تامین قطعه تندر نقدینگی می‌خواهد

عکس: خبرگزاری موج

گروه خودرو- «هر یکشنبه که در دفتر کارم حضور پیدا می‌کنم، از بخش بازرگانی شرکت، که مسوول خدمات پس از فروش است در مورد خودروهای معطل مانده به خاطر کمبود قطعه در نمایندگی‌ها پرس‌وجو می‌کنم». این اظهارنظر رسمی ‌میشل کربل، مدیر عامل فرانسوی رنو پارس در مورد شکایت مشتریان از عدم تامین به موقع قطعات تندر - ۹۰ در نمایندگی‌‌های دو شرکت تولیدکننده این خودرو است.

هر چند کربل چهارشنبه گذشته در جمع معدودی از خبرنگاران رضایتمندی مشتریان در مراکز خدمات پس از فروش خودرو تندر - ۹۰ را مطابق استانداردهای شرکت رنو خواند، اما عدم تامین قطعه در خط تولید دو شرکت سازنده این خودرو، به طور حتم گویای مشکلات موجود در مراکز خدمات پس از فروش نیز می‌باشد.

چطور ممکن است که خودروسازها به دلیل نبود قطعه‌ای، خطوط تولیدی خود را متوقف کنند، اما همان قطعه در نمایندگی به وفور یافت شود.

مشکل تامین قطعه خودرو تندر - ۹۰ چه در خط تولید و چه در مراکز خدمات پس از فروش از سوی شرکت تامین‌کننده قطعات، یعنی رنو پارس این روزها به فاجعه‌ای در صنعت خودروسازی کشور تبدیل شده است، به‌طوری‌که دو شرکت تولیدکننده با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته، گرفتار تعهدات معوقه و همچنین نبود قطعه در مراکز خدمات پس از فروش هستند.

هر چند شرکت رنو پارس در مقابل دادوقال خودروسازها بدهی ۸۲میلیاردی آنها به این شرکت را پیش کشیده و عنوان می‌کنند که با این حجم بدهی دیگر قادر به تامین قطعه نیستند اما در این بده بستان‌ها ظاهرا تنها مشتریان تندر- ۹۰ هستند که متضرر واقعی خواهند بود.

میشل کربل چهارشنبه گذشته در حالی به ادعاهای خودروسازها مبنی بر عدم تامین قطعه توسط رنو پارس در جمع خبرنگاران پاسخ داد که حاشیه‌های تولید این خودرو هر روز زوایای تازه‌ای پیدا می‌‌کند.

مشکل تندر از خودروسازان است

اینکه تندر- ۹۰ خودرویی ارزان از آب درنیامد و با وجود کیفیت بالایی که دارد بیشترین آمار شکایت‌های مردمی‌به سازمان بازرسی کیفیت وزارت صنایع مربوط به این فرانسوی پر حاشیه می‌شود را باید ناشی از تیراژ پایین آن دانست.

به اعتقاد کارشناسان، اگر تندر تیراژ مناسبی داشت، نه تنها این همه حاشیه نصیب آن نمی‌شد، بلکه با کاهش هزینه‌های سربار قطعا قیمت تندر نیز پایین تر از حد فعلی بود. آنچه که هم اکنون مشکل اصلی در زمینه تولید این محصول به نظر می‌رسد، کمبود قطعات است؛ کمبودی که خودروسازان آن را متوجه رنو پارس می‌دانند و این شرکت نیز پای مطالبات خود را بابت تاخیر در ارسال قطعات وسط می‌کشد. آن طور که به گوش می‌رسد در حال حاضر، ایران خودرو ۷۰ و پارس خودرو نیز ۱۲میلیارد تومان به رنو پارس بدهکارند.کربل با تایید این میزان بدهی گفت: خودروسازان ایرانی در تولید تندر طی دی و بهمن سال گذشته به تیراژ روزی ۴۰۰ دستگاه نیز رسیدند اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در فروردین امسال رکودی بسیار شدید دامان تولید تندر را گرفت.

وی با بیان اینکه تا پرداخت خودروسازان به رنوپارس حالتی عادی به خود نگیرد تولید تندر نیز به شرایط طبیعی خود باز نخواهد گشت تاکید کرد: رنو با وجود بحران مالی، بیش از حد توان خود، برای خودروسازان ایرانی، مایه گذاشته و در حال حاضر بیش از این نمی‌تواند کوتاه بیاید.کربل با اشاره به اینکه مشکل تولید تندر از ناحیه خودروسازان و پرداخت‌های نامناسب آنها است، افزود: در حالت عادی باید سالی ۱۰۰هزار دستگاه تندر -۹۰ یعنی روزانه ۶۰۰ دستگاه در ایران به تولید برسد که این هدف جز با اصلاح حساب و کتاب‌های مالی میان ما و خودروسازان و پرداخت بدهی رنوپارس از سوی آنها محقق نخواهد شد. کربل تصریح کرد: شرایط تولید تندر در پارس خودرو در حال رسیدن به حالت عادی است و در ایران خودرو نیز کم کم به روال عادی خواهد رسید.

قطعه سازان ناکارآمد

اظهارات مدیر عامل رنوپارس در شرایطی است که خودروسازان ایرانی به روش این شرکت در زمینه تامین قطعات تندر-۹۰ معترض و معتقدند رنوپارس باید در روش خود تجدید نظر کند. هم‌اکنون اوضاع بدین شکل است که رنوپارس هر سال چند درصد (ظاهرا ۱۰درصد) به قیمت قطعات تندر می‌افزاید و خودروسازان به این میزان سود اعتراض دارند. به اعتقاد آنها حال که به واسطه بحران مالی دنیا، قیمت مواد اولیه پایین آمده، رنوپارس نیز باید نرخ قطعات ارسالی به خودروسازان ایرانی را کاهش دهد، نه اینکه ۱۰درصد نیز به قیمت قطعات بیفزاید. کربل در این زمینه تاکید کرد: کاهش نرخ قطعات تندر جزو دغدغه‌های ما نیز به حساب می‌آید، اما تا زمانی که تیراژ به حد طبیعی نرسد نمی‌توان به این هدف دست یافت .وی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته نرخ قطعات تامین خارج تندر به‌هیچ‌وجه افزایش نیافته و ثابت مانده است، گفت: آنچه اجازه نمی‌دهد قیمت قطعات تندر در ایران کاهش یابد، تیراژ پایین این محصول است که دلیل آن علاوه بر مشکلات مالی، به ناکارآمدی برخی قطعه‌سازان داخلی نیز مربوط می‌شود.

کربل ادامه داد: خودروسازان انتظار کاهش قیمت قطعات تندر را از ما دارند در حالی که برای تحقق این هدف به تنهایی کاری از دست رنوپارس برنمی‌آید، چراکه پایین آوردن تورم ۲۵درصدی در ایران و کنترل نوسان نرخ ارز دست رنوپارس نیست. مدیرعامل رنوپارس افزود: ال-۹۰ هم اکنون در ۸ کشور دیگر نیز به تولید می‌رسد اما فرق آنها با ایران این است که ما در این ۸ کشور به دلیل رقابت شدیدی که میان قطعه‌سازان وجود دارد مجبور به کاهش قیمت قطعات شده‌ایم، اما در ایران این گونه نیست.

سود رنوپارس پایین است

بحران اقتصادی دنیا رکود شدیدی را در غالب بازارهای دنیا پدید آورده و در این بین بازار خودرو نیز تاثیری اساسی را از بحران پذیرفته و بیشتر خودروسازان دنیا از جمله رنو فرانسه را در مشکلات مالی غرق کرده است، به نحوی که هم‌اکنون خودروسازان از سویی به دنبال حفظ بازارهای کنونی خود بوده و از سویی دیگر به دنبال بازار‌های بکر و جدید می‌گردند، این درماندگی سبب شده تا خودروسازان ایرانی نیز به فکر امتیاز گیری از رنو افتاده و از شرایط به وجود آمده، نهایت استفاده را برده و رنو را به تغییر روش کاری خود و همچنین کاهش قیمت قطعات تندر -۹۰ مجاب کنند. به اعتقاد آنها حال که رنو درگیر بحران مالی شده، باید در نحوه برخورد خود با خودروسازان ایرانی کوتاه بیاید چراکه این به نفع خود رنو نیز هست.

از سوی دیگر کارشناسان نیز معتقدند این شرکت فرانسوی با شرایط رکودی که در بازار خودرو دنیا حاکم شده، باید بیشتر با ایرانی‌ها راه بیاید زیرا ضعف یا عدم تولید تندر بیش از آنکه به ضرر خودروسازان ایرانی تمام شود، زیان رنو را به همراه خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان از دست دادن بازار ایران، به هیچ وجه برای رنو که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند نکته مثبتی به حساب نمی‌آید و اصلا عاقلانه نیست، در حالی که تندر سهم اندکی از تولید خودروسازان ایرانی را به خود اختصاص داده و شاید بود و نبود آن چندان توفیری به حال ایران خودرو و پارس خودرو نداشته باشد .مدیر عامل رنوپارس در این زمینه با بیان اینکه در حال حاضر تندر، تنها خودرو به روز و قابل رقابت در بازار اروپا به حساب می‌آید، تاکید کرد: مشتریان ایرانی به خاطر شعور بالایی که دارند محصول با کیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص داده و دیگر محصولات ۲۰ سال پیش که هم اکنون در ایران به تولید می‌رسد، آنها را قانع نمی‌کند. مدیرعامل رنوپارس افزود: هر چند هنوز در ایران هستند مدیرانی که تولید خودروهای ۲۰ سال پیش را ترجیح می‌دهند اما قطعا خودروسازان ایرانی متوجه تغییر ذائقه مشتریان شده و می‌دانند تندر جای خود را در بازار باز کرده است. پس آنها نیز به اهمیت ورود دانش فنی رنو به کشور خود واقفند و رنو هم مسلما به دنبال موفقیت پروژه تولید تندر-۹۰ در ایران است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۸۰میلیون یورویی (نصف رنو و نصف طرف‌های ایرانی) گفت: کل سودی که رنوپارس از این پروژه می‌برد ۵درصد است و من مطمئنم در حال حاضر هیچ شرکتی ریسک این سرمایه‌گذاری بزرگ را در ایران به خود راه نمی‌دهد. کربل ادامه داد: رنوپارس هزینه‌های زیادی بابت پروژه تندر-۹۰ در ایران کرده و به هر حال باید به نحوی این هزینه‌ها بازگردد.

۶۰ درصد تندر داخلی است

مدیرعامل رنوپارس با بیان اینکه به درخواست مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۱۵درصد از هزینه‌های جاری را کاهش داده، تاکید کرد: البته هزینه‌هایی که ما بابت آموزش قطعه سازان ایرانی کردیم جواب داد، زیرا با گذشت تنها ۲ سال، بخش اعظم موارد فنی تندر به دست مهندسان ایرانی افتاده است درحالی که در برخی تولیدات صنعت خودرو ایران با گذشت ۲۰ سال، هنوز هم کارشناسان و مهندسان خارجی در داخل حضور داشته و کار را به دست ایرانی‌ها نسپرده‌اند. کربل تاکید کرد: افتخار می‌کنم تندر-۹۰ را ایرانی‌ها ساخته‌اند و باید هم‌اکنون آن‌را به لحاظ ساخت داخل حدودا ۶۰ درصدی‌اش خودرو ملی آنها نامید.

ال-۹۰ فرانسوی است

مدیرعامل رنوپارس در ابتدای نشست خبری خود با به کار بردن واژه «تندر-۹۰» این محصول را خودرو ملی ایرانی‌ها خواند، اما در ادامه به واسطه پرسش برخی خبرنگاران مبنی بر احتمال تغییر مفاد قرارداد تندر و تامین قطعات آن از منبعی غیر رنوپارس ،تعصب فرانسوی وی به خوشحالی اش از بابت تولید ۶۰درصد قطعات تندر -۹۰ در ایران چربید و تاکید کرد: ال-۹۰ در هر صورت خودرویی فرانسوی و متعلق به رنو است. کربل با بیان اینکه رنو روی محصولات خود تعصب دارد، گفت: طبق قرارداد وظیفه تامین قطعات تندر-۹۰ در ایران به عهده رنوپارس است و نمی‌توان آن‌را تغییر داد.

خدمات پس از فروش مشکل ندارد؟

این روزها مشکل تامین قطعات تندر، خط تولید این محصول را متاثر از خود کرده و شرایط نامناسبی را برای خودروسازان پدید آورده است. بیشتر دست‌اندرکاران، کارشناسان و حتی مشتریان نیز تنها روی این موضوع دست گذاشته و کمتر کسی یادی از خدمات پس از فروش تندر می‌کند. هرچند مدیرعامل رنوپارس معتقد است خدمات پس از فروش این خودرو در ایران شرایط مناسبی دارد اما منطق می‌گوید وقتی خط تولید تندر با کمبود و گاهی اوقات نیز نبود قطعه روبه‌رو است، خالی ماندن نمایندگی‌ها از قطعات یدکی نیز طبیعی به نظر می‌رسد. کربل در این زمینه با اشاره به تولید حدود ۸۳هزار تندر-۹۰ در ایران گفت: طبق آمار از هر هزار تندر تنها یک مورد در نمایندگی‌ها معطل دریافت قطعه می‌ماند که به نظر بنده آمار بسیار خوبی به حساب می‌آید. مدیرعامل رنوپارس با بیان اینکه برای وی دردناک است وقتی انتقاد رسانه‌ها را از خدمات پس از فروش تندر-۹۰ در ایران را می‌بیند، تاکید کرد: خودروسازان ایرانی تاکنون ۱۱میلیون یورو قطعات یدکی خرید کرده‌اند و فکر می‌کنم درحال حاضر تنها بین ۳۰ تا ۸۰ دستگاه تندر -۹۰ در نمایندگی‌های ایران خودرو و پارس خودرو به انتظار تامین قطعه مانده است.