مژگان میرزایی- طرح خروج خودروهای فرسوده بازار پرحاشیه‌ای را در کنار خود به وجود آورده است. این بازار از خرید و فروش برگه اسقاط و خودروهای فرسوده تا خرید و فروش قطعات فرسوده این نوع خودروها را شامل شده است. هر چند بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده با پایان طرح نیز کساد می‌شود، اما ورود قطعات خودروهای فرسوده به چرخه حمل‌ونقل بار دیگر مشکلاتی همچون آلودگی هوا و... را منجر خواهد شد. در حال حاضر خودروهای فرسوده پس از بررسی نیروی انتظامی و تست قطعات و احراز شرایط اسقاط خودرو تحویل شهرک‌های صنعتی می‌شود و در این فاصله زمانی کنترلی بر خودروها صورت نمی‌گیرد و این احتمال وجود دارد که با توجه به سودآور بودن قطعه‌های دست دوم در بازار، این قطعات فرسوده مجددا به چرخه بازار باز گردد.

موتور، سیستم سوخت‌رسانی و نیروی محرکه خودروهای فرسوده از جمله قطعات سودآور خودرو هستند که در صورت بازگشت به بازار خودرو، تاثیر خروج خودروهای فرسوده را تا حدودی کمرنگ می‌کنند. این قطعات موجب افزایش مصرف سوخت و همچنین آلایندگی خودرو می‌شوند و با بازگشت مجدد به بازار مشکلات گذشته را تکرار خواهند کرد.

مهدی داداشی، مسوول طرح بازیافت خودروهای فرسوده در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بازگشت قطعات خودروهای فرسوده به بازار و استفاده مجدد آنها اتفاق جدیدی نیست و در گذشته نیز قطعات سالم خودرو، در مراکز اسقاط از خودرو جدا شده و مجددا به عنوان قطعه دسته دوم وارد بازار می‌شد. وی ادامه داد: موتور خودرو، سیستم سوخت‌رسانی و نیروی محرکه خودرو از جمله قطعاتی است که استفاده‌های مختلفی در بازار دارد و دلالان به خاطر سود بسیار این قطعات آنها را وارد بازار می‌کنند.

مسوول طرح بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه تصریح کرد: در طرح جدید خروج خودروهای فرسوده، ما در حال انجام تمهیداتی هستیم که از ورود اینگونه قطعات به بازار جلوگیری کنیم. داداشی در خصوص موارد استفاده قطعات فرسوده گفت: این قطعات به عنوان قطعات دسته دوم وارد بازار شده و بر روی خودروها مجددا نصب می‌شوند.

وی ادامه داد، استفاده از قطعات تزئینی مثل آیینه مشکلی به وجود نمی‌آورد ولی استفاده از قطعات اصلی خودرو چرخه حمل‌ونقل را دچار اشکال می‌کند.