گروه خودرو-در روزهایی که کمیته قیمت‌گذاری خودرو مشغول ادامه بررسی درخواست دیگر خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت‌ها است، نوسان در بازار خودرو نیز ادامه دارد و قیمت‌ها بالا و پایین می‌شوند. به گفته فعالان بازار، این هفته نیز نمودار قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تغییر کرد و برخی کاهش و برخی دیگر نیز افزایش قیمت نصیب شان شد.آنها تاکید می‌کنند که هنوز هم شکاف قابل توجهی بین قیمت بازار و کارخانه برخی خودروها به چشم می‌آید و این موضوع از عدم تعادل عرضه و تقاضا نشات می‌گیرد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، هم اکنون اوضاع به شکلی است که می‌توان بازار خودرو را نیز به خصوص در بخش وارداتی‌ها، «حبابی» دانست. در واقع کمبود عرضه و عدم تناسب آن با تقاضا، سبب شده که برخی خودروها قیمتی کاذب پیدا کنند و به تبع آن جیب دلال‌ها پر شود.در حال حاضر خودروهایی مانند ویتارا، پژو ۲۰۶، ۲۰۷ آی، کیااسپورتیج، سوناتا، مگان، قشقایی، تینا و موهاوی دارای قیمت‌های کاذبی هستند و موجبات ایجاد «حباب» را در بازار خودرو فراهم آورده‌اند. در این بین، کمیته قیمت‌گذاری خودرو نیز در جلسه قبلی خود با افزایش قیمت برخی خودروها موافقت کرده و خواهد کرد، تا به این وسیله شکاف قیمت کارخانه و بازار تا حدی پر شود.

۲۰۷ گران شد

اما به بازار برویم و ببینیم این هفته چه تغییر و تحولاتی در قیمت خودروها رخ داده است. به گفته فعالان بازار، بیشتر اعضای خانواده ۲۰۶ این هفته را با ثبات قیمت سپری کردند و فقط مدل صندوقدار V۹، ۱۰۰ هزار تومان گران شد. این خودرو هم اکنون ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین سایر مدل‌های ۲۰۶، ، تیپ ۲ هم اکنون ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تیپ ۳ نیز ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. آن طور که خبر می‌رسد ۲۰۶ تیپ ۶ نیز ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

تثبیت قیمت بیشتر اعضای خانواده ۲۰۶ در شرایطی است که «پژو ۲۰۷ آی» در مدل اتومات خود ۳۰۰ هزار تومان گران شد و هم اکنون ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل دنده‌ای این خودرو نیز ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد. از ۲۰۷ که بگذریم، پژو پارس نیز ۲۰۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و هم اکنون ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند LX مالتی پلاکس نیز ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و سورن ELX هم ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوع از افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی سورن حکایت دارد. دیگر محصول ایران خودرو که این هفته با افزایش قیمت مواجه شد، سوزوکی گرند ویتارا بود. این خودرو که با کمبود عرضه به بازار روبه‌رو است و کمیته قیمت‌گذاری نیز با افزایش قیمت آن موافقت کرده است، هم اکنون در مدل اتومات و کلاس ۸ خود ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل دنده‌ای این خودرو نیز ۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما نگاهی نیز قیمت محصولات سایپا طی هفته جاری بیندازیم. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، این هفته ریو ارزان شد و قیمت ان به ۱۵ میلیون تومان بازگشت. همچنین پراید ۱۳۲ قیمتی برابر با هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و مروارید یا همان پراید‌هاچ‌بک نیز ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول با ۱۰۰ هزار تومان افت قیمت، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

ماکسیما و تندر ترمز بریدند

پارس خودرویی‌ها نیز این هفته را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، قیمت ماکسیمای اتومات با جهشی ۷۰۰ هزار تومانی به ۴۵ میلیون تومان رسید. مدل دنده‌ای آن نیز ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مگان نیز در مدل اتومات و ۲۰۰۰ سی سی خود ۶۰۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و هم اکنون ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مگان ۱۶۰۰ سی سی E۲ نیز ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. دیگر رنویی بازار خودرو ایران یعنی تندر-۹۰ نیز در مدل پارس خودرویی خود ۲۰۰ هزار تومان گران شد. این محصول هم اکنون ۱۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر ایران خودرو نیز ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین دیگر پارس خودرویی‌ها، نیسان قشقایی نیز ۶۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و نیسان تینا هم ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سوناتا گران شد، یاریس ارزان

افزایش قیمت لکسوس، سوناتا و IX۵۵ به همراه افت قیمت تویوتا یاریس مهم‌ترین تغییرات بازار خودروهای وارداتی طی هفته جاری به حساب می‌آیند. به گفته فعالان بازار، سوناتای ۲۰۱۱ با یک میلیون افزایش قیمت، ۶۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندای IX۵۵ نیز با جهشی یک میلیونی، ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین لکسوس RX که به یکباره افزایش قیمت را تجربه کرد، در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. رشد قیمت این سه خودرو در حالی است که تویوتا یاریس صندوقدار یک میلیون تومان ارزانی را تجربه کرد و هم اکنون ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین اسپورتیج و موهاوی نیز به ترتیب ۷۶ و ۸۰ میلیون تومان قیمت دارند. فعالان بازار معتقدند بیشتر قیمت‌های فعلی بازار خودروهای وارداتی، کاذب است و اگر عرضه خودروها زیاد شود، حباب بازار شکسته خواهد شد.