ایسنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: خودروهای مدل ۵۶ و قبل، تنها تا اول آذرماه سال جاری برای شرکت در طرح «تسجیل» فرصت دارند و پس از آن کارت سوختشان ابطال می‌شود. سردار محمد رویانیان با اشاره به اینکه از اول آذرماه سال جاری تردد خودروهای فاقد پلاک ملی در شهرها و جاده‌های کشور ممنوع است، افزود: تنها خودروهای غیرپلاک ملی که دارای برچسب طرح «تسجیل» باشند، می‌توانند در کشور تردد کنند.

وی با اشاره به این که طرح «تسجیل» برای خودروهای مدل ۵۶ به قبل اجرا می‌شود، افزود: مالکان خودروهای پلاک غیرملی که خودرو آنها دارای قابلیت تردد باشند می‌توانند با مدارکی که در اختیار دارند، به همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای پس از بازدید کارشناسان پلیس، برچسب طرح «تسجیل» را دریافت و در شیشه جلو خودرو خود نصب کنند.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد حدود ۱۰‌میلیون خودروی پلاک ملی هم‌اکنون در کشور وجود دارد.

وی با بیان این که تنها خودروهایی که قابلیت تردد داشته باشند، می‌توانند در طرح تسجیل شرکت کنند، افزود: سایر خودروها فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند.

سردار رویانیان با اشاره به اینکه خودروهای کلکسیونی هم باید در طرح تسجیل شرکت کنند، افزود: بر اساس مصوبه دولت و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور از سال آینده تردد خودروهای فرسوده ممنوع می‌شود.

وی گفت: بر این اساس از اول اردیبهشت ماه سال آینده خودروهای سواری و وانت با عمر ۴۰ سال، مینی‌بوس، میدی‌بوس، اتوبوس شهری، اتوبوس برونشهری و کامیون و کشنده با سن ۳۵ سال، موتورسیکلت با عمر ۲۰ سال و تاکسی با عمر ۱۳ سال به بالا مجاز به تردد نیستند. همچنین از اول بهمن ماه سال آینده نیز خودروهای سواری با عمر ۳۵ سال، کامیون و کشنده ۳۳ سال، وانت و مینی‌بوس ۳۰ سال، اتوبوس برون شهری ۲۵ سال، اتوبوس شهری ۲۰ سال، میدی‌بوس ۱۵ سال و تاکسی ۱۰ سال به بالا نیز مجاز به تردد نیستند.

رییس پلیس راهور ناجا در پایان تاکید کرد: با توجه به مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده‌، کارت سوخت این خودروها ابطال شده و از نظر نیروی انتظامی این خودروها دیگر مجاز به تردد در کشور نیستند، لذا به مالکان تمامی آنها توصیه می‌شود تا پیش از اجرای ممنوعیت، نسبت به شرکت در طرح تعویض خودروهای فرسوده و جایگزینی خودرو خود اقدام کنند.