکی نبود. وزیر کشور با تاکید دوباره بر این موضوع که ۹ کلان شهر مراحل پایانی انتخابات امسال یعنی اخذ رأی و شمارش آرا را به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌کنند، گفت: مراحل سخت‌افزاری این کار با همکاری و نظارت شورای نگهبان به تایید رسیده است. مرحله نرم‌افزاری دستگاه اخذ رأی الکترونیکی نیز با حضور کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور در حال بررسی است. با این همه رحمانی فضلی به انتقادهایی که درمورد صندوق شفاف اخذ رأی مطرح است، پاسخ داد و گفت: ما صندوق شفاف اخذ رأی را به شورای نگهبان ارائه کردیم و پس از اینکه این نوع صندوق به تایید شورای نگهبان رسید مدل تایید شده در روند تولید قرار گرفت.


انتخابات صحنه انتقام جویی‌ها نباشد

عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز پیش از بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور در جلسه این ستاد حضور یافت. او جمهوری اسلامی ایران را مرهون وحدت و اعتماد متقابل مردم و نظام و حاکمیت دانست و با بیان اینکه انتخابات نباید صحنه انتقام‌جویی، تنازع و بیان ایرادات و مشکلات باشد، گفت: برخی مشکلات ریشه تاریخی داشته و با یک انتخابات حل نمی‌شود.وزیر کشور با تاکید بر لزوم تلاش برای برگزاری انتخابات قانونی، سالم و باشکوه، از احزاب، گروه‌ها، نامزدها، شورای نگهبان، قوه‌قضائیه و مردم خواست برای برگزاری انتخاباتی توأم با آرامش، امنیت و باشکوه به وزارت کشور کمک کنند. رحمانی فضلی همچنین تاکید کرد: ما کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت با مطالبات و سلایق متفاوت داریم که ممکن است برخی نارضایتی‌ها و سهل‌انگاری‌ها ایجاد شود، اما مهم است که ما منافع ملی، نظام و قدرت ملی را فراموش نکنیم؛ زیرا در این شرایط ایرادات و مشکلات در ادامه مسیر حل می‌شود. وزیر کشور مطالبات مردمی را باعث حرکت دولت‌ها خواند و تاکید کرد: در شرایط کنونی مطالبه مردم تقویت امنیت ملی، وحدت و انسجام، یکپارچگی در بین مسوولان و اقشار مختلف جامعه و برگزاری انتخابات سالم است. از این رو باید برای تقویت امید و اعتماد مردم به نظام تلاش کنیم. رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه انتخابات نباید صحنه انتقام جویی‌ها، نزاع‌ها، تقویت تضادها و بیان مشکلات و ایرادات سابقه دار در برخی مناطق باشد، افزود: طرح برخی مسائل و موضوعات در برخی مجامع واقعا لازم نیست و ما نباید کاری کنیم که مردم احساس کنند رقابت‌های سیاسی و رقابت‌های کسب قدرت بر منافع ملی اولویت دارد.


سلامت انتخابات

در همین حال علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تا این لحظه تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، باشکوه و رقابتی انجام شده است. بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است پورعلی مطلق در جلسه ستاد انتخابات کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون ستاد انتخابات کشور 13 جلسه برگزار کرده است. همچنین بحث صندوق‌ها یا تعرفه‌ها یا به اتمام رسیده یا در حال ساخت است و سایر برنامه‌ها نیز طبق جدول زمان‌بندی انجام می‌شود. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین از تشکیل ستاد انتخابات در سطح استان‌ها خبر داد و گفت: ۹۶۰ هزار نفر جزو عوامل اجرایی انتخابات هستند و در ۲۱ استان کشور کلاس‌های توجیهی آموزشی برگزار شده است.جلسه دیروز ستاد انتخابات کشور با حضور رحمانی فضلی، با رونمایی از تمبر یادبود انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری پایان یافت. همچنین نمونه صندوق شفاف اخذ رای نیز در معرض بازدید قرار داده شده است.


برخورد در فضای مجازی

از سوی دیگر حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور از قانونمند کردن برخورد با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد و افزود: ما در این زمینه با یک سکوت قانونی روبه‌رو بودیم که در طرح جدید احکام آن به‌صورت قانونی ذکر شده است و کسانی که در فضای مجازی تخلف کنند، قانون آن را شناسایی و حکم مربوطه را صادر خواهد کرد.