گروه خودرو - شنبه گذشته گزارشی تحت عنوان «رکود به خودروهای تجاری رسید» در این صفحه چاپ شد. شرکت ایران خودرو دیزل توضیحاتی در مورد این گزارش به روزنامه دنیای‌اقتصاد ارسال کرده که عینا در ذیل می‌آید: بازگشت به مطلب مندرج در صفحه خودرو مورخ ۲۲/۱/۱۳۸۸ آن روزنامه محترم، توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود، خواهشمند است دستور فرمایید برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن در اولین شماره آن روزنامه اقدام نمایند:

هر چند که بحران اخیر اقتصاد جهانی با تاثیر و تاثرات گسترده آن بر اقتصاد و صنعت ملی کشورهای مختلف، کاهش تقاضا در صنعت خودرو (اعم از تجاری و غیرتجاری) را در جهان سبب شده است اما سیاست‌های اصولی کشور مبنی بر کاهش متوسط عمر ناوگان تجاری و کمبود ظرفیت در حوزه حمل‌ونقل عمومی (درون و برون‌شهری)، این تاثیرات را در صنعت داخلی خودروهای تجاری کم‌اثر ساخته و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر تقاضای محصولات نداشته است. به نحوی که هم اکنون تقاضا برای خرید این محصولات هم چنان در سطح قابل قبولی است و بدون مشتری ماندن خودروهای تجاری- آن هم در زمانی که تقاضای مشتریان حقیقی و حقوقی به علت حجم بالای آن، بعضا با تاخیر مواجه می‌شود- منطقی به نظر نمی‌رسد.

به رغم کاهش تسهیلات بانکی (لیزینگ)، این صنعت نه تنها با رکود مواجه نشده بلکه با ۲۰درصد افزایش در فروش محصولات نسبت به سال ۱۳۸۶، فروش ۱۱هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ از سوی این شرکت حاصل شده است.

همچنین با تدابیر اتخاذ شده و نظارت‌های جدی و سختگیرانه فنی و مهندسی از سوی مدیران صنعت خودروی تجاری، انطباق محصولات تولیدی با استانداردهای فنی و زیست‌محیطی، به طور دقیق مورد توجه قرار گرفته و خودروهای تولیدی با نصب موتورهای بهبود یافته به بازار عرضه شده است.

در ارتباط با خودروهای تجاری با نشان «هوو» نیز شایان ذکر است که این محصول در سال ۱۳۸۴ پس از مذاکرات مدیران وقت صنعت از جمله برخی از مصاحبه‌شوندگان در گزارش آن روزنامه و با احراز ۵۱ استاندارد اجباری مورد نیاز و گذراندن استانداردهای زیست‌محیطی و اخذ نتایج آزمایش از مراکز معتبر و قانونی، وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور شده و اتفاقا در زمان مدیریت فعلی، مورد بررسی و بهبود مستمر فنی قرار گرفته و ضعف‌های احتمالی آن با همکاری شرکت سازنده مرتفع شده است.

بر اساس اظهارنظر فنی و کارشناسی از سوی مراجع و کارشناسان ذی‌ربط، فن‌آوری و ایمنی خودروهای یاد شده مشکلی ندارد و بروز برخی نارسایی‌ها در خودروهای یاد شده، عمدتا ناشی از دست کاری و دخل و تصرف غیرفنی و خارج از روال خدمات پس از فروش بوده است.