گروه خبر: دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی روز گذشته برگزار شد و موضوعاتی نظیر چگونگی تاسیس بانک FIIB و افزایش نقدینگی آن،‌ نحوه خرید ملک ایران زمین، مشارکت‌های وی با شهرداری و واقعی یا دروغین بودن SCT بنکرز مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای جلسه قاضی صلواتی خواستار ارائه توضیحات درخصوص نحوه خرید بانک fiib و افزایش سرمایه آن شد که بابک زنجانی توضیحاتی در مورد آن ارائه کرد. متهم نفتی گفت: بانک فرست 4 میلیون دلار خریداری شد و راه‌اندازی‌های اولیه را آغاز کردیم این بانک بیش از 40 اتاق داشت؛ در‌صورتی‌که آقایان در دادگاه آن‌را تنها دارای سه اتاق معرفی می‌کنند. وی افزود: همچنین در این دادگاه می‌گویند که منطقه لابوآن منطقه‌ای خطرناک است در صورتی که جزو امن‌ترین شهرهاست و کشتی‌های نفتکش در آنجا تردد می‌کنند.


متهم پرونده نفتی در ادامه دادگاه در پاسخ به نحوه افزایش سرمایه بانک FIIB پاسخ داد: سهام بانک FIIB را از ۴ به ۱۰۴ میلیون دلار رساندیم، اما چون سرمایه‌گذار بانک کنت تاجیکستان بود باید سهام آن را افزایش می‌دادیم؛ بنابراین افزایش سرمایه و سهام کنت بانک را تا ۱۰۴ میلیون دلار آغاز کردم.زنجانی گفت: پس از راه‌اندازی بانک تاجیکستان و FIIB قرار شد پروسه افزایش سرمایه طول بکشد. در این جا قاضی صلواتی پرسید ۶۰ درصد این افزایش سرمایه را بانک ملت انجام داد که وی پاسخ داد بانک ملت یک یورو هم پرداخت نکرد. در حالی که پس از افزایش سرمایه بانک ملت نزدیک به ۱۷ میلیون دلار باقی مانده بود که بانک ملت دیگر پولی نداشت تا به من بدهد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد: پول مربوط به افزایش سرمایه کنت بانک تاجیکستان را از ایران نبردم؛ بلکه ۳۲ میلیون دلار را از خارج وارد کشور کردم؛ چراکه بانک ملت ایران خارج از کشور پولی نداشت تا به من بدهد.


ملک ایران زمین

در ادامه زنجانی درخصوص نحوه خرید ملک ایران زمین و قیمت پرداختی آن گفت: بین سال‌های 87 تا 89 این ملک از بانک انصار و در حقیقت شرکت ایرانیان اطلس به قیمت 280 میلیارد تومان یعنی فقط قیمت زمین خریداری کردم؛ چراکه آن ملک فقط 9 هزار متر واحد تجاری داشت.وی افزود: در داخل ملک ایران زمین رستوران سبز، نانوایی، قصابی و حتی بسیج و انبار مهمات آن وجود داشت که من سرقفلی مغازه‌ها را از صاحبان آن خریدم و برای بسیج نیز با هماهنگی‌ها بانک انصار مجموعه‌ای در خارج از این ملک تهیه کرد و بسیج به آنجا نقل مکان کرد. متهم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: 45 میلیارد از این رقم در روز اول یعنی هنگام عقد قرارداد در سال 88 ارائه کردم.


قاضی صلواتی در اینجا سوال کرد که این پول را از کجا آورده است آیا از ۳۲ میلیاردتومان بانک ملت پرداخت شده است که وی در پاسخ گفت قیمت این ملک از طریق سه چک که دو مورد آن ۷۷ میلیارد تومانی و یک فقره آن ۸۰ میلیارد تومانی بود پرداخت شده است که بخشی از این پول در هنگام پایان معامله به علت دیرکرد تسویه است.زنجانی افزود: بانک انصار می‌خواست که این پول‌ها به شکل چک پرداخت شود و من درخواستی در این خصوص نداشتم و همه چک‌ها پاس شد و در اینجا قاضی صلواتی گفت شما نتوانسته‌اید چک آخر را پاس کنید. وی پاسخ داد: هنوز به موعد آخرین چک ۱۰ ماه مانده بود که من به بانک انصار اعلام کردم می‌خواهم آن‌را واگذار کنم و بانک انصار اعلام کرد که قیمت ملک به‌طور کامل پرداخت نشده و هنوز یک فقره چک پاس نشده و در گفت‌وگو‌ها قرار شد من یک سپرده ۸۰ میلیارد تومانی در بانک ملت باز کنم. زنجانی افزود: من ۴ پروژه ایران زمین، ونک،‌ انقلاب و دولت را با بانک انصار داشتم.


ماجرای رقم نقل و انتقال

در ادامه قاضی صلواتی، سؤال کرد که رقم نقل و انتقال این ملک باید 10 میلیون تومان باشد؛ درصورتی‌که شما 8 میلیارد و 800 میلیون به دفترخانه پول داده‌اید علت این موضوع چیست؟ که در اینجا قاضی صلواتی گفت: به این موضوع قطعا رسیدگی خواهد شد و من خواستار رسیدگی به آن هستم.


پروژه صدر

همچنین به گزارش «ایسنا» رئیس شعبه ۱۵ داگاه انقلاب خطاب به متهم گفت: شما در پروژه صدر با شهرداری همکاری کردید و حداقل ۱۲ میلیون یورو آن از محل شرکت نیکو تامین شده، در این زمینه توضیحاتی را ارائه دهید. بابک زنجانی گفت: ما به شهرداری بیش از ۶۰ و ۷۰ میلیون یورو پول دادیم و ۱۲ میلیون آن با تاریخی که آقایان مطرح کردند با من کار کرده‌اند، تداخل داشته است.بابک زنجانی ادامه داد: با شهرداری صورت‌جلسه‌ای را درست کردیم و حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت دادیم. آقایان گفتند که پول نداریم و قرار بود که سینمای پردیس را به من بدهند که من نپذیرفتم و گفتم که پروانه ساخت ایران زمین را به من بدهید.قاضی صلواتی در این هنگام گفت چرا قیمت را بالا می‌برید؟ بابک زنجانی پاسخ داد چرا دوست دارید من را پایین بیاورید. جلسه بعدی دادگاه متهمان نفتی امروز به‌صورت علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.