گروه خودرو - تنها یک روز تا پایان شهریور ماه باقی است اما هنوز خبری از عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ در جایگاه‌های کشور نیست.

براساس مصوبه هیات وزیران که در سال ۸۴ به تصویب رسید، از ابتدای سال گذشته باید استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۳ ارتقا پیدا می‌کرد، اما عدم عرضه سوخت استاندارد سبب شد با تاخیری دو ساله و جهش یک پله‌ای، از ابتدای سال آینده استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ برسد. این در شرایطی است که لازمه اجرای این مصوبه، عرضه بنزین مناسب از سوی وزارت نفت شش ماه پیش از آغاز اجرای طرح است، اما در سال جاری هنوز خبری از عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ نیست.

به گفته مداح مروج مدیر نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش وزارت نفت ، تولید سوخت با استاندارد یورو ۴ در پالایشگاه‌های کشور آغاز شده و احتمالا از ابتدای سال آینده عرضه سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور آغاز خواهد شد.مدیر نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش وزارت نفت، در پاسخ به این پرسش که آیا از ابتدای مهر ماه عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ در سراسر جایگاه‌های کشور آغاز خواهد شد نیز اظهار داشت: عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴ طی چند روز آینده بعید خواهد بود و در خصوص سال جاری نیز نمی‌توان پیش‌بینی کرد، چرا که برخی از پروژه‌ها توسط سایر ارگان‌ها در حال اجرا است و به همین دلیل اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت این پالایشگاه‌ها در دست نیست.

با توجه به نامشخص بودن وضعیت عرضه سوخت با استاندارد یورو ۴، این احتمال وجود دارد که اجرای مصوبه ارتقای آلایندگی خودروهای داخلی بازهم به تاخیر بیافتد، زیرا خودروسازان پیش از این نیز با استناد به استاندارد نبودن سوخت عرضه شده در جایگاه‌های کشور، از اجرای این مصوبه سرباز زده بودند. از سوی دیگر اگرچه خودروسازان، مجموعه وزارت نفت را به دلیل تاخیر در عرضه سوخت استاندارد مقصر می‌دانند، اما برخی نهادهای دولتی کیفیت سوخت را بخش کوچکی از مشکلات آلایندگی خودروها دانسته و معتقدند خودروسازان در زمینه ارتقای آلایندگی محصولات خود تعلل کرده‌اند.

در حال حاضر در اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، استاندارد یورو ۵ برای ارزیابی آلایندگی خودروهای تولیدی مورد استناد قرار می‌گیرد، اما در ایران مدت‌هاست صنعت خودروسازی کشور نتوانسته است از استاندارد یورو ۲ (استانداردی که بیش از ۱۱ سال پیش در اروپا باطل شده است)، پا را فراتر بگذارد.

بر اساس جدول زمانی مصوب از سوی هیات دولت، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال‌های ‌١٣٨٩ و ‌١٣٩٠، یورو ‌٢ است، اما طی سال‌های ‌٩١ تا ‌٩٣ خودروهای مذکور باید استاندارد یورو ‌٤ را در آلایندگی کسب کنند و پس از آن، یعنی از سال ٩۴ نیز استاندارد جاری کشور مطابق با استاندارد جاری در کشورهای اروپایی (یورو ۶) خواهد بود.