واکنش ظریف به تردیدها درباره پایان پرونده PMD عکس: ایرنا
گروه دیپلماسی:‌ در شرایطی که بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ شورای حکام روز سه‌شنبه 15 دسامبر( 24 آذر) «ارزیابی نهایی» یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس درباره مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران را بررسی خواهد کرد، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که با توجه به آنچه در گزارش آژانس و پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آمده «بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی» حتمی است و شک درباره این موضوع مانند «شک بین رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم» است.


محمدجواد ظریف در بازگشت از نشست «قلب آسیا - روند استانبول» که در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در مورد برخی دغدغه‌های مطرح مبنی بر اینکه با وجود بسته شدن قریب الوقوع پرونده پی‌ام‌دی، ممکن است «نوع» بسته شدن این پرونده در شورای حکام به‌گونه‌ای انجام شود که با وجود پاسخ‌های مستدل ایران، نهایتا اتهامی نیز متوجه ایران شود و به نام آن ثبت شود، گفت: «خیلی صریح در گزارش آژانس و مهم‌ترین نکته آن، آمده که ایران هیچ موادی را به سمت فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی منحرف نکرده است. پیش‌نویس قطعنامه هم موضوع را می‌بندد.» به گزارش «انتخاب» ظریف افزود: «حالا برخی از دوستان که به قول آنهایی که رساله توضیح‌المسائل می‌خوانند تبدیل شده‌اند به کثیرالشک، به شک‌شان دیگر نباید اعتماد کنند. من نمی‌دانم که این دوستان دنبال چه چیزی می‌گردند. اعلام شده که شورای حکام موضوع را می‌بندد و قطعنامه‌های قبلی هم پایان بخشیده می‌شوند. اینجا این نوع تحلیل به مثابه شک بین رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم است.»


وزیر امور خارجه ایران در ادامه و در پاسخ به این سوال که پس از بسته شدن پرونده موضوعات گذشته و حال ایران در آژانس آیا این احتمال وجود دارد که از برخی نکات مندرج در گزارش‌های آژانس برای مطرح کردن مسائل دیگر سوءاستفاده شود، گفت: «در پاراگراف ۹ پیش نویس بر بسته شدن موضوع پی‌ام‌دی تاکید شده است. در قطعنامه آمده هر چیزی را که در گزارش آژانس آمده است، به آن توجه کرده‌ایم و موضوع را بسته‌ایم.» به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، اینکه بعدا چه می‌شود، بعدا هر اتفاقی ممکن است بیفتد. او افزود: «مگر زمانی که این اتهامات علیه ایران مطرح شد، سابقه‌ای وجود داشت؟ سابقه‌ای وجود نداشت و اتهامات مطرح شد. گزارش آژانس صریح است و عنوان می‌کند که ما هیچ نشانه‌ای را مبنی بر اینکه مواد در ایران به سمت فعالیت‌های نظامی منحرف شده باشد، پیدا نکردیم. این مطلب پس از ۱۲ سال جست‌وجو در ایران خیلی موضوع مهمی است.» به گزارش «ایرنا» ظریف تاکید کرد: «با این حال ما اقداماتی را که بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب، باید به تصویب قطعنامه موکول شود، انجام نخواهیم داد تا زمانی که قطعنامه تصویب شود. بعد از تصویب قطعنامه به سمت اجرای آن خواهیم رفت.»


رایزنی‌های ظریف در پاکستان

همچنین ظریف در حاشیه این نشست و در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که موضوع هسته‌ای ایران و پرونده پی‌ام‌دی پایان یافته است. وزیر امور خارجه ایران در دیدار با محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت: «هرچند به برخی موارد جزئی در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است، اما ایران هیچ انحرافی نداشته است.» همچنین وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وانگ‌یی،‌ همتای چینی خود درباره بخشی از اجرای برجام شامل بازطراحی رآکتور اراک که چین مسوول آن است، رایزنی کرد.


اتهام سناتور آمریکایی علیه اوباما

همزمان در ایالات‌متحده، یک عضو ارشد کنگره آمریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور را به سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های گذشته ایران متهم کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، «اد رویس» سناتور ارشد جمهوری‌خواه کنگره ادعا کرده است که باراک اوباما سعی دارد از طریق فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای عدم تحقیق و بررسی در مورد موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) روی تحقیقات ایران در این زمینه سرپوش بگذارد.


بررسی آزمایش موشکی در شورای امنیت

از سوی دیگر و همزمان با نزدیک شدن به روز رای‌گیری شورای حکام برای بسته شدن پرونده مربوط به آنچه آنها «پی‌ام‌دی» می‌خوانند به تازگی ادعای جدیدی از سوی برخی مقامات آمریکایی مبنی بر انجام آزمایش موشکی بالستیک میانبرد در ایران مطرح شده که هنوز به‌طور رسمی واکنشی از جانب مقامات ایرانی در این رابطه شاهد نبوده‌ایم. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت که آزمایش موشکی بالستیک نقض برجام نیست. از سوی دیگر اما سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی گزارش انجام آزمایش موشکی جدید ایران است و اگر اثبات شود این آزمایش انجام شده است، واشنگتن این مساله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد و خواستار اقدام مناسب خواهد شد. پیش‌تر شبکه‌ خبری «فاکس نیوز» به نقل ازمقامات آمریکایی مدعی شده بود که ایران به تازگی یک آزمایش موشکی انجام داده که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است. به گزارش «ایسنا» به ادعای این مقامات آمریکایی که اشاره‌ای هم به نام آنها نشده است،‌ سرویس‌های اطلاعاتی غرب دریافتند که این آزمایش موشکی در 21 نوامبر در نزدیکی بندر چابهار در جنوب ایران انجام شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، پاور افزود: «آمریکا ممکن است اقداماتی یک‌جانبه علیه ایران اعمال کند. هرچند تهران هشدار داده است هرگونه تحریم جدیدی را نقض توافق هسته‌ای تلقی خواهد کرد.» همچنین سخنگوی کاخ سفید در واکنش به ادعای آزمایش موشکی جدید ایران گفت: «‌دولت آمریکا به گزارش‌های آزمایش موشک بالستیک ایران در ماه گذشته رسیدگی می‌کند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری درباره ادعای آزمایش موشکی جدید ایران تاکید کرد: «برنامه موشک بالستیک ایران برای سال‌ها منشأ نگرانی بوده است و همچنان خواهد بود. »


آزمایش موشکی، نقض برجام نیست

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای آزمایش موشکی جدید ایران با بیان اینکه اگر این گزارش تایید و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت باشد، اقدام مناسب را به کار می‌گیرند، گفت:‌ «اکنون باید متذکر شوم که آزمایش موشکی بالستیک نقض برجام نیست و شاید بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد.» کربی با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران افزود:‌ «هدف از برجام جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و تمرکز این توافق روی همین قرار دارد و اکنون نیز ما روی اجرای توافق متمرکز شده‌ایم. برجام به هیچ موضوع دیگری ارتباط ندارد. وزیر امور خارجه‌ (آمریکا) نیز بارها تاکید کرده است که ما انتظار تغییر در عملکرد ایران در نتیجه این توافق را نداریم.» به گزارش «ایسنا»، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران پیش از این در واکنش به این‌گونه ادعاها گفته بود که ایران برای توسعه توان دفاعی خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و به توسعه ظرفیت‌های خود، به‌ویژه در زمینه موشکی ادامه خواهد داد.