گروه خودرو - مهدی غضنفری در حالی از فروش باقی سهام این وزارتخانه در شرکت‌های خودروسازی خبر داده که به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سهام شرکت‌های مذکور، سهام خود در شرکت‌های فولادی، کارخانه‌های مس را نیز به فروش خواهد رساند و منابع آن را به تولید اختصاص می‌دهد. غضنفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته است تا به منظور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی جدید، ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش سهام شرکت‌ها به دست آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خاطرنشان کرده که سهام دولت در خودروسازی‌ها نیز هم اکنون برای فروش آماده است.

براساس قانون بودجه سال ۸۸، قرار بر آن بوده که سهام ۳۸ درصدی شرکت ایران خودرو و ۷۹/۳۷ درصدی سایپا که در اختیار دولت بود به بخش خصوصی واگذار شود ، این در حالی است که نحوه واگذاری سهام خودروسازی‌ها تا به امروز به چالشی جدی میان سازمان خصوصی‌سازی ،دولت و خودروسازان تبدیل شده است.

بر همین اساس دو سال پیش دولت ۱۸ درصد سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰ درصد رساند. این در شرایطی است که هم اکنون سهم سازمان گسترش در شرکت ایران خودرو ۱۸ درصد و در شرکت سایپا ۳۶ درصد است.

به این ترتیب با واگذاری سهام دو شرکت، دولت دیگر در صنعت خودروسازی نقش کلیدی ندارد و هیات مدیره دو شرکت بزرگ خودروساز ماهیت دولتی ندارد؛ این در حالی است که به گفته مهدی غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت دولت قصد دارد که مابقی سهام خود را برای تامین منابع مالی جدید به بخش تولیدی کشور اختصاص دهد. با این حساب در صورت فروش مابقی سهام شرکت‌های خودروسازی دولت دیگر هیچ دخل و تصرفی در صنایع خودروسازی نخواهد داشت.