گروه خبر: پیکر غضنفر رکن‌آبادی دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه کشورمان سرانجام در میان جانباختگان منا شناسایی شد.

به دنبال وقوع فاجعه منا در ۲ مهر ماه سال جاری و کشته شدن تعداد زیادی از زائران ایرانی در مراسم رمی جمرات همزمان با عید قربان در عربستان سعودی، نام غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان نیز در میان دیگر مفقودان این حادثه قرار گرفت و جست‌وجو برای یافتن او آغاز شد. جست‌وجویی که تا حد زیادی تحت تاثیر برخی اخبار از جمله ربوده شدن او از سوی اسرائیل، با کمک عربستان سعودی قرار گرفت، خبری که تنها چند روز پس از مفقود شدن او از سوی برخی از رسانه‌های عربی مطرح شد و برخی از مقامات ایرانی نیز هر یک به نوعی احتمال آن را منتفی ندانسته بودند. اما درکنار این گمانه زنی‌ها برخی خبرها نیز از زخمی شدن رکن‌آبادی در جریان حادثه منا و انتقال او به یکی از بیمارستان‌های عربستان سعودی برای درمان حکایت می‌کرد. روایتی که از سوی برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با مقامات ایرانی به نوعی تایید شده بود. به گفته این منابع آگاه، آنها رکن‌آبادی را هنگام انتقال به بیمارستان زنده دیده بودند. سرانجام این اخبار ضد و نقیض منجر به تشکیل کمیته‌ای ویژه در وزارت خارجه برای بررسی وضعیت سفیر سابق ایران در لبنان شد. به دنبال آن چند روز پیش خانواده رکن‌آبادی عازم عربستان شدند و در نهایت با نبش قبر او و آزمایش دی ان‌ای، شهادت رکن‌آبادی در حادثه منا تایید شد.


در همین ارتباط به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی رکن‌آبادی برادر سفیرسابق لبنان، با بیان اینکه پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، شناسایی شده است، اظهار کرد: طی سفر برادران بنده به عربستان سعودی پیکر دیپلمات کشورمان شناسایی شده و به‌زودی به کشور منتقل می‌شود. وی تصریح کرد: طبق صحبت‌های انجام شده، پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی امروز از طریق عمان به خاک ایران وارد می‌شود. رکن‌‌آبادی در پاسخ به این سوال که مرحوم رکن‌آبادی تا لحظه آخر زنده مشاهده شده آیا در مورد این مساله پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد نیز گفت: پس از انتقال پیکر مطهر به کشور تیم پزشکی متشکل از پزشکی قانونی، ناجا و معراج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی علت واقعه فوت کار می‌کنند و این موضوع را مشخص خواهند کرد.


همچنین به گزارش انتخاب، برادر دیپلمات فقید کشورمان گفت: خانواده رکن‌آبادی همچنان پیگیر ابعاد حقوقی این حادثه که از دید بسیاری از ناظران حادثه‌ای مشکوک است، هستند و دولت عربستان سعودی باید تا آخرین لحظه در قبال این حادثه پاسخگو باشد.همزمان به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از مسوولان وزارت امور خارجه و دختر مرحوم رکن‌آبادی نیز شناسایی پیکر مرحوم رکن‌آبادی را تایید کردند. همچنین قرار است آزمایش‌های نهایی دی.ان.ای بار دیگر در ایران انجام شود. غضنفر رکن‌آبادی در سال 1345 در قم متولد شد و از سال 1389 تا اردیبهشت 1393 به‌عنوان سفیر ایران در لبنان خدمت کرد.