فارس - رییس سازمان راهداری با تشریح شرایط واردات کامیون از خارج کشور گفت: متقاضیان درخواست خود را به سازمان راهداری ارائه دهند.

شهریارافندی‌زاده ، در خصوص شرایط واردات اظهار کرد: طبق آیین‌نامه اجرای بند «هـ» ماده ۱۶۳قانون برنامه پنجم ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موظف است تقاضای شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تایید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کند و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضیان اعلام کند ضمن آنکه سازمان باید ضوابط تایید و تشخیص را تدوین و منتشر کند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا بحث عمده این است که دولت اجازه دهد کامیون‌های مورد نیاز ناوگان عمومی کشور تا عمر ۳ سال، وارد شود و براساس این آیین‌نامه باید مقررات مربوط به این واردات مشخص شود. افندی‌زاده یادآور شد: در این راستا لازم است در ازای کامیون‌های جدیدی که وارد می‌شوند، ‌کامیون‌های دارای عمر ۲۵ سال از ناوگان کامیونی کشور خارج شوند که این امر کمک بسزایی در بحث نوسازی ناوگان کامیونی خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کامیون‌‌های وارداتی باید از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای اعلام شده توسط سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برخوردار باشند که مسوولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان راهداری خواهد بود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این کامیون‌ها باید با معیارهای مصرف سوخت ‌مصوب‌ ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند، گفت: تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود و مسوولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: همچنین واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و‌نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و کامیون‌های وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود؛ این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.