گروه خبر: بهارستان، دیروز میزبان محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بود تا پاسخگوی سوال حمید رسایی نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس باشد؛ پاسخی که به زعم نمایندگان مجلس قانع کننده نبود و بر همین اساس نعمت‌زاده را در فهرست وزیرانی قرار داد که سومین کارت زرد را نیز از مجلس دریافت کرده‌اند.


پیش از او علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی اولین وزیر از کابینه دولت حسن روحانی بود که سه کارت زرد از مجلس دریافت کرد.با این همه اما آنچه دیروز مجلسی‌ها را قانع نکرد پاسخ نعمت‌زاده به این سوال حمید رسایی درباره حضور همزمان وزیر صنعت در هیات‌مدیره 16 شرکت و وزارتخانه بود. این سومین بار است که وزیران دولت یازدهم، با سوالات حمید رسایی، از مجلسی‌ها کارت زرد دریافت می‌کنند.حمید رسایی صبح دیروز در جریان طرح سوال از نعمت‌زاده، در تشریح موضوع سوال خود به عضویت همزمان آقای نعمت‌زاده در هیات‌مدیره 16 شرکت خصوصی که عمدتا در حوزه پتروشیمی فعال هستند، اشاره کرد و گفت: البته آن روز که بنده سوال کردم 16 شرکت بود که بعدا مشخص شد 19 شرکت است و حتی برخی شرکت‌های دیگر وجود دارد که من هنوز پاسخی برای آنها نگرفته‌ام. این نماینده مجلس با استناد به اصل 141 قانون اساسی گفت: تصدی بیش از یک شغل برای کارمند دولت ممنوع است چه برسد به یک وزیر که برای او هم ممنوع است. به گفته رسایی، مطابق تبصره 4 ماده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل تصدی هر نوع شغل دولتی در موسساتی که تمام یا قسمتی از آنها مربوط به دولت و موسسات عمومی است و عضویت در هیات‌مدیره انواع شرکت‌ها برای کارکنان دولت ممنوع است. تبصره 5 این قانون، این موضوع را جرم می‌داند و صراحتا می‌گوید متخلف از این قانون به انفصال از خدمت از 6 ماه تا یک سال محکوم می‌شود و اگر اصرار به این کار داشته باشد باید به شکل دائمی انفصال صورت بگیرد. این نماینده مجلس در بخش دوم سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: آقای نعمت‌زاده! آقای روحانی شما را پدر صنعت نامیده‌اند. حقوق ملت به کنار، شما واقعا پدر صنعت را درآوردید.


باید انفصال دائمی شوید

رسایی در ادامه اظهارات خود خطاب به نعمت‌زاده گفت: شما نه تنها ۶ ماه بلکه باید انفصال دائمی شوید. شما بازنشسته‌اید و سن و سال شما اقتضای امور اجرایی را ندارد و این خیانت در حق کشور است. این نماینده مجلس همچنین افزود: نسبت به رایی که به شما دادیم توبه می‌کنیم. آقای نعمت‌زاده جزو وزرایی بود که لب‌مرزی رای آورد. مشکل کشور همین است.


نعمت‌زاده را استیضاح می‌کنیم

رسایی ادامه داد: ما امروز یک رای محکم می‌دهیم تا بتوانیم به مردم پیغام دهیم و رئیس‌جمهور محترم هم قبل از قوه‌قضائیه ایشان را برکنار و دل مردم را شاد کند. او همچنین تاکید کرد اگر این کار را انجام ندهد مجلس آقای نعمت‌زاده را استیضاح می‌کند.


از 19 شرکت استعفا دادم

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت نیز در ادامه جلسه علنی دیروز در جایگاه قرار گرفت تا پاسخگوی سوال و اظهارات حمید رسایی باشد. او در پاسخ به علت عضویت وزیر در هیات‌مدیره ۱۶ شرکت همزمان با تصدی پست وزارت گفت: آقای رسایی گفته‌اند من در هیات‌مدیره ۱۶ شرکت عضویت دارم؛ در حالی که بنده عضو هیات‌مدیره ۱۹ شرکت بودم. بنده از عضویت در هیات‌مدیره این شرکت‌ها استعفا دادم و اسناد آن نیز موجود است و روزنامه رسمی نیز آنها را به چاپ رسانده است. نعمت‌زاده تاکید کرد که در مرداد ماه امسال نیز همین اسناد را به نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجالس دادم تا وی این اسناد را ببیند. وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه بنده کارمند رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم، گفت: در سال ۸۸ و بعد از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شدم و ۳ سال و نیم بازنشسته بودم. در نهایت با توجه به سابقه ۴۰ ساله در مدیریت و صنعت صلاح نبود بیکار باشم و نیاز بود به بخش خصوصی و صندوق‌های بازنشستگی برای پیشبرد امور کمک کنم. نعمت‌زاده به زمان فعالیت خود در ۱۹ شرکت یاد شده اشاره کرد و افزود: در این مدت به تدریج از فعالیت در یک شرکت در چند شرکت مشغول شدم و عمدتا به صورت مدیریت و با واگذاری عضو هیات‌مدیره آنها شدم.وزیر صنعت، معدن و تجارت به حضور خود در دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به نظر آقای روحانی در اوایل مرداد ۹۲ و دستور ایشان برای گرفتن پست وزارت از شرکت‌ها استعفا دادم. در ۱۵ مرداد ۹۲ استعفای خود را ارائه کردم و به مجلس آمدم و شما رأی اعتماد دادید.


من به عنوان یک مسوول این نظام متوجه لزوم رعایت قانون هستم.او با تاکید بر اینکه تا پیش از بازنشستگی عضو هیات‌مدیره هیچ شرکت خصوصی نبوده است، گفت: پس از بازنشستگی در یک شرکت دولتی یکی دو سهم به ما دادند و در شرکت خودم نیز 20 درصد داشتم که کل آن به قوه‌قضائیه گزارش شده است. ما طبق قانون اموال‌مان را هم اعلام کرده‌ایم. وی به نامه دادستان دیوان محاسبات به رئیس مجلس که در آن تصریح شده است وی در هیچ شرکت عضو هیات‌مدیره نیست اشاره کرد و افزود: رونوشت آن را به سازمان بازرسی کل کشور هم داده‌اند.او بار دیگر با رد اینکه 19 شرکت در مالکیت اوست، گفت: تنها یکی دو سهم مختصر خانوادگی در این شرکت‌ها دارم. با این همه و پس از توضیحات وزیر صنعت، رسایی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان نیز با106 رای مخالف، 73 رای موافق و 10 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر صنعت قانع نشدند.


همه کارت‌های زرد دولت

محمد رضا نعمت‌زاده که با اخطار دیروز مجلسی‌ها، سومین کارت زرد خود را دریافت کرده است، پیش از این در ۲۴ تیرماه ۹۳ و نیز نهم دی ماه همان سال به ترتیب به دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صنعت فولاد و نیز واردات بی‌ضابطه کالاهای اساسی با اخطار و کارت زرد نمایندگان مجلس روبه‌رو شده بود.این سومین بار است که وزیران دولت یازدهم، با سوالات حمید رسایی، از مجلسی‌ها کارت زرد دریافت می‌کنند. اولین بار سوال رسایی از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۹۲ درباره تسامح و تساهل در برابر توهین به مقدسات و ترویج اباحه‌گری سبب شد مجلسی‌ها به وزیر ارشاد کارت زرد دهند. از سوی دیگر و در تاریخ۱۴ بهمن ماه سال ۹۳، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با سوال حمید رسایی درباره عملکرد وزارت اقتصاد و بررسی وعده‌های داده شده در خصوص حمایت از بازار سهام و بسته حمایتی برای جبران خسارت وارده به سرمایه‌گذاران، از مجلس کارت زرد دریافت کرد. در میان وزیران کابینه حسن روحانی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون دو کارت زرد از پارلمان دریافت کرده‌اند. در همین حال نام رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و محمود واعظی وزیر ارتباطات در فهرست وزیرانی قرار دارد که تاکنون از مجلس نهم یک اخطار گرفته‌اند.