مهر: عضو انجمن قطعه‌سازان درخصوص احتمال تغییر تعرفه واردات خودروهای لوکس برای سال آینده یا لغو ممنوعیت ورود آنها گفت: یک کمیته تعرفه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت هر‌ساله تشکیل می‌شود که در این کمیته بررسی‌های لازم برای تعرفه انجام می‌گیرد؛ بنابراین هیچ تغییری نامحتمل نیست.

محمدرضا نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که احتمال چه تغییری در تعرفه واردات خودرو وجود دارد، افزود: به‌طور حتم کاهش تعرفه واردات خودرو را به‌صورت عمومی نخواهیم داشت و برای واردات خودروهای لوکس هم دولت باید تصمیم بگیرد و تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته است؛ اما برای تعیین مقدار افزایش تعرفه‌ها در کمیته‌های مربوطه بحث و بررسی خواهد شد.

نجفی‌منش درخصوص دیدگاه انجمن واردکنندگان خودرو درباره تغییر تعریف از خودروهای لوکس، گفت: به هر حال تعدادی خودرو وارد کشور می‌شود که تقاضا برای آن وجود دارد و ما ناگزیر به واردات هستیم؛ اما اگر اینها از کانال رسمی انجام گیرد، شاید قابل تحمل باشد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این خودروها را طبقات بالای جامعه خریداری می‌کنند، می‌توان با تعیین تعرفه بالاتر واردات را محدود کرد. عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو با بیان اینکه در بسیاری از کشورها واردات این خودروها را محدود می‌کنند؛ اما ممنوعیتی برای آن نمی‌گذارند، اظهار کرد: در شرایطی که تولید داخل در حد کفایت داریم که نیاز به خودرو را تامین می‌کند، محدودیت واردات برای اینگونه خودروها به نفع جامعه است. نجفی‌منش با تاکید بر اینکه تنها راهکار برای واردات خودروی‌های لوکس این است که آن را محدود کرده یا تعرفه‌ها را افزایش دهیم، افزود: افزایش تعرفه واردات به نفع صادرات کشور بوده و به صنعت کمک می‌کند.

گفته‌های نجفی‌منش در شرایطی است که فرهاد احتشام‌زاد نیز درخصوص احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو، گفت: قرار بود سالانه ۵ درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با ممنوعیت واردات هم مواجه شدیم. وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌ها تحمیل هزینه‌های بیشتری برای مصرف‌کننده است اظهار کرد: موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو باید از جوانب مختلف بررسی شود و ببینیم که چه مزایا و معایبی دارد و پس از آن، تصمیماتی در این باره گرفته شود. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه افزایش تعرفه منجر به افزایش درآمد دولت از محل واردات می‌شود، اظهار کرد: معایب این طرح هم این است که به همان میزان می‌تواند منجر به کاهش واردات و افزایش قیمت تمام شده برای خریداران شود و بی‌ثباتی بیشتری را در بازار به وجود بیاورد.

احتشام‌زاد درباره اینکه پس از رای دیوان عدالت اداری برای ترخیص خودروهایی که در گمرک مانده‌اند چه تغییری در بازار به وجود آمد، گفت: مشخص نیست که این خودروها درچه شرایطی در گمرک نگهداری می‌شدند ضمن اینکه مدل آنها قدیمی شده است؛ بنابراین باید تک‌تک بررسی شود، اما تاکنون این خبر تاثیری بر بازار این خودروها نداشته است. هرچه هست، فعلا باید منتظر ماند و دید در آینده، دولت چه تصمیمی در مورد ورود خودروهای لوکس خواهد گرفت و آیا همچنان بر تصمیم خود برای ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به‌عنوان خودروهای لوکس پافشاری می‌کند یا اینکه تعریف خودروهای لوکس را تغییر می‌دهد.