دنیای اقتصاد: سرانجام کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه عصر روز گذشته تشکیل جلسه داد و اعضای این کمیته تصمیم گرفتند فعلا این شبکه فیلتر نشود. عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق که یک شب قبل از این جلسه در یک برنامه تلویزیونی بر فیلترینگ این شبکه تاکید کرده بود، پس از برگزاری این جلسه گفت که این کمیته تصمیم گرفته برای رفع ایرادات تلگرام به وزارت ارتباطات مهلت اصلاح بدهد. به‌نظر می‌رسد فعلا برای مدتی سایه فیلترینگ از روی این شبکه اجتماعی برداشته شده است.


گروه دیجیتال: سرانجام کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه عصر روز گذشته تشکیل جلسه داد و اعضای این کمیته تصمیم گرفتند فعلا این شبکه فیلتر نشود. عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق پس از برگزاری این جلسه گفت که این کمیته تصمیم گرفته برای رفع ایرادات تلگرام به وزارت ارتباطات مهلت اصلاح بدهد. به گفته خرم‌آبادی، جلسه دیروز کارگروه تعیین مصادیق با حضور همه اعضا و به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور برگزار شد و دستور جلسه مسدودسازی شبکه اجتماعی تلگرام بود. خرم‌آبادی به «ایسنا» گفت که تمامی اعضا نگرانی خود را درباره نقض قوانین جمهوری اسلامی توسط این شبکه بیان کردند.


به گفته معاون دادستان، دو مصوبه جلسه دیروز شامل موظف شدن وزارت ارتباطات بر حمایت و پشتیبانی از شبکه‌های اجتماعی داخلی و مهلت به وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات این شبکه بوده است. بر این اساس اگر چنانچه ظرف مدت محدودی شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را درخصوص حذف محتواهای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به عمل نیاورد، شبکه مذکور مسدود می‌شود.در همین حال به گفته خبرگزاری مهر، پلیس فتا نیز دیروز گزارشی را درباره تلگرام به این کارگروه ارائه کرده است. برخی منابع خبری از مدت زمان یک ماهه برای بررسی مجدد موضوع تلگرام خبر می‌دهند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد حداقل تا یک ماه آینده شبکه اجتماعی تلگرام فیلتر نخواهد شد.


تمدید مذاکرات تلگرام

این برای نخستین بار نیست که موضوع بررسی فیلترینگ تلگرام به تعویق می‌افتد. سه هفته قبل نیز به‌رغم انتشار اخبار مختلفی مبنی بر فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، جلسه کارگروه تعیین مصادیق به حد نصاب نرسید و تشکیل نشد. پیش از آن نیز بحث‌های مربوط به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایلی مثل واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام به دلیل مخالفت نمایندگان دولتی این کارگروه رای نیاورد و حتی ارجاع موضوع به شورای‌عالی مجازی نیز باعث نشد که این شبکه‌ها مسدود شوند. بحث درباره فیلترشدن یا فیلتر نشدن این شبکه اجتماعی حالا در حالی به آینده موکول شده که بسیاری از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما نیز به سمت استفاده از این شبکه روی آورده‌اند.


بحث داغ تلگرام در تلویزیون

در همین حال سه‌شنبه شب دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به همراه یکی از اعضای این کمیته در یک برنامه تلویزیونی بحث‌های متفاوتی را درباره شبکه اجتماعی تلگرام مطرح کردند که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. خرم‌آبادی در گفت‌وگوی ویژه خبری بارها به مجری برنامه یادآور شد که با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موافق نیست؛ اما به دنبال اجرای قانون است. به گفته خرم‌آبادی، چون سرورهای تلگرام در خارج از کشور است؛ بنابراین امکان نظارت دقیق بر آن وجود ندارد تا بتوان بخشی از آن را فیلتر و پالایش کرد، بنابراین باید به‌طور کامل استفاده از این شبکه در داخل کشور مسدود شود. محمد علی اسفنانی، نماینده مجلس و عضو کمیته تعیین مصادیق نیز در این برنامه گفت که با فیلترینگ تلگرام موافق نیست و هم‌اکنون شبکه تلگرام در ایران بیش از 14 میلیون نفر کاربر دارد و نباید با آن برخورد سلبی کرد؛ چون از این برخوردها با شبکه‌های اجتماعی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. در همین حال حسن عباسی که به‌عنوان کارشناس فرهنگی به‌صورت تلفنی در این برنامه حضور داشت، گفت: مزیت نسبی شبکه‌های اجتماعی موبایلی در کشور بسیار بیشتر از مخاطرات اخلاقی و امنیتی آن است؛ بنابراین باید با سعه‌صدر بیشتر این بحث را دنبال کرد.همچنین مومن نسب، دیگر میهمان تلفنی این برنامه نیز با انتقاد از مجری صدا و سیما در طرح سوالات جهت‌دار به نفع تلگرام گفت: تلگرام را صهیونیست‌های روس‌تبار پناهنده آلمان طراحی کرده‌اند و سرور آن در انگلستان است و هم‌اکنون 75 درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند. در پایان این برنامه اسفنانی با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد از پهنای باند اینترنت ما در اختیار تلگرام است، گفت: چرا در ابتدا باید اجازه دهیم که استفاده از این فضا در کشور ایجاد شود و سپس به فکر کنترل آن بیفتیم؟ آیا بهتر نبود که قبل از ورود این فضا به کشور دولت در این باره تصمیم می‌گرفت؟