ایرنا: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ترویج فرهنگ ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری را راهکار توسعه کارآفرینی دانست و گفت:وضعیت فضای کسب‌وکار و نرخ بهره‌وری کار در دولت یازدهم بهبود یافته است. حسن طایی روز سه‌شنبه در خرمشهر در همایش توسعه کارآفرینی گفت: برنامه‌های کارشناسی و قابل اجرا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بهبود وضعیت بازار تدوین شده است که علاوه بر حمایت از فضای کسب‌وکار، کاهش فشار بر بنگاه‌های خرد و کوچک را نیز در دستور کار قرار داده است. وی با بیان اینکه فرهنگ ریسک‌پذیری در کار در کشور پایین است افزود: لازم است، با تنوع بخشی و تامین مالی اعتبارات مورد نیاز کارآفرینان، پس‌اندازهای خرد مردم نیز به سمت توسعه فعالیت‌های کارآفرینی هدایت شود.


طایی ادامه داد: شیوه‌های تامین مالی جمعی، کانون‌های محلی و بنگاه‌های کارآفرین نیز در وزارت آماده شده و بزودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود. وی توانمندسازی مراکز مشاوره اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی را از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند و گفت:این مراکز می‌توانند به بهبود و پایداری کسب‌وکارهای خرد و کوچک، تسریع ایده تجاری‌سازی، ایده‌ها در تحقیقات کمک کنند.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین در راستای افزایش بهره‌وری بنگاه‌های کوچک و رونق اشتغال پایدار نیز اقداماتی انجام شد. معاون وزیر تعاون، رفاه و تامین اجتماعی در ادامه سخنانش، راه‌اندازی سامانه ملی مشاغل را یادآور شد و گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، راه‌اندازی سامانه ملی مشاغل بوده و در حال حاضر آماده شده است و امیدواریم در آذرماه رونمایی شود. طایی افزود:این سامانه، شبکه اطلاعات جامع مشاغل ایران است که شامل اطلاعات بازار کار، میزان عرضه و تقاضای نیروی کار، طبقه‌بندی مشاغل و توصیف ویژگی شغل و مشاغل مشابه یک رویداد اطلاعاتی در بازار کار است که با فناوری نوین اجرایی شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش به طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی جامع کارآفرینی اشاره کرد و گفت: براساس استانداردهای بین‌المللی در راستای حمایت آموزشی و مشاوره‌ای از کارآفرینان نوپا، توسعه کارآفرینی و بهبود فضای کسب‌وکار پایدار، دوره آموزشی فراوانی برگزار شد و توانمندسازی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشجویان در برنامه‌ای موسوم به «تاک دانش» پیش‌بینی شد. طایی گفت: هدف این برنامه ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است و به آشنایی گسترده علمی دانشجویان بازار کار و ایجاد تعامل سازنده و کارآمد بین دانشگاه و صنعت را به همراه دارد. وی اظهار کرد: برنامه تاک دانش به‌طور عمده بر توانمندسازی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی متمرکز است و بر نقش دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌ها تاکید دارد.