گروه خودرو - آلودگی هوای پایتخت طی چند روز اخیر در برخی مناطق، به حد بحران رسید. این در حالی است که ستاد تبصره (۱۳) که متولی بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود، نیز ظاهرا نتوانسته رویای هوای پاک را محقق کند. این ستاد که با شعار بهینه‌سازی سوخت برای کاهش آلودگی هوا، سهمیه‌بندی بنزین و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، پا به میدان گذاشته و فعالیت خود را آغاز کرد، در طول عمر تقریبا یک ساله خود، طرح سهمیه‌بندی بنزین را به طور جدی دنبال و تولید خودروهای گازسوز را تسریع بخشید. هر چند نمی‌توان از اقدامات این ستاد در زمینه تحقق اهداف در نظر گرفته شده، چشم‌پوشی کرد و غافل ماند؛ ولی به هر حال آنچه که هم‌اکنون افکار عمومی نظاره‌گر آن است، عدم‌کاهش آلودگی هوا و عدم‌توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به شکل شایسته و مطلوب است. از سویی دیگر وقتی نگاهی به آمار ارائه شده از سوی سازمان‌های دولتی می‌اندازیم، با آمار روبه‌رشد ترافیک، و افزایش مجدد سرانه مصرف بنزین که نتیجه آن آلودگی بیش از پیش هوا است روبه‌رو می‌شویم. در واقع یکی از اهداف دولت نهم تمرکز بر حل بحران سوخت است و همگان بر این انتظار بودند که با ایده و فعالیت‌های دولت در این زمینه، واژه بحران تغییر کرده و از این پس به جای بحران سوخت از واژه «مساله سوخت» استفاده خواهد شد.

این در حالی است که با گذشت بیش از ۲سال از عمر دولت نهم و هزینه‌های کلانی که صرف این کار شده، طبق آمارهای ارائه‌شده، نه تنها معجزه‌ای در بهینه‌سازی، کاهش آلودگی و ترافیک روی نداده بلکه عملا به خانه اول برگشته‌ایم. شاید همین موضوع نیز سبب شده است تا دولت تصمیم به حذف سهمیه‌بندی بنزین تا اواخر سال آینده بگیرد، زیرا حداقل انتظاری که از سهمیه‌بندی بنزین می‌رفت، کاهش حجم ترافیک در کشور و به‌خصوص تهران با توجه به درصد بالای خودروهای موجود در آن بود، ولی طبق گزارش روابط عمومی شهرداری پایتخت، در آبان‌ماه امسال نه تنها کاهش ترافیکی در کار نبوده، بلکه ۴/۱۰درصد نیز برحجم آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزوده شده است.

نکته دیگر در این زمینه اینکه میزان افزایش حجم ترافیک از شهریورماه امسال تا پایان آبان‌ماه، روند صعودی را طی کرده است. در حالی که انتظار بر این بود که با سهمیه‌بندی بنزین هر چه به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم (با توجه به اینکه سهمیه سوختی که مردم ذخیره کرده‌اند در حال اتمام است) از حجم تردد خودروهای شخصی کاسته شود و در پی آن ترافیک تعدیل یافته و آلودگی هوا نیز کاهش یابد. در هر صورت هم‌اکنون نه «ستاد تبصره ۱۳» منحل شده و نه مشکلات مربوط به سوخت و ترافیک و آلودگی هوا از بین رفته است.