نمره قبولی فراکسیون اکثریت به گزارش آژانس
گروه خبر: گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توانست نظر مجلسی‌ها را جلب کند. گرچه در میان نمایندگان مجلس مخالفانی نیز حضور دارند که این گزارش را بدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران عنوان می‌کنند، اما شواهد حاکی از آن است که این گزارش یوکیو آمانو، توانست از فراکسیون رهروان ولایت نمره قبولی بگیرد؛ فراکسیونی که به دلیل تعداد اعضایش، به فراکسیون اکثریت مجلس نهم شهرت دارد و از این نظر می‌توان تا حدی رضایت فراکسیون رهروان را به کل مجلس تعمیم داد.


در این باره می‌توان به توضیحات حسین سبحانی نیا، یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اکثریت اشاره کرد که به خبرگزاری خانه ملت گفت: در مجموع نگاه اعضا به گزارش اخیر آژانس مثبت بود. به گفته او ، باوجود آنکه در این گزارش تاثیرپذیری از نظام سلطه مشاهده می‌شد؛ اما درمجموع گزارش مثبت و به سمت حل معضل PMDتلقی می‌شود. سیدمحمد صادق ابراهیمی نیز درباره مذاکرات صورت گرفته در جلسه صبح دیروز فراکسیون رهروان گفت: اعضای فراکسیون گزارش اخیر آژانس را رو به جلو دانستند؛ هرچند در یک یا دو مورد در این گزارش از سوی اعضا نقطه ضعف‌هایی مطرح شد که البته اهمیت چندانی نداشت و در کل اعضا این گزارش را مثبت ارزیابی کردند. با این همه و به گواه اعضای فراکسیون رهروان، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در جلسه صبح دیروز این فراکسیون گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مثبت ارزیابی کرد. ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس در این باره به خبرگزاری فارس گفت: رئیس مجلس گزارش آژانس را در جهت حل PMDعنوان کرد.


گزارش آژانس و رفتار دروغین غرب

واکنش‌های نمایندگان مجلس به گزارش اخیر یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جلسه فراکسیون محدود نشد و به صحن علنی نیز کشیده شد. آنجا که از رئیس مجلس گرفته تا برخی نمایندگان در نطق‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی دیروز پارلمان و در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گزارش اخیر آژانس درباره مسایل گذشته هسته‌ای ایران گفت: گرچه برخی دعاوی غیرمستند به انحراف در مسائل هسته‌ای ایران اشاره داشته است، اما در بند ۸۸ این گزارش در نهایت پذیرفته است که در ایران هیچ شاهدی برای انحراف به سوی ساخت سلاح هسته‌ای در عمل نیافته است. لاریجانی این گزارش را نشانگر رفتارهای دروغین غرب نسبت به ملت ایران دانست؛ زیرا به گفته او این گزارش اذعان می‌کند که دعاوی مطروحه حداکثر در حد تحقیق آن هم تا سال ۲۰۰۳ بوده است؛ حال آنکه جای این سوال وجود دارد که این همه سروصدا و تحریم‌ها که در سال‌های اخیر آمریکا و غرب راه انداخته‌اند صرفا براساس ادعای حداکثر تحقیق در این امور بوده است؟ چه توجیهی برای تحریم‌ها می‌توانند با این گزارش بیان کنند؟ لاریجانی همچنین یادآوری کرد: این همه ادعا که می‌گفتند ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی یافته است و باید تحریم‌های سخت علیه ایران وضع کنیم چگونه با این گزارش سازگار است؟ رئیس مجلس در ادامه ابراز امیدواری کرد که شورای حکام براساس این گزارش پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مختومه کند و راه را برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم کند.


از سوی دیگر حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی در نطق میان‌دستور دیروز خود با بیان اینکه پس از چند هفته انتظار گزارش آمانو درباره موضوع PMD (ابعاد نظامی احتمالی) به شورای حکام ارائه شد، گفت: این گزارش در بند 88 تصریح می‌کند که نشانه‌ای از فعالیت مشکوک هسته‌ای ایران بعد از سال 2009 وجود ندارد. او با تاکید بر اینکه اگر شورای حکام حتی پنجره‌ای کوچک را برای بسته نشدن PMD باقی بگذارد برجام را اجرا نخواهیم کرد و برجام متوقف خواهد شد، عنوان کرد: بنابراین شورای حکام و کشورهای 1+5 با توجه به این گزارش یا باید PMD را انتخاب کنند یا برجام را.


رفوزگی آمانو از منظر مخالفان برجام

در سوی دیگر اما مخالفان برجام، با گزارش اخیر آژانس نیز مخالفند؛ علیرضا زاکانی که چندی پیش ریاست کمیسیون ویژه‌ای را عهده‌دار بود که برای بررسی برجام و ارائه گزارش به مجلس تشکیل شده بود، دیروز در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران، این گزارش را سیاه‌ترین گزارشی که تا امروز علیه ایران داده شده است خواند و در ادامه گفت: مسوولان با پرهیز از شتابزدگی ثناگوی گزارش آژانس نباشند. به گزارش خبرگزاری مهر، زاکانی تاکید کرد: اگر شورای حکام ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به این جمع‌بندی برسد و پرونده پی‌ام‌دی را ببندد این اتهامات نقطه سیاهی است که در پرونده ایران باقی می‌گذارد و در آینده هر ادعایی در مورد ایران انجام دهند می‌توانند باعث تحمیل فشار بیشتر بر ما شوند. در عین حال زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: این گزارش، گزارشِ درست و صحیحی نیست و بازهم نشان می‌دهد آمانو تحت‌تاثیر بنگاه‌های صهیونیستی و آمریکایی‌ها، چنین گزارشی را تنظیم کرده است. او با بیان اینکه در این بخش آمانو مجدد دچار رفوزگی شد، تاکید کرد: بنده معتقد هستم PMD باید بسته شود و اگر بسته نشود، حتما راه برای ادامه برجام مهیا نخواهد بود، اما انتظار این بود که بسته‌شدن PMD با مقدمه‌ای عادلانه و درستی صورت بگیرد نه با گزارشی که کاملا مغرضانه است.


این نماینده مجلس در شرایطی از لزوم بسته شدن پرونده PMD ایران از سوی شورای حکام سخن می‌گوید که این موضوع هفته گذشته از سوی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران رسما اعلام شده بود. سید عباس عراقچی در این باره تاکید کرده بود که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوع PMD (ابعاد نظامی احتمالی) پایان ندهد، جمهوری اسلامی ایران ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را متوقف می‌کند. در همین حال علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس دیروز در تذکر شفاهی خود با تاکید بر اینکه گزارش ارائه شده توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قبول ندارد و آن را نادرست، غلط و مغرضانه می‌داند، گفت: متاسفانه گزارش آمانو مورد ذوق‌زدگی بی‌مورد برخی از افراد و رسانه‌های نفوذی داخلی قرار گرفته و بسیار تعجب‌برانگیز است. این در حالی است که در این گزارش نظام جمهوری اسلامی به دروغ متهم شده که تا قبل از سال 2003 به دنبال سلاح اتمی بوده است.