تولید خودروهای گازسوز بر اساس نیاز بازار

مژگان میرزایی

تاخیر در روند تولید خودروهای پایه گازسوز هفته گذشته دست‌اندرکاران این طرح را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس کشاند.

در این جلسه که با حضور وزیر صنایع و معادن و مدیران شرکت‌های خودروسازی برگزار شد، دلایل کندی در اجرای این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

الزام خودروسازان به تولید خودروهایی با مصرف بیش از شش لیتر به صورت گازسوز که در سال ۸۴ به تصویب رسید در همان ابتدا مشکلات بسیاری را برای خودروسازان به وجود آورد به طوری که خودروسازان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو در همان ابتدا اجرای طرح مذکور را به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها غیرممکن اعلام کردند. اما دولت برای اجرایی کردن این طرح حتی ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای بنزین سوز با مصرف بیش از شش لیتر را به مرحله اجرا گذاشت. این در حالی است که مشکلات به وجود آمده در قانون مذکور که کارشناسی‌هم نشده بود، دولت را مجبور به عقب‌نشینی از این مصوبه کرد تا جایی که نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در ستاد تبصره ۱۳ که در سال گذشته به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت تغییر نام داد، اعلام کردند که خودروسازان برای تولید خودروهایی که امکان گازسوز کردن آنها وجود ندارد یا خودروهای بنزین‌سوز برای مناطقی که هنوز فاقد جایگاه ‌گاز هستند، می‌توانند از این ستاد مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند.

اما ادامه‌دار شدن مشکلات موجب شد تا در سال ۸۵ دولت مصوبه مذکور را تغییر دهد

به طوری که خودروسازان ملزم به تولید ۴۰‌درصد از محصولات خود به صورت دوگانه‌سوز شدند که این تعداد در سال ۸۶ به ۶۰‌درصد رسید .اما با وجود تغییر در مصوبه هم خودروسازان موفق به اجرای طرح نشدند که این امر ممنوعیت

چندروزه شماره‌گذاری خودروها را در سال گذشته در پی داشت.اما با گذشت چهار سال از اجرای این مصوبه، در سال جاری دولت الزام‌هارا حذف و تولید خودروهای دوگانه‌سوز را بر اساس کشش بازار در نظر گرفته است. از این رو عدم استقبال مردم از خودروهای دوگانه‌سوز، عدم پیشرفت احداث جایگاه‌های CNG در شهر‌های مختلف و کندی در روند تولید موتورهای پایه گازسوز موجب شده تا دولت در سال ۸۸ ، الزامات سال‌های گذشته را حذف و تولید این خودروها را براساس کشش بازار در نظر بگیرد. به این طریق خودروسازان در سال جاری می‌توانند براساس نیاز بازار تولید خودروهای دوگانه‌سوز را در دستور کار قرار دهند.

تولید بر اساس تقاضای بازار

به گفته امیر رضا رجبی، دبیر کمیته انرژِی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در سال جاری هنوز مصوبه جدیدی مبنی بر میزان تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز به خودروسازان ابلاغ نشده اما در خصوص خودروهای عمومی خودروسازان ملزم به تولید این خودروها به صورت پایه گازسوز یا دوگانه‌سوز هستند.

وی در خصوص خودروهای سواری نیز می‌گوید: احتمالا در سال جاری تعداد مشخصی برای تولید خودروهای سواری به صورت دوگانه‌سوز در نظر گرفته نخواهد شد و تولید این خودروها بر اساس کشش بازار صورت خواهد گرفت. رجبی معتقد است تقاضا برای خودروهای گازسوز در کشور همچنان وجود دارد به همین دلیل دیگر نیازی به الزام خودروسازان برای تولید این خودروها وجود ندارد.

گفته رجبی در حالی است که عدم استقبال متقاضیان در سال گذشته، موجب شد تا تولید این خودروها به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد دبیر کمیته انرژِی ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که سال گذشته چه میزان خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید شده است، می‌گوید: خودروسازان در سال گذشته ملزم به تولید ۸۰‌درصد خودروهای عمومی و ۶۰‌درصد خودروهای سواری به صورت گازسوز بودند که در خصوص خودروهای عمومی بیش از ۸۵‌درصد طرح محقق شد، اما در خصوص خودروهای سواری این رقم به ۲۳‌درصد رسید.

الزام به تولید با پایه گازسوز‌ها

سجادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در خصوص چگونگی پیشرفت طرح تولید خودروهای گازسوز می‌گوید: کندی در روند اجرای طرح موجب شد تا هفته گذشته تولید این خودروها در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و در این جلسه خودروسازها ملزم شدند تا خودروهای پایه گازسوز را جایگزین خودروهای دوگانه‌سوز کنند.

به گفته سجادی خودروهای دوگانه‌سوز که پایه آن بنزین است با مشکلات فنی مواجه هستند که این امر نارضایتی متقاضیان را در پی داشته و موجب شده تا تقاضا برای این خودروها هم‌اکنون در بازارکاهش یابد، اما در صورتی که تولید بر اساس پایه گازسوز صورت گیرد این خودروها با استقبال در بازار مواجه می‌شوند و به این طریق تولید آن برای خودروسازان مقرون به صرفه خواهد بود. وی در ادامه می‌گوید: مشکلاتی که خودروهای پایه بنزین سوز به وجود می‌آورند موجب شد تا از خودروسازان بخواهیم تولید این خودروها را بر اساس پایه گازسوز انجام دهند. به گفته سجادی در سال جاری الزامی برای تولید خودروهای گازسوز برای خودروسازان در نظر گرفته نشده و خودروسازان بر اساس نیاز بازار می‌توانند بخشی از تولیدات خود را به این خودروها اختصاص دهند.

فولادگر یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز در خصوص جلسه‌ای که در این کمیسیون برگزار شد، اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسوولان شرکت‌های خودروساز و وزیر صنایع و معادن برگزار شد که در این جلسه عملکرد دولت و خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه‌سوز مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود خودروسازان ۳۰‌درصد از خودروهای موجود و ۲۰‌درصد از تولیدات خود را به صورت گازسوز تولید کنند، اما تاکنون روش کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت که این روش چندان قابل اتکا نیست به همین دلیل در این جلسه از خودروسازان خواسته شد تا به سمت خودروهای پایه گازسوز حرکت کنند.

به گفته فولادگر، در حال حاضر بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزارخودرو دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰‌هزار خودرو به صورت کارگاهی و ۹۰۰هزار دستگاه نیز در کارخانه‌ها دوگانه‌سوز شده اند که در کارخانه ‌درصد بسیار اندکی به صورت پایه گازسوز و مابقی با موتور دوگانه‌سوز تولید شده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر تولید موتورهای پایه گازسوز در چه شرایطی قرار دارند، می‌گوید: شرکت‌های خودروساز حرکت به سمت تولید خودروهای پایه گازسوز را آغاز اما هنوز به تیراژ بالا نرسیده‌اند، در این جلسه آنها وعده دادند تا هرچه سریع تر در تولید این خودروها به تیراژ انبوه برسند.

دولت حمایت نمی‌کند

کیانوش پورمجیب، معاون مهندسی فرایند تولید ایران خودرو نیز در خصوص تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ایران خودرو می‌گوید: ایران خودرو هم اکنون تولید ۲۰۶ صندوق دار و سمند با پایه گاز را به صورت انبوه آغاز کرده از سوی دیگر در حال حاضر طراحی موتور پایه گازسوز دیگری نیز برای نصب روی روا در دستور قرار گرفته است.

به گفته وی در تولید خودروهای پایه‌گازسوز، ایران خودرو توانسته تا حدودی به اهداف خود برسد، اما اجرای این طرح نیازمند حمایت دولت است که بر خلاف وعده‌های داده شده تا کنون دولت در این خصوص حمایت چندانی از خودروسازها صورت نداده است.

بر اساس مصوبه تولید خودروهای دوگانه‌سوز دولت مکلف به پرداخت یارانه در قبال تولید خودروهای دو گانه سوز شد، اما به گفته خودروسازان تا کنون یارانه در نظر گرفته شده به خودروسازان واگذار نشده که این امر تاخیر در روند اجرای طرح را در پی

داشته است.

به گفته پورمجیب، ایران خودرو بابت تولید خودروهای دوگانه‌سوز۷۰میلیارد تومان از دولت طلب دارد اما هنوز این طلب در اختیار این شرکت قرار نگرفته است.

به گفته وی بودجه مورد نیاز ایران خودرو بابت تکمیل خودروهای ناقص دوگانه‌سوز بود که باید از سوی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شود که تا کنون این امر صورت نگرفته است.سجادی عضو کمیسیون صنایع نیز در خصوص طلب خودروسازان می‌گوید: در قانون بودجه مصوب شده که وزارت نفت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در قبال صرفه جویی که از دوگانه‌سوز کردن خودروها حاصل می‌شود بودجه‌ای را به خودروسازها اختصاص دهند که این امر در حال حاضر به کندی انجام می‌شود.

پورمجیب در ادامه در پاسخ به این پرسش که امسال ایران خودرو چه تعهدی برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز دارد؟ گفت: چیزی که از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مشخص شده، تولید حدود ۳۰‌درصد از محصولات به صورت دوگانه‌سوز است، ولی هنوز ابلاغیه‌ای به ما اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته ما سعی می‌کنیم که رقم مورد نظر آنها را تامین کنیم، ولی در این‌باره کارگروهی از وزارت صنایع و معادن تشکیل شده که قرار است بحث سبد سوختی محصولات تولیدی در آن برای امسال و سال آینده تعیین شود. ما نیز پیشنهادات خود را به آنها داده‌ایم، ولی این کمیته هنوز به جمع بندی نرسیده است.

تولید ۳۹۰‌هزار خودرو دوگانه‌سوز

محسن صالحی‌نیا، مدیر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع نیز در خصوص تولید خودروهای دوگانه‌سوز می‌گوید: سال گذشته و به منظور روند استفاده از گاز طبیعی در کشور ۳۹۰‌هزار خودرو دوگانه‌سوز تولید شد.

صالحی نیا با بیان اینکه در سال گذشته بخش اعظمی از تولیدات گروه‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به ساخت خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص داشت، گفت: در سال ۸۸ نیز روند تولید خودروهای دوگانه‌سوز به شکل فزاینده‌ای ادامه خواهد داشت و براساس آن خودروهای ۲۰۶ و سمند پایه‌گازسوز نیز به صورت گسترده‌تری تولید خواهد شد.

مدیر ماشین‌سازی و نیرو‌محرکه وزارت صنایع تصریح کرد: با توجه به آمادگی که در شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور برای تولید انبوه خودروهای گازسوز وجود دارد در سال ۸۸ شاهد تولید خودروهای جدیدی با موتور پایه گازسوز خواهیم بود. صالحی‌نیا تاکید کرد: سبد تولید خودروهای جدید گازسوز شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا نیز در روزهای آینده نهایی خواهد شد و براساس آن برنامه جامعی برای استفاده از سی.ان.جی در صنایع خودروسازی تدوین می‌شود.