پرونده PMD بسته شود
گروه خبر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کل کشور تاکید کرد که در مذاکرات، دانش هسته‌ای را به هیچ وجه حراج نکرده‌ایم.

علی لاریجانی با تاکید بر این موضوع توضیح داد: قطعا تا آنجا که می‌شد ما بر اصول و مواضع خود ایستادگی کردیم و توافق هسته‌ای صورت گرفته یک بسته قابل قبول است؛ به شرط اینکه غربی‌ها تحریم‌ها را برداشته و به تعهدات خود از جمله پی‌ام‌دی عمل کنند. بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت از اظهارات رئیس مجلس در این همایش گزارش داده است، لاریجانی در سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مساله هسته‌ای ایران نشان داد که زورگویی غربی‌ها هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد. ایران در این حوزه مقاومت بسیاری انجام داد؛ البته این مقاومت هزینه‌هایی را در برداشت، اما درنهایت نتیجه‌بخش بود و جمهوری اسلامی ایران به دانش هسته‌ای دست یافت.


مقاومت ایران در برابر همه فشارها

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه به‌طور حتم پذیرش غنی‌سازی ایران ازسوی آمریکایی‌ها از روی اضطرار و ناچاری بود، توضیح داد: زیرا آنها فکر نمی‌کردند که ایران در برابر تمام فشارها مقاومت کند، حال زمانی که ایران به دانش هسته‌ای دست یافت، آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمدند؛ البته غربی‌ها ادعا می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی ایران را پای میز مذاکره آورد، اما این موضوع درست نیست. او در تشریح دلایل پذیرفتن ایران برای حضور درمذاکرات هسته‌ای نیز گفت: ما در این حوزه به جایگاهی رسیده بودیم که آن قابل غفلت و نسیان نبود. بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کردیم تا مسائل دیگر را حل کنیم. از این‌رو بهترین راه این بود که با کمترین هزینه مسائل را حل کنیم.


مذاکرات به فعالیت هسته‌ای لطمه نزد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه ما دراین راه آگاهانه قدم برداشتیم و مذاکرات تنها مربوط به دولت فعلی نمی‌شود، بلکه این گفت‌وگوها در یک‌سال پایانی دولت قبل کلید خورد، گفت: مذاکرات به درستی پیش رفت؛ هرچند در درون آن چالش‌هایی ایجاد شد، اما داده‌ها و ستانده‌ها درمذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور وارد نکرد؛ به‌طوری‌که براساس توافق صورت گرفته دربخش تحقیق و توسعه در بالاترین سطح تثبیت شد. به گفته رئیس مجلس، غربی‌ها می‌خواستند محدودیت‌هایی را در این حوزه ایجاد کنند که ما زیر بار آن نرفتیم و حتی حدود 2 ماه تعیین تکلیف این مساله به طول انجامید.


لاریجانی تاکید کرد: قطعا ما در مذاکرات هسته‌ای در مسائل اصلی مقاومت کرده و زیربار خواسته‌های آنها نرفتیم، البته برخی موضوعات پذیرفته شد، چراکه آنها تاثیری روی دانش هسته‌ای ما نداشت. رئیس مجلس ادامه داد: در بحث رآکتور اراک نیز قرار است، براساس برجام تغییراتی صورت گیرد که براین اساس ساعت‌ها روی آن فکر شده تا تغییرات برای ایران پیشرفت ایجاد کند. از سوی دیگر، لاریجانی با اشاره به پرونده PMD، این پرونده علیه ایران را بر پایه یک دروغ بزرگ خواند و تصریح کرد: غربی‌ها این مساله را سالیان سال است که طول داده‌اند، حال برای حل آن لیستی برای گفت‌وگو داده‌اند که آن لیست انجام شد، حال به‌طورحتم در شرایط کنونی اعلام می‌کنیم که اگر پرونده پی‌ام‌دی بسته نشود، نمی‌توانیم حرکت ترسیم‌شده در مذاکرات را انجام دهیم. رئیس مجلس با اشاره به تصویب موضوع برجام در کشور و موضوع اجرای آن تاکید کرد: این مساله دارای ریزه‌کاری‌هایی است، از این‌رو برای نظارت برابعاد برجام، هیاتی مشخص شد؛ بنابراین اگر این مسیر می‌خواهد ادامه پیدا کند، باید درست و سامان یافته صورت گیرد.


نفوذ در عدم وفاق ایجاد می‌شود

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای نشان داد که ایران در مسائل مختلف راه عقلایی را دنبال می‌کند، گفت: قطعا آنها به‌دنبال ایجاد چالش‌های دیگر علیه ایران هستند؛ اما ایران دارای ظرفیت دیپلماتیک بالایی است و می‌تواند براین مسائل فائق آید. البته لازمه تحقق این موضوع وفاق و وحدت ملی در کشور است. لاریجانی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مساله نفوذ اعلام کرد: قطعا در این رابطه باید تحلیل‌های درستی مطرح شود. در شرایط کنونی کشورهای غربی نمی‌توانند قدرت ایران را از بیرون نابود کنند و تنها راه آنها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی برهم زدن درون کشور است. رئیس مجلس با بیان اینکه نفوذ بیشتر در عدم وفاق ایجاد می‌شود، گفت: قطعا اختلافات و شکاف‌‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلی برای نفوذ است. از این‌رو تمام مسوولان باید به‌دنبال وفاق درونی و وحدت داخلی باشند؛ بنابراین اگر ما در درون وحدت داشته باشیم، نفوذ بی‌اثر است.


بیکاری دانشگاهیان؛ هشداری بزرگ

لاریجانی در ادامه اظهارت خود با بیان اینکه مسائل اقتصادی از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور است، گفت: در شرایط کنونی مساله بیکاری به فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان رسیده و این خود یک هشدار بزرگ است که باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد، البته اقدامات زودگذر تاثیر کوتاهی دارند و باید به فکر راه‌حل‌های ریشه‌ای و بلندمدت بود. او با بیان اینکه بسته اقتصادی اخیر دولت مانند آسپرین بود و اثری کوتاه‌مدت دارد، افزود: به‌طور حتم علاج این مسائل و مشکلات کارهای پوپولیستی نیست؛ بلکه باید درجهت حمایت از تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کرد. در شرایط کنونی تولید دچار رکود شده و باید این مساله را به‌صورت ریشه‌ای حل کرد.رئیس مجلس تاکید کرد: روح اقتصاد مقاومتی در تولید کشور است و تولید مایه جلوگیری از رکود است و نمی‌توان این‌گونه مشکل اقتصاد را حل کرد، این در حالی است که مردمی شدن اقتصاد رخ نداده و اصل ۴۴ در کشور ما بیمار گونه اجرا شده است. به گفته لاریجانی دولت و مجلس باید زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را برای تولید ثروت درکشور ایجاد کنند. رئیس مجلس گفت: قطعا تا زمانی که اقتصاد ناسالم باشد، نمی‌توان اهداف عالیه را محقق کرد، بنابراین در حوزه اقتصاد ما نیازمند یک نوع مجاهدت هستیم.