دفاع دوباره لاریجانی از دیپلماسی‌ هسته‌ای
گروه خبر: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر بر درست بودن مسیر انتخابی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد؛ مذاکراتی که به گفته او نوعی داد و ستد بود و ایران توانست اهداف خود را محقق کند. این بار، رئیس مجلس، این اظهارات را یکشنبه شب در میان هیات جمعیت قمی‌های تهران و در محله جماران عنوان کرد.


علی لاریجانی با تاکید بر این موضوع که ایران در مذاکرات هسته‌ای راه درستی را انتخاب کرد؛ زیرا ضمن به‌دست آوردن دستاوردهای فنی در این زمینه آن را تثبیت کردیم و همچنین فشارها از روی کشور برداشته شد، افزود: ایران در برنامه هسته‌ای مسیر درستی را طی کرد و با مقاومت خود، گرچه هزینه‌هایی را متحمل شدیم، اما دانش هسته‌ای را به‌دست آوردیم و در این باره صاحب‌نظر شدیم که عمده این مذاکرات مربوط به دولت فعلی است. براساس آنچه «ایرنا» از سخنان یکشنبه شب لاریجانی گزارش داده است، نماینده مردم قم در مجلس با یادآوری آنکه در دهه اخیر با ماجراجویی‌های غربی‌ها از جمله متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر و تحریم ، شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتیم تاکید کرد که در آینده اما وضع کشور بهتر می‌شود. او ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ایران با عجله و تحت‌فشار تصمیم گرفت، نظر سنجیده‌ای نیست؛ زیرا مذاکره‌کنندگان در طول سه سال و نیم مذاکره، دائم با داخل مشورت و نظرات بررسی می‌شد و این‌گونه نبود که فقط عده معدودی مذاکره کنند.


لزوم تقویت اقتصاد درونی کشور

لاریجانی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باید به صورت عملی لغو شود، گفت: اگر آنها تعهدات خود را انجام دهند ما نیز بر سر قرار خود هستیم، اما اگر آنها در هر بخشی درست عمل نکنند کشورمان نیز کار متقابل خود را انجام خواهد داد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی ایرانی، هوشمند است افزود: اما فقط این موضوع کافی نیست، بلکه باید شرایط داخلی کشور نیز به‌گونه‌ای شود تا مشکلات حل شود و همچنین جریان‌سازی داخلی اقتصادی کشور نیز باید فعال شود. به گفته او ایران زمانی می‌تواند در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای موفق باشد که ظرفیت اقتصادی درونی‌اش قوی باشد. لاریجانی با بیان اینکه محاسبه شرایط ایران در سه دهه اخیر نشان می‌دهد ایران در زمینه‌های سیاسی و دفاعی به خوبی عمل کرد و نقطه آسیب‌پذیر کشور در زمینه اقتصادی بود، گفت: رشد اقتصادی ما نمره خوبی ندارد؛ تورم کشور به‌طور میانگین در این سه دهه ۱۴ درصد بود و این موضوع شرایط سختی را به مردم و کشور تحمیل کرد. رئیس مجلس همچنین گفت: بیماری اقتصادی در کشور ما، مزمن شده که بخشی از آن مربوط به مدیریت و بخشی هم مربوط به ساختارهای اقتصادی ما است که هر دوی آن به بی‌تدبیری بازمی‌گردد. لاریجانی افزود: ظرفیت نخبگی بالایی داریم، اما ساختار اقتصادی نادرست و نبود بلوغ در مدیریت‌ها، این مشکلات را به‌وجود آورده است. به گفته علی لاریجانی تحریم‌ها و قیمت پایین نفت و نصف شدن فروش ما، فشار مضاعفی را به بودجه کشور وارد آورده است. لاریجانی با بیان اینکه ساختار اداری کشور نیز نامناسب و متورم است، گفت: بیشتر بودجه خرج ادارات می‌شود و چیزی برای آبادانی کشور باقی نمی ماند. به گفته رئیس مجلس، اگر تحول ایجاد نشود در سال آینده همین مقدار بودجه عمرانی را نیز نداریم؛ بنابراین لازم است تلاش دقیق‌تری در این زمینه صورت گیرد.


وظیفه دولت؛ ایجاد امنیت پایدار در داخل

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه گفت: بعید می‌دانم این ماجرا به این سادگی حل شود؛ ما با پدیده نسبتا ماندگاری روبه‌رو هستیم به همین علت باید استواری خود را برای بازه زمانی حداقل پنج تا 6 ساله تقویت کنیم. لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در این شرایط سخت وظیفه دولت ایران ایجاد امنیت پایدار در داخل کشور و کمک به امنیت در خارج از مرزهای ما است، افزود: البته اگر کشورهای منطقه به درستی عمل کنند ماجرای تروریسم را می‌توانیم زودتر حل کنیم. به گفته لاریجانی باید دیپلماسی فعال داشته باشیم و با رصد حوادث و فهم امنیتی درست هم در مسائل داخلی و هم در مناطق پیرامونی به درستی عمل کنیم. نظام در مسائل منطقه‌ای برخلاف تصمیمات برخی کشورها، خوب تصمیم گرفت و با تدبیر و درایت عمل کرد به‌طوری که غربی‌ها هم پذیرفتند رفتار ایران، سنجیده بود.