ایلنا - دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: طی چند سال گذشته سیستم بانکی مطابق با رشد صنعت رشد نکرد و این امر موجب شد تا جلوی رشد صنعت گرفته شود به گونه‌ای که مبالغ اعتباری که باید برای قطعه‌سازان هزینه می‌شد رشد نکرد. محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه قطعه‌سازان بزرگ‌ترین ضربه را از تصمیم دولت برای قفل کردن سیستم بانکی خوردند، گفت: طی چهار سال گذشته صنعت خودرو و قطعه‌سازی رشد چشم‌گیری داشته است، اما با وجود این رشد عدم تامین نیازهای اعتباری توسط بانک‌ها ضربه سنگینی را به قطعه‌سازان وارد کرد.

وی افزود: طی این مدت سیستم بانکی مطابق با رشد صنعت رشد نکرد و موجب شد تا جلوی رشد صنعت نیز گرفته شود به گونه‌ای که مبالغ اعتباری که باید برای قطعه سازان هزینه می‌شد رشد نکرد و موجب شد تا بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان موضوع نقدینگی باشد.

نجفی‌منش تصریح کرد: تثبیت نرخ ارز از سال‌های گذشته و عدم تغییر آن متناسب با رشد تورم موجب شد تا این صنعت در جای خود باقی مانده و توان رقابت با صنایع مشابه خارجی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: از ده سال پیش تا کنون نرخ ارز ۲۵درصد افزایش یافته این در حالی است که تورم ۴۰۰ برابر زیاد شده و قدرت رقابت را از تمام صنایع گرفته است به طوری که دولت همواره در حال دادن یارانه به کالاهای خارجی است و این امر یعنی تضعیف تولید داخل را به دنبال دارد.