ایسنا- با توجه به این‌که باید در قبال واردات خودروهای با مصرف بالای ۱۰ لیتر، سه دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شود، احتمالا از ابتدای مهر خودروهای وارداتی گران خواهند شد.

حسین اردوخانی، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، درباره مصوبه اخیر مبنی بر شرایط جدید شماره‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی با بیان مطلب فوق گفت: تقریبا ۹۰‌درصد از واردات خودرو کشور را چنین خودروهایی تشکیل می‌دهند.

وی همچنین درباره اسقاط خودروهای یاد شده درباره این‌که آیا این اسقاط به صورت نقدی است یا با فرسوده کردن خودرو همراه است؟ اظهار کرد: این موضوع هنوز به طور واضح مشخص نشده، ولی به احتمال زیاد این کار به صورت اسقاط نقدی خواهد بود. حال اگر این کار به صورت اسقاط خودرو هم باشد، به اعتقاد من می‌تواند به نوسازی چهره خودروهای موجود در سطح شهر و کاهش آلودگی تهران و پاک‌سازی محیط کمک شایانی کند.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که اگر این کار با اسقاط خودرو به صورت غیر نقدی همراه باشد، به نظر شما آیا با حجم بالای واردات خودرو به کشور اسقاط سه خودرو به ازای هر خودرو وارداتی مشکلی برای جمع‌آوری خودروها به وجود نخواهد آمد؟ گفت: با توجه به شرایط موجود، حجم واردات از ابتدای مهرماه با کمی کاهش مواجه خواهد شد و با توجه به این‌که واردات خودرو کشور نیز در حد خیلی بالایی نیست، به نظرمن جمع‌آوری خودروهای فرسوده برای این کار در ابتدا مشکلی به وجود نخواهد آورد، ولی اگر مشخص شود که واقعا کار جمع‌آوری به مشکل برمی‌خورد، می‌توان بعد از آن طرح پرداخت نقدی را نیز برای خودروهای فرسوده مطرح کرد.

وی در ادامه به مغایرت مصرف واقعی و درج شده در دفترچه خودروهای وارداتی اشاره کرد و افزود: با تست انجام شده از چند خودرو وارداتی دیده شد که خودرویی که روی دفترچه آن مصرف ۱۰ لیتر لحاظ شده، ولی حداقل ۱۶ لیتر در ۱۰۰کیلومتر مصرف داشته است.

اردوخانی درباره میزان تقاضا برای خودروهای شاسی بلند تاکید کرد: این خودروها مصرف‌کنندگان خاص خود را دارد و دارندگان عمده این خودروها به نوعی به مصرف بالای این خودروها پی برده‌اند، ولی با این حال خریداران این خودروها به طرز محسوسی کاهش داشته‌اند.

دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص رکود قیمتی خودروهای وارداتی پس از اعلام سهمیه‌های جدید و آزاد شدن قیمت بنزین سوپر خاطرنشان کرد: برای کسی که یک خودرو ۵۰‌میلیون تومانی خریداری می‌کند، مهم نیست که قیمت بنزین سهمیه‌ای باشد یا آزاد، ولی این افزایش با توجه به مصرف بالای سوخت خودروهای وارداتی یک جو روانی راجع به این خودروها ایجاد می‌کند.

وی درباره‌ دلیل دیگر کاهش تقاضای خودروهای وارداتی توضیح داد: هنوز ۸ ماه مانده به اتمام سال میلادی، مدل‌های سال بعد خودروهای وارداتی مثل سوناتا عرضه شده و اختلاف قیمتی این خودروها با خودروهای قبلی نیز چندان زیاد نیست و به همین دلیل خریدار خواهان مدل‌ جدید با قیمت بالاتری است و در نتیجه با کاهش تقاضا برای مدل‌های قبلی قیمت آنها نیز کاهش می‌یابد.

او همچنین در خصوص برندهای مختلف وارداتی معروف اعم از تویوتا، بنز، هیوندا و بی‌.ام.و موجود در کشور، درباره این‌که کدام برند خدمات پس از فروش بهتری را ارائه می‌دهد؟ گفت: با توجه به این‌که اکثر این برندها در تهران موجود است، بنابراین شاید شاخص‌ تعداد نمایندگی‌های مجاز خدمات رسانی بتواند معرف خوبی برای این کار باشد که در این میان شاید بتوان گفت در سطح تهران هیوندا با داشتن ۱۵ نمایندگی خدمات پس از فروش بهتری نسبت به سایر برندها داشته باشد.