حمیدرضا بهداد
هر چند هنوز هم خیلی‌ها از شوک برکناری منوچهر منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو بیرون نیامده و برخی نیز کماکان نسبت به این اتفاق ناگهانی معترض‌اند، اما...

موضوع دیگری که این روزها نقل محافل خبری و صنعتی کشور شده، بحث استعفا، برکناری یا جابه‌جایی مدیران، به‌خصوص مسوولان ارشد ایران‌خودرو است که از هفته گذشته شایعه‌های زیادی در این زمینه به گوش می‌رسد. شایعه‌هایی که با استعفای دسته‌جمعی قائم‌مقام‌های ارشد این شرکت یکی دو ساعت پس از برکناری منطقی شروع و با خبر به استعفای مدیر فروش ایران‌خودرو ظاهرا به آخر رسید.
این در حالی است که تا به امروز هیچ خبری مبنی‌بر تایید و یا تکذیب این جابه‌جایی‌ها از سوی روابط عمومی ایران‌خودرو منتشر نشده و آن طور که خبرنگار ما با مدیران ارشد در این شرکت گفت‌و‌گو کرد ظاهرا هیچ مدیری تاکنون تمایلی به ترک شرکت از خود نشان نداده و موضوع را به سیاست کاری و تصمیم نهایی جواد نجم‌‌الدین، مدیرعامل ایران‌خودرو واگذار کرده است. به هر حال این شرکت خودروساز به لحاظ بزرگی و گستردگی، به سادگی و یک‌باره ظرفیت تغییر و تحولی وسیع را نداشته و شاید نتوان مدیرانی خبره و آشنا به فضای ایران‌خودرو را جایگزین قدیمی‌ها کرد.
مخصوصا اینکه ظاهرا بنا به گفته یکی از مسوولان ایران‌خودرو، منطقی پس از وداع با خانه ۷ ساله خود از مدیران شرکت خواسته که به کار خود ادامه دهند و بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه را در شرایط خاصی که دارد، تنها نگذاشته و به اصطلاح با نجم‌الدین که خود نیز با ایران‌خودرو غریبه نیست، کنار آمده و کار کنند. از سوی دیگر نجم‌الدین نیز در اولین اظهارنظر خود پس از رسیدن به منصب مدیرعاملی ایران‌خودرو صراحتا اعلام کرد که تنها برای کار به این شرکت آمده و فعلا قصد تغییر و تحول مدیریتی در این مجموعه را ندارد، مگر آنکه نیازی احساس شود. همچنین آن طور که برخی از مسوولان این شرکت عنوان می‌کنند، نجم‌الدین این نکته را که عملا قصد تغییر کسی را ندارد به آنها اعلام کرده است. به هر حال موضوعی که در این بین احتمال تغییر و تحولات جدی و وسیع در بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه را کم‌رنگ می‌کند، خودرویی بودن نجم‌الدین است. در واقع وی چون از همان ابتدای دوران کاری خود در بطن صنعت خودرو کشور بوده و با حاشیه‌های آن آشنا است، بعید به نظر می‌رسد حداقل برای خود دردسر درست کرده و مدیران فعلی ایران‌خودرو را که با حاشیه‌های این شرکت آشنا هستند جابه‌جا و یا برکنار کند.
شیخانی: فعلا در اتاقم نشسته‌ام
قائم‌مقام ارشد ایران‌‌خودرو جزو اولین کسانی بود که ساعاتی پس از برکناری منطقی شایعه استعفای وی به گوش رسید این در حالی است که مجید شیخانی روز گذشته در گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: فعلا در اتاق کارم نشسته‌ام و به ایران‌خودرو نیز عرق دارم. وی تاکید کرد: قبل از آمدن آقای نجم‌الدین استعفایم را به منطقی دادم و وی نیز پذیرفت. شیخانی ادامه داد: من از زمان غروی در بطن ایران‌خودرو بوده و سعی می‌کنم که بمانم، هر چند که هنوز هیچ چیز معلوم نیست. این در حالی است که شیخانی دو سال پیش به درخواست منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو دیزل استعفا و به عنوان قائم‌مقام ارشد وی در امور تولید، به کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص آمد.
البدوی: ایران‌خودرو رود است نباید آن را رها کرد
هرچند امیر البدوی قائم‌مقام کسب‌وکار ایران‌خودرو چندان اهل مصاحبه نیست و به قول خودش بیشتر دنبال کار کردن است. اما در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در ایران‌خودرو می‌ماند یا نه، این‌گونه پاسخ داد: «ایران‌‌خودرو مانند رود است و نمی‌توان لحظه‌ای آن را رها کرد چون استعداد سیل شدن را دارد». البدوی با بیان اینکه هدف وی کمک کردن به ایران‌خودرو است، افزود: بنده فعلا در این شرکت هستم و اگر مرا بخواهند، در پست خود باقی می‌مانم.
مرزبانی: مدیر منطقی‌ام، اما شاید بمانم
تلفن‌همراه مدیر عامل ایساکو را معمولا روابط‌عمومی این شرکت پاسخ می‌دهد، اما دیروز ناصر بیک‌زاده مرزبانی تماس تلفنی خبرنگار ما را خود پاسخگو بود و دلیل آن هم واضح بود چون مرزبانی در مرخصی به سر می‌برد. مدیر عامل ایساکو که دوستی ۲۵ ساله‌ای با منطقی دارد در پاسخ به این پرسش که در ایران‌خودرو ماندنی است یا نه؟ گفت: تردیدی در اینکه من مدیر آقای منطقی هستم نیست اما شاید شرایط به نحوی پیش برود که در ایران‌خودرو بدون منطقی نیز بمانم. مرزبانی با بیان اینکه وقتی مدیری جدید روی کار می‌آید، مدیران زیردست باید برای وی حق انتخاب قائل شده و استعفا دهند تاکید کرد: به نجم‌الدین گفتم آمادگی استعفا را دارم اما وی عنوان کرد قصد تعویض کسی را ندارد و من هم فعلا در مرخصی هستم و اگر مدیرعامل ایران خودرو بخواهد، کارم را ادامه خواهم داد.وی در مورد مقصد بعدی خود در صورت رفتن از ایران خودرو نیز گفت: از تابستان پارسال شرکت پرشیا خودرو مرا به‌عنوان مدیرعامل می‌خواست اما آقای منطقی قبول نکرد و من نیز در ایساکو ماندم، حال اگر از این شرکت بروم یا مدیرعامل پرشیا خودرو خواهم شد و یا در جایی خارج از ایران خودرو مشغول به کار می‌شوم.
فیض‌بخش:
نجم‌الدین باید تصمیم بگیرد
با معاون صادرات ایران خودرو نیز در مورد ماندن و یا نماندن صحبت کردیم و علیرضا فیض‌بخش نیز که مدت زیادی نیست معاون صادرات ایران خودرو شده، گفت: پرسش سختی است که در ایران خودرو می‌مانم یا نه اما به هر حال هنوز مشغول به کارم و استعفا نداده‌ام. وی ادامه داد: ماندن و نماندن من و یا هر مدیر دیگری جزو اختیارات مدیرعامل ایران خودرو است و نجم‌الدین باید در این زمینه تصمیم بگیرد.
پورمجیب: همه ماندنی‌اند
«ایران خودرویی‌ها عرق دارند» این جمله را کیانوش پورمجیب معاون فرآیند مهندسی تولید ایران‌خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر ماندن و نماندن خود در ایران خودرو بیان کرد. وی که یکی دو سالی می‌شود به شدت پیگیر اخذ طلب‌های شرکت از نهادهای دولتی است با بیان اینکه کسی قصد رفتن از ایران خودرو را ندارد گفت: تا آنجایی که من مطلع هستم همه مدیران شرکت مشغول به کار بوده و کسی استعفا نداده است. پورمجیب ادامه داد: به هر حال نجم‌الدین خود یک ایران خودرویی به حساب می‌آید و اینجا خانه اوست و بعید می‌دانم قصد تعویض کسی را داشته باشد.
معتمد:
نجم‌الدین ایران خودرویی است
ظاهرا سابقه ایران خودرویی نجم‌الدین سبب شده تا برخی مدیران این شرکت ایجاد تغییر و تحول از سوی وی را بسیار کمرنگ تلقی کنند. به نحوی که محمدرضا معتمد معاون تندر-۹۰ ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استعفا نداده و فعلا مشغول به کار است گفت: نجم‌الدین از جنس خود ایران خودرو به حساب می‌آید و با این شرکت و مدیران آن کاملا آشناست و از سویی برای کار به اینجا آمده است. وی افزود: از محاسن وی اینکه به هر حال مدیری کاملا خودرویی محسوب می‌شود و تمام فکر و ذهن او متوجه کار و تولید خواهد بود.
همه استعفا داده‌اند
اما در حالی که بیشتر مدیران ایران‌خودرو استعفا و حتی جابه‌جایی خود را کتمان کرده و منوط به شرایط آتی می‌دانند، شنیده‌ها از یک منبع بسیار موثق حکایت از آن دارد که بیشتر مدیران سطح بالا و قائم مقام‌های ارشد ایران‌خودرو استعفای خود را روی میز نجم‌الدین گذاشته‌اند اما وی هنوز تصمیم نهایی در این زمینه نگرفته است. از جمله این مدیران که همگی دوستی دیرینه و روابطی صمیمی با منطقی دارند باید به شیخانی، مرزبانی، البدوی، مجتبی شیواپور (قائم مقام ارشد ایران‌خودرو) و حسین دهنادی دیگر قائم‌مقام ایران‌خودرو اشاره کرد. همچنین آن طور که این منبع موثق به خبرنگار ما گفت، ظاهرا هیات‌مدیره جدید ایران‌خودرو از نجم‌الدین خواسته تا تغییری در سطح مدیران این شرکت انجام ندهد. به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا دوستان قدیمی منطقی، ایران‌خودرو بدون وی را می‌پذیرند و یا منطقی بدون ایران‌خودرو را؛


امیر البدوی


ناصر مرزبانی


مجید شیخانی


مجتبی شیواپور