دعوت ایران از سرمایه‌گذاران خارجی
گروه خبر: سومین نشست سران سازمان کشورهای صادرکننده گاز دیروز در تهران با حضور سران 9 کشور برگزار شد. اولین نشست سران این سازمان در قطر مقر این سازمان با حضور سران سه کشور و دومین نشست در روسیه با حضور سران شش کشور انجام شد. با این اوصاف در نشست تهران بیشترین سران حضور دارند.


روسای‌جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان (به‌عنوان میهمان)، ایران و نخست‌وزیر الجزایر در این نشست شرکت کردند. GECF 18 عضو دارد که کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به‌شمار می‌روند. هلند، نروژ، عراق، عمان، آذربایجان و پرو به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. کشورهای عضو GECF حدود ۶۷ درصد از ذخایر گازی، ۴۲درصد از تولید گاز جهان، ۳۸ درصد از خطوط لوله و ۸۵ درصد از تجارت LNG جهان را در اختیار دارند.این سازمان به‌دلیل ماهیت گاز و شکل صادرات آن که غالبا با خط لوله و قراردادهای طویل‌المدت است، بازاری یکپارچه و جهانی مانند نفت ندارد و بر این اساس قیمت گاز در کشورهای مختلف بسیار متفاوت از هم است. از همین رو GECF تاکنون نتوانسته روی قیمت گاز و بازارهای جهانی آن تاثیرگذار باشد، اما به گفته وزیر نفت در صورتی که حجم مبادلات تجاری تک‌محموله‌ای (spot) در مبادلات تجاری این محصول افزایش یابد می‌توان امید داشت که GECF نیز مانند اوپک به سازمانی تاثیرگذار در جهان تبدیل شود. با این وجود به‌نظر می‎رسد این مجمع تا رسیدن به این جایگاه راه زیادی در پیش دارد.اما چرا برگزاری این چنین نشستی در تهران اهمیت دارد؟ به‌دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران به‌خصوص از سال 2012 به بعد که این تحریم‌ها منسجم‌تر و سخت‌تر شدند، کشورمان از بسیاری از فضاهای بین‌المللی دور مانده است، بازار نفت ایران به شدت محدود شده و در گاز نیز بسیاری از برنامه‌های کشور از جمله قرارداد صادرات به پاکستان تاکنون متوقف شده‌اند. در بعد سیاسی نیز روابط ما با مجامع بین‎المللی تحت تاثیر تحریم‌ها بسیار محدود شده است. از همین رو در آستانه رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه غرب علیه ایران، حضور همزمان سران 9 کشور جهان نوید بازگشت قدرتمند کشورمان به مجامع بین‌المللی دارد.


حمایت از سرمایه‌گذاری

به هر ترتیب روز گذشته سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد. اجلاسی که پیش از آغاز آن روسای هیات‌های شرکت‌کننده (اصلی، ناظر و میهمان) با حضور در سالن اجلاس سران در کنار یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.پس از آن حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به‌عنوان رئیس این اجلاس به سخنرانی پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در این مراسم، ایران را دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تامین امنیت عرضه انرژی جهانی دانست و تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز ایران تا ۲ سال آینده به بیش از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.حسن روحانی در این اجلاس همچنین گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می‌دهد و حدود ۹۰ درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سراسری توزیع گاز دسترسی دارند.رئیس‌جمهوری با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ اظهار کرد: تداوم افزایش سریع ظرفیتهای تولید گاز ایران در دو سال گذشته، این امکان را به ایران می‌دهد که صادرات گاز را به کشورهای همسایه از طریق خط لوله و سایر نقاط دنیا از طریق LNG افزایش دهد.روحانی تصریح کرد: راهبرد ما بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی از طریق سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز استوار شده است. طبعا اولویت همکاری‌های بین‌المللی ما در این فعالیت‌های کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز است.رئیس‌جمهوری از روسای کشورها و دولت‌های عضو مجمع دعوت کرد تا برای ارتقای همکاری‌ها و با حفظ منافع متقابل در سرمایه‌گذاری‌های ایران برای توسعه منابع عظیم گاز کشور که در راستای افزایش سهم مجمع در تولید و تجارت گاز طبیعی در جهان است، مشارکت کنند.روحانی با اعلام حمایت دولت از سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: چارچوب قراردادهای نفتی و گازی جدید ایران، زمینه جذابی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران فراهم می‌سازد.رئیس‌جمهوری در ادامه به اهمیت حفظ محیط زیست اشاره کرد و با تاکید بر اینکه لازم است به موضوع انرژی در قالب توسعه پایدار، توجه شود، گفت: به همین دلیل پیشنهاد کرده‌ایم، در پیامی از این اجلاس، به کنفرانسِ کاپ Cop۲۱ که در صدد دسترسی به توافقی بین‌المللی در مسائل و سیاست‌های مربوط به تغییر اقلیم است و در هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز را برای همکاری و هماهنگی سیاست‌های اعضای مجمع با توافق‌های بین‌المللی در مسائل محیط زیست اعلام نماییم.


تامین اهداف اساسنامه سازمان

محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز یکی دیگر از سخنرانان روز گذشته سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. به گزارش «ایرنا» دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه شاهد نقش گسترده‌تر گاز در سبد انرژی جهان هستیم، گفت که مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیاز اصلی جهان به این سوخت را تامین خواهد کرد.عادلی با بیان اینکه در دو سال گذشته، یکسری ابتکارات جدید با هدف افزایش کارآیی اجرا کرده‌ایم، گفت: ما به‌دنبال تامین اهداف اساسنامه سازمان و تامین منافع اعضا در این عصر پرچالش هستیم.


درخواست بولیوی برای میزبانی اجلاس

به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه این نشست خوان اوومورالس، رئیس‌جمهور بولیوی هم در سخنانی از رئیس‌جمهوری ایران درخواست کرد تا چهارمین اجلاس در بولیوی برگزار شود. این درخواست با استقبال روحانی مواجه شد، اما روحانی تاکید کرد باید مورد موافقت اعضا قرار گیرد. تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهور گینه استوایی نیز دراین اجلاس، اعلام کرد گینه دارای منابع عظیم طبیعی از جمله گاز است و آمادگی همکاری‌ بیشتر با کشورهای عضو را دارد و از کشورها دعوت می‌کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. محمد بوهاری رئیس‌جمهور نیجریه، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر نیز از دیگر سخنرانان این اجلاس بودند.قربان قلی بردی محمد اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این نشست گفت: ترکمنستان از کشورهای مسوولیت‌شناس در حوزه تولید و صادرات گاز است. برهمین اساس با کشورهایی که همین استراتژی را دارند، آماده همکاری است.