گروه خبر: مجلسی‌ها دیروز لایحه بیمه اجباری حوادث طبیعی ساختمان را به کمیسیون اقتصاد ارجاع دادند و این در حالی است که دقایقی پیش از آن، کلیات این لایحه را که در دولت‌ احمدی‌نژاد به مجلس ارسال شده بود، تصویب کرده بودند. این لایحه در خرداد ماه سال ۹۱ در هیات دولت محمود احمدی‌نژاد با عنوان لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، تصویب و به مجلس تقدیم شده بود. هرچند دیروز، کلیات این لایحه پس از بحث میان نمایندگان به تصویب رسید؛ اما ورود به جزئیات این لایحه نیز با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد؛ مخالفتی که در نهایت به ارجاع لایحه مذکور به کمیسیون اقتصادی منجر شد.

به باور مخالفان این لایحه، به اندازه کافی مردم ایران در بیمه اجباری شخص ثالث خودرو متحمل فشار می‌شوند، به همین دلیل بیمه اجباری حوادث طبیعی نیز بار مضاعفی بر دوش مردم وارد می‌کند. براساس گزارش «ایرنا» موافقان این لایحه نیز بر این باور بودند که چون ایران کشوری حادثه خیز بوده بنابراین بلایای طبیعی زیادی وارد می‌شود که باعث ایجاد خسارت‌های فراوانی شده است؛ به همین دلیل می‌توان با بیمه کردن ساختمان‌ها کمی از بار خسارت کم کرد. در نهایت نمایندگان با ۱۴۵ رای موافق، چهار رای مخالف، دو رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس، کل لایحه را به کمیسیون اقتصاد ارجاع دادند.


لزوم ارائه لایحه چند دوازدهم با بودجه

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز مجلس، احمد توکلی گفت که طبق ماده 188 آیین نامه داخلی چون دولت در موعد مقرر لایحه بودجه را نیاورده، ملزم است که لایحه چند دوازدهم را نیز ارائه دهد. محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت نیز در پاسخ به این تذکر ضمن تایید اظهارات توکلی گفت:‌ دولت باید به این مساله توجه کند.


اعلام وصول یک طرح و یک لایحه

از سوی دیگر هیات رئیسه مجلس در پایان جلسه دیروز لایحه عضویت دولت ایران در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را اعلام وصول کرد. اعلام وصول این لایحه به‌صورت عادی انجام شده و پس از بررسی لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس، به صحن علنی خواهد آمد. هیات رئیسه مجلس همچنین طرح اصلاح مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر را نیز در پایان جلسه علنی دیروز پارلمان اعلام وصول کرد. طرح اصلاح مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر، از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این طرح به‌صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. مجلسی‌ها همچنین موافقت خود با طرح تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را در جلسه دیروز پارلمان اعلام کردند. طرح تسریع بر امر تخلیه و بارگیری‌ کشتی‌ها در بنادر قرار است برخی مشکلات در دریانوردی را مرتفع کند.