p16 copy

به گزارش بلومبرگ، شرکت بی‌وای‌دی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 431هزار و 603 دستگاه خودروی تمام‌برقی فروخته است که 23درصد نسبت به سه‌ماهه دوم رشد داشته است. تسلا نیز در این دوره 435هزار و 59 دستگاه خودروی برقی را در سراسر جهان فروخته است که فاصله 3هزار و 456 دستگاهی میان این دو خودروساز کمترین میزان تا به امروز است. این خودروساز برتر چینی مدتی است که سریع‌تر از تسلا رشد کرده است. علاوه بر طیف وسیعی از محصولات جدید، بی‌وای‌دی با قیمت‌های پایین‌تر، این مزیت را دارد که قهرمان خودروهای برقی در چین به‌ جای آمریکا باشد.

درحالی‌که فروش خودروهای برقی در ایالات متحده در حال افزایش است، در حال حاضر آنها بیش از یک‌چهارم بازار بزرگ خودروی چین را به خود اختصاص داده‌اند. در همین‌ حال، تسلا فصل بدی را پشت سر گذاشته است. تحلیلگران با توجه به توقف تولید در شانگهای و فرمونت کالیفرنیا که برای تطبیق با به‌روزرسانی مدل 3 این شرکت انجام شد، با نزدیک شدن به پایان فصل برآوردهای خود را کاهش دادند؛ اما آمار نهایی تحویل جهانی 435هزار و 59 دستگاه این شرکت، همچنان حدود 6درصد با برآورد شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی «فکت ست» فاصله دارد.

اما آیا این تفاوت فقط به دلیل نکات فنی تولید و به‌روز‌رسانی مدل 3 بوده است، یا ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، به دلیل اینکه کاهش قیمت‌ها در سال جاری به اندازه‌ای که او امیدوار بود تقاضا را افزایش نداده است، تولید را کم کرده است؟ این یک سوال مهم و کلیدی است. شرکت تسلا در گزارش فروش خود اعلام کرده است به دستورالعمل‌ تولید 1.8میلیون خودرو در سال 2023 پایبند بوده است. این عدد به معنای تولید حدود 450هزار دستگاه خودرو در سه‌ماهه چهارم است، که با میانگین تولید در سال جاری مطابقت دارد.

براساس این گزارش، مزیت رقابتی اصلی بی‌وای‌دی، باتری انحصاری آن است که به این خودروساز این امکان را می‌دهد که بتواند یک موتوربرقی با کیفیت بالا را با قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای خود تولید و عرضه کند. این شرکت از سلول‌های لیتیوم-آهن-فسفات ارزان‌تر به جای سلول‌های قوی‌تر ساخته‌شده از نیکل که در بازارهای غربی غالب هستند، استفاده می‌کند و با قرار دادن مستقیم آنها در بدنه خودرو، ضعف عملکرد را جبران می‌کند. برخلاف تسلا، به نظر نمی‌رسد بی‌وای‌دی خود را برای آینده‌ای با خودروهای بدون راننده آماده کند. بانک سرمایه‌گذاری یوبی‌اس، به‌تازگی مدل «بی‌وای‌دی سیل» را پیاده کرده است و ویژگی‌های پیش‌ساخته و غیراختصاصی را برای کمک‌راننده یافته است.

به گفته پاتریک هومل، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری یوبی‌اس که هدایت این پروژه را بر عهده دارد، این انتخاب حاکی از رویکرد گسترده‌تر این شرکت است؛ درحالی‌که تسلا بر هدایت فناوری تمرکز دارد، بی‌وای‌دی یک بسته کامل جذاب را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند. مقرون‌به‌صرفگی ممکن است در سال‌های آینده به یک نقطه کلیدی و مهم در زمینه فروش خودروهای برقی تبدیل شود، چراکه مالکیت فراتر از مالکان اولیه که تسلای خود را دوست دارند، گسترش خواهد یافت. با توجه به اینکه بازار ایالات متحده به دلایل ژئوپلیتیکی برای بی‌وای‌دی خارج از دسترس است، این شرکت به‌تازگی در اروپا شعبه‌ای راه‌اندازی کرده است.

یوبی‌اس انتظار دارد بی‌وای‌دی به‌سرعت سهم بازار را تصاحب کند. به‌رغم چشم‌انداز رشد بی‌وای‌دی، که مسلما قوی‌تر از تسلاست، سهام آن تقریبا 19برابر درآمد آن معامله می‌شود، درحالی‌که این نسبت برای تسلا 59 است. در ابتدای سال، نسبت قیمت به درآمد آنها مشابه بود، اما احیای تجارت فناوری ایالات متحده، و به‌ویژه تمایل سرمایه‌گذاران در زمینه هوش مصنوعی، سبب عقب افتادن بی‌وای‌دی شده است. گفتنی است ارزش بازار 883میلیارد دلاری تسلا به هیچ وجه ارتباطی به خودروهای برقی ندارد.