6 خودروی آینده بازار ایران

طبق آنچه وزارت صمت در «کتابچه طرح تحول خودرو» آورده، بناست در ۶ماه دوم امسال یک‌محصول جدید از سوی ایران‌خودرو و پنج‌ خودرو نیز توسط سایپا عرضه شود. بر این اساس، قرار است ایران‌خودرو ری‌را و سایپا آریا، پاژ، سیلک و کادیلا را عرضه کند. همچنین خودرویی با نام ایگل در سبد محصولات آینده کرمان‌موتور قرار گرفته است.

هرچند با توجه به مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال، عرضه همه این خودروها به بازار (طی امسال) بعید به نظر می‌رسد، به هر حال بخشی از سبد آینده خودروسازان را محصولات موردنظر تشکیل می‌دهند.

در این بین، به نظر می‌رسد ایران‌خودرویی‌ها تا پایان سال احتمالا حداقل از این محصول رونمایی خواهند کرد، اما عرضه آن به سال آینده موکول خواهد شد. «ری‌را»ی ایران‌خودرویی‌ها روی پلتفرم تارا طراحی شده است؛ تارایی که خود پلتفرم پژو ۳۰۱ را قرض گرفته است. در واقع به نوعی ری‌را مدل کراس‌اور تاراست.

دیگر خودرویی که قرار است امسال عرضه شود (اما احتمالا به سال بعد موکول خواهد شد) آریا نام دارد. سایپایی‌ها این خودرو را روی پلتفرم SP۱۰۰ ساخته‌اند؛ پلتفرمی که شاهین روی آن ساخته شد. بنابراین آریا را می‌توان نسل جدید شاهین نیز نامید که قرار است مدل هیبریدی و برقی آن نیز روانه بازار شود.

با عرضه آریا به بازار و تولید انبوه آن، احتمالا سایپایی‌ها به‌تدریج تولید شاهین را کاهش خواهند داد و شاید حتی آن را در سال‌های آینده متوقف کنند.

سایپا به‌جر آریا، محصولی دیگر به نام کادیلا را نیز در نوبت عرضه دارد. این خودرو با وجود نامش که به خودروی آمریکایی معروف -کادیلاک - شبیه است، در واقع مدل ایرانی شده ال‌۹۰ رنو به شمار می‌رود. سایپایی‌ها از چند سال پیش کار روی پروژه P۹۰ را آغاز کردند، اما تقریبا بی‌سروصدا. در نهایت میرجواد سلیمانی، مدیرعامل سابق سایپا در حاشیه یکی از برنامه‌های این شرکت، از این پروژه پرده برداشت.

بر این اساس مشخص شد سایپا با کمک دانشگاه علم و صنعت مشغول کار روی پلتفرم تندر۹۰ است و می‌خواهد محصول جدیدی را روی آن بسازد. این خودرو ابتدا به تندر۹۰ ایرانی معروف بود و حالا گویا قرار است با نام کادیلا روانه بازار شود.

از کادیلا که بگذریم، دیگر محصول در صف عرضه سایپا، پاژ نام دارد. این خودرو به عنوان محصول اقتصادی سایپا و حتی جایگزین پراید یاد می‌شود. پاژ البته از پلتفرمی داخلی بهره نمی‌برد و سایپایی‌ها آن را روی محصول ارزان رنو به نام کوئید ساخته‌اند. سایپا قصد عرضه سیلک را نیز دارد؛ خودرویی که گفته می‌شود در طراحی و تولید آن از سیتروئن بهره گرفته شده است.

در نهایت ایگل نیز که قرار است توسط کرمان‌موتور عرضه شود، خودرویی با ریشه چینی به حساب می‌آید و ظاهرا بناست در رقابت با تارا و شاهین قرار بگیرد.