خبرگزاری موج - کار سختی نیست! این روزها اگر نگاهی گذرا و تیتر وار به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بیندازیم، به خوبی متوجه شکاف اساسی میان اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو خواهیم شد.

اهالی ارشد کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص این روزها بیش از آنکه تدبیری را برای برون‌رفت بزرگترین خودروسازی خاورمیانه از بحران مالی اندیشه کنند، پی در پی، کم و کاست‌ها و ایرادهای یکدیگر را به رسانه‌ها درز داده و به رخ هم می‌کشند.

یکی از مدیریت ناصحیح دیگری می‌گوید و دیگری از ناتوان بودن آن یکی!

گویی که انگار اصلا قرار نیست هر چند وقت یک بار دور هم جمع شده و چشم در چشم یکدیگر، جلسات هیات مدیره را برگزار کنند. شاید همان روزی که منوچهر منطقی صندلی مدیرعاملی ایران خودرو را تحویل جواد نجم‌الدین داد و رییس هیات‌مدیره این شرکت باقی ماند و ترکیب اعضای هیات مدیره نیز تغییرات اساسی به خود دید، می‌شد حدس زد که در آینده‌ای نه چندان دور شعله اختلافات میان آبی‌پوشان هیات مدیره زبانه خواهد کشید. جواد نجم‌الدین، علی‌اکبر طاهری، افشین روغنی، مهرداد کارگری و منوچهر منطقی اعضای حال حاضر هیات‌مدیره ایران خودرو به حساب می‌آیند و این در شرایطی است که شاید فقط «کارگری» را باید عضو بی حاشیه و به دور از جنجال این جمع دانست، چرا که چهار عضو دیگر به نوعی دو به دو با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

در این بین البته «منوچهر منطقی» با توجه به اظهارات اخیر خود درباره کادر مدیریتی ایران خودرو و صورت‌های مالی و محصول ارزان قیمت این شرکت، بیش از دیگران در متن حواشی قرار گرفته است و «جواد نجم‌الدین» نیز کم و بیش، مستقیم و غیرمستقیم به گفته‌های منطقی واکنش نشان داده است. در بیش از پنج ماهی که از رفتن منطقی و آمدن نجم‌الدین می‌گذرد، در چندین مورد دیده شده که اظهارات رییس هیات‌مدیره را مدیرعامل و اظهارات مدیرعامل را رییس هیات مدیره تکذیب و حتی گاهی ادبیاتی تندتر از حد معمول را برای پاسخ به گفته‌های یکدیگر به کار گرفته‌اند. این موضوع به خوبی از ناهماهنگی و اختلاف نظر میان اعضای هیات‌مدیره ایران خودرو حکایت دارد و قطعا ادامه این روند، بزرگترین خودروسازی خاورمیانه را با مشکلات و بحران‌های بیشتری روبه‌رو خواهد ساخت.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از بروز بحران‌های بیشتر، دو راه پیش روی مسوولان امر قرار دارد. یا اینکه در نشستی مشترک اختلافات میان اعضای هیات مدیره را تا حد امکان برطرف کنند که با توجه به عمق اختلاف‌نظرها، کار بسیار سختی به نظر می‌رسد یا اینکه ترکیب هیات مدیره را تغییر دهند. به طور قطع چنانچه راه دوم در پیش گرفته شود، «منوچهر منطقی» گزینه اصلی خروج از جمع آبی پوشان کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص خواهد بود، زیرا وی طی پنج ماهی که از مدیرعاملی ایران‌خودرو برکنار شده، همواره نسبت به سیاست‌های کادر مدیریتی فعلی ایران خودرو زبان به انتقاد گشوده است.