اعلام میزان کارکرد کامیون‌های دست دوم

گروه خودرو - آیین‌نامه ورود کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال در حالی طی هفته آینده، جهت ابلاغ به هیات دولت ارسال خواهد شد که در کنار کارکرده‌ها ورود کامیون‌های انباری نیز در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

ورود کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال براساس قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور سرعت بخشیدن به طرح نوسازی ناوگان باری بین شهری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی‌به تصویب رسید. براین اساس، آیین‌نامه واردات کامیون‌های کارکرده باعمر کمتر از سه سال باید در شش ماه اول سال جاری تدوین شود.حال با گذشت چهار ماه از سال، آیین‌نامه تهیه شده آماده ارسال به هیات دولت است با این تفاوت که واردات کامیون‌های انباری نیز در کنار کامیون‌های دست دوم حق ورود به کشور را دارند.

روز گذشته قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور از توافق اعضای کارگروه «تدوین آیین‌نامه واردات کامیون‌های کارکرده» بر سر ورود انباری‌ها در کنار کارکرده‌ها خبر داد.

به گفته وی ظاهرا تمایل برخی از اعضای کارگروه به ورود بیشتر خودروهای انباری بوده تا کامیون‌های کارکرده. بر همین اساس کامیون‌های انباری در اولویت واردات قرار خواهند گرفت. جلالی همچنین تاکید کرد: پیش‌نویس آیین‌نامه به اتمام رسیده است و تنها برگزاری جلسه تکمیلی برای نهایی کردن آیین‌نامه باقی مانده که جلسه مذکور نیز هفته آینده برگزار و به این طریق آیین‌نامه مذکور تکمیل و به منظور ابلاغ به هیات دولت ارائه خواهد شد.به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور در این جلسه اعضای کارگروه بر سر ورود کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال و کامیون‌های انباری (کامیون‌هایی که سه سال از عمر تولید آنها گذشته اما صفر محسوب می‌شوند) به توافق رسیدند اما براساس توافق صورت گرفته مقرر شد تا الویت اول به کامیون‌های انباری داده شود. قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا برای کارکرد این خودروها نیز معیاری مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: در این جلسه کارکرد کامیون‌ها نیز بررسی و پیشنهاد شد تا کامیون‌هایی با کارکرد ۱۲۰‌، ۳۰۰ و ۵۰۰ هزار کیلومتر وارد کشور شوند که اعضای کارگروه بر کمترین کارکرد برای ورود تاکید دارند.

جلالی در خصوص تعرفه کامیون‌های کارکرده نسبت به انباری نیز عنوان کرد: به طور حتم تعرفه واردات برای کارکرده‌ها بیشتر از انباری‌ها خواهد بود.

وی در خصوص اینکه در پیش‌نویس آیین‌نامه واردات، کامیون‌های تولیدی چه کشورهایی مد نظر قرار گرفته نیز اظهار داشت: آنچه مسلم است به کامیون‌های اروپایی که به شبکه خدمات پس از فروش در داخل کشور مجهز هستند مجوز واردات داده خواهد شد.

از سوی دیگر قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور در خصوص اینکه آیین‌نامه تکمیلی چه زمان برای تصویب و ابلاغ به هیات دولت ارائه خواهد شد، نیز گفت: براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی باید آیین‌نامه تکمیلی برای نهایی شدن به امضای تمام وزرا برسد، که طی کردن این پروسه زمان بر بوده به همین دلیل نمی‌توان تاریخ دقیق ارسال آیین‌نامه به هیات دولت را اعلام کرد اما از آنجا که تنها یک ماه تا زمان اتمام مهلت برای تدوین آیین‌نامه باقی است در مدت زمان مذکور باید آیین‌نامه ابلاغ شود که سعی ما نیز بر این است که در این مدت شرایط را برای ابلاغ آیین‌نامه فراهم کنیم.

مشکلات بر سر راه آیین‌نامه

اظهارات قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور مبنی بر توافق برای ورود کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال و کامیون‌های انباری در حالی است که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که شرایط برای ورود این کامیون‌ها به کشور فراهم نیست.

به گفته نعمت بخش، شرایط برای ورود کامیون‌هایی که سه سال از زمان تولید آنها می‌گذرد در کشور فراهم نیست چرا که کامیون‌های اروپایی از سال ۲۰۰۸ با استاندارد یورو ۵ تولید شدند که این امر به معنی توزیع سوخت با این استاندارد، تغییر شبکه خدمات پس از فروش‌، ... است که هیچ یک از زیرساخت‌های مذکور در کشور فراهم نیست.نعمت بخش در ادامه می‌گوید: علاوه بر سوخت با استاندارد یورو ۵ کامیون‌های سنگینی که با این استاندارد تولید می‌شوند برای تردد نیازمند Ad-Blue (مکمل کاهش آلایندگی خودرو) هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر این مکمل باید به خودرو تزریق شود و در صورت عدم تزریق پس از طی ۲۰۰ کیلومتر کامیون به صورت خودکار از کار خواهد افتاد. به گفته دبیر انجمن خودروسازان‌، علاوه بر غیر فعال شدن خودرو‌، عدم تزریق افزایش آلایندگی وکاهش قدرت موتور خودرو را به همراه خواهد داشت.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان هزینه تزریق یک لیتر Ad-Blue در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵/۱ یورو است.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات مذکور به کمیته کارگروه ارائه شده؟ اظهار داشت: مشکلات مذکور به کمیته کارگروه تدوین آیین‌نامه ارائه و مقرر گردید تا در آخرین جلسه به این موضوع نیز پرداخته شود. فربد زاوه یکی از کارشناسان خودرو نیز در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر تمام خودروهای عرضه شده در اروپا با دو استاندارد یورو ۴ و ۵ عرضه می‌شوند که برای خودروهای دارای یورو ۵ تزریق Ad-Blue اجباری است.زاوه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان عدم تزریق Ad-Blue وجود دارد، عنوان کرد: در این خصوص باید EOBD خودرو را غیرفعال کرد اما در صورت غیر فعال کردن علاوه بر افت قدرت شاهد افزایش آلایندگی هوا نیز خواهیم بود.

مخالفان و موافقان طرح

از سوی دیگر تذکر علی لاریجانی به رییس دولت مبنی بر واردات کامیون‌های دست دوم در سال جاری‌، شائبه واردات تعداد زیادی کامیون‌های دست دوم به کشور را به وجود آورده است. این در حالی است که هم اکنون ۱۳ شرکت کامیون‌ساز با ظرفیت بالغ بر ۱۵۶ هزار دستگاه به تولید بهترین برند‌های اروپایی، ژاپنی و چینی مشغولند که تاکنون به علت کمبود شدید تسهیلات بانکی برای اجرای طرح خروج کامیون‌های فرسوده در بهترین سال‌ها از ۲۲درصد این ظرفیت بیشتر استفاده نشده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که گرانی کامیون‏های ساخت داخل عامل افزایش هزینه‏های حمل و نقل است اما مخالفان می‏گویند کامیون‏های مذکور در کشورهای اروپایی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته‏اند و در مسیرهای طولانی و به طور شبانه‌روزی در تردد بوده و تقریبا کار خود را کرده‏اند و واردات آنها تنها جاده‏های ایران را به گورستان خودروهای دست دوم و فرسوده تبدیل می‏کند و چهره ناوگان حمل و نقل را نازیبا خواهد کرد.

از سوی دیگر عده‏ای از موافقان واردات دلایلی همچون شکستن انحصار خودروسازان داخلی و توجه به سلیقه مشتری در انتخاب خودروهای خارجی را نیز مطرح می‏کنند.