اما و اگر‌های الکتریکی شدن بازار خودروی آمریکا

مونا مشهدی رجبی- تا انتهای سال جاری میلادی دو مدل خودروی الکتریکی وارد بازار مصرف آمریکا خواهد شد. یکی از این خودروها، خودروی «لیف» تولید شرکت نیسان است که یک محصول تمام الکتریکی به حساب می‌آید و با شارژ اولیه باتری، می‌تواند ۱۰۰ مایل مسافت را طی کند.

محصول دوم نیز خودروی بنزینی - الکتریکی «ولت»، تولید شرکت خودروسازی جنرال موتورز است، که با شارژ باتری خود می‌تواند ۴۰ مایل مسافت را طی کند.

یکی از ویژگی‌های قابل ذکر ولت این است که مالکان این خودرو می‌توانند در مواقع لزوم از موتور بنزینی آن نیز استفاده کنند.

این موضوع سبب شده که متقاضیان بیشتری برای ولت وجود داشته باشد.

انتقادها و حمایت‌ها از عرضه الکتریکی‌ها

اما ورود «لیف» و «ولت» به بازار خودرو آمریکا در شرایطی است که موضوع عرضه خودروهای الکتریکی به این بازار، هم با انتقادات و هم با حمایت‌های زیادی روبه‌رو شده است.

برخی از تحلیل گران بازار خودرو که منتقد ورود الکتریکی‌ها به بازار مصرف آمریکا هستند، بر این باورند که خودروهای الکتریکی، نسل آینده خودروهای مورد استفاده بشر هستند، اما در آینده نزدیک نمی‌توان از آنها استفاده کرد. این اظهارنظر مخالفان، در حالی است که برخی دیگر معتقدند خودروهای الکتریکی، در آینده‌ای نه چندان دور نیز توانایی ورود به بازار مصرف را داشته و می‌توانند مورد استفاده بشر قرار گیرند.

به اعتقاد آنها، از همین امروز باید برای ورود الکتریکی‌ها به بازار مصرف، سرمایه گذاری لازم انجام شود، تا این نوع خودروها، هرچه زودتر جایگاهی مناسب را به‌دست بیاورند.

این دسته از تحلیل‌گران معتقدند که بازار خودرو آمریکا، آمادگی نسبی برای الکتریکی شدن را دارد و تنها مانع موجود در این مورد، کمبود زیر ساخت‌های لازم است. در این مورد، سخنگوی شرکت خودروسازی نیسان موتورز ژاپن، طی سخنرانی اخیر خود در آمریکا، اعلام کرد که بازار ایالات متحده هم‌اکنون آمادگی لازم را برای الکتریکی شدن دارد.

وی در این مورد تاکید کرد: زمانی را به یاد بیاورید که استفاده از تلفن همراه برای بسیاری از مردم غیر ممکن یا حتی غیرضروری بود، اما در آن زمان، سرمایه‌های زیادی صرف شد تا این تکنولوژی جدید وارد بازار شود و هم اکنون کمتر کسی را خواهید دید که از تلفن همراه استفاده نکند.

سخنگوی نیسان ادامه داد: در واقع تلفن همراه یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی امروز شده و این در حالی است که تجربه آن، برای خودروهای الکتریکی هم پیش خواهد آمد.

به گفته وی، شاید امروزه بسیاری از تحلیل گران اقتصادی و صنعتی، عرضه خودروهای الکتریکی را غیر ضروری بدانند، ولی واقعیت این است که دنیای ما به این تکنولوژی نیاز دارد.

گفته‌های سخنگوی نیسان را، همتای جنرال موتورزی وی نیز تایید کرده و با تاکید بر ضرورت الکتریکی شدن بازار خودرو، گفت: بازار آمریکا بازاری مصرفی به حساب می‌آید و مشتریان در این کشور، از تمامی محصولات مدرن استقبال می‌کنند و خودروی الکتریکی هم یکی از این محصولات مدرن است.

وی ادامه داد : پیش خرید خودروهای الکتریکی در ماه‌های گذشته نشان داد که مصرف کنندگان آمریکا به این تکنولوژی نیاز دارند.

سخنگوی جنرال موتورز با ارائه این پرسش که آمریکا تا چه زمانی می‌تواند میلیاردها دلار صرف تامین سوخت خودروها کند، افزود: وقت آن رسیده که این مبلغ برای ایجاد تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی صرف و در سال‌های آینده، معادل همان مبلغ در هزینه‌های دولتی صرفه جویی شود.

این گفته سخنگوی جنرال موتورز در شرایطی است که «آلن ماکوف» یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو با اشاره به اینکه هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای الکتریکی وجود ندارد، گفت: آمریکا باید اقدام به احداث واحدهای عمومی شارژ خودرو کند تا مردم توانایی استفاده از این تکنولوژی تازه را داشته باشند. وی تاکید می‌کند:از طرف دیگر، شرکت‌های خودروسازی نیز با افزایش سطح برنامه‌های تحقیق و توسعه، موظف به ارتقای تکنولوژی این خودروها هستند و باید مدت زمان حفظ شارژ اولیه در باتری را افزایش دهند و همچنین امکان شارژ سریع باتری خودرو را فراهم آورند.

اما «هیوارد کینگ» یکی از مخالفان سرمایه گذاری برای الکتریکی شدن خودروها در آمریکا می‌گوید: در جریان بحران اقتصادی، صنعت خودروسازی آسیب زیادی متحمل شد و هم‌اکنون این صنعت نیازمند میلیاردها دلار سرمایه برای بازسازی ضعف‌هایش است.

وی می‌افزاید: بنابراین در شرایط فعلی باید سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای الکتریکی متوقف و این سرمایه‌‌ها به صنعت تولید خودروهای بنزینی منتقل شود، تا ضمن ایجاد هزاران فرصت شغلی در کارخانه‌های خودروسازی،این صنعت دوباره رشد کند.

این تحلیل‌گر معتقد است وقتی شرایط بازار خودرو به حالت عادی بازگشت و اقتصاد جهان رشد خود را از سر گرفت، آن زمان می‌توان سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرد.

«کینگ» البته قیمت بالای خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای بنزینی را نیز یکی از مسائلی می‌داند که جای انتقاد دارد.

به گفته وی، به طور متوسط قیمت یک خودروی الکتریکی بین ۵ تا ۷ هزار دلار بیشتر از خودروی بنزینی مشابه است و اگر حمایت‌های مالی دولت نباشد، شاید استقبال کمی از نسل خودروهای الکتریکی به عمل بیاید.

این نظریه البته توسط شمار زیادی از کارشناسان اقتصادی و صنعتی ایالات متحده نیز مطرح شده، ولی دولت آمریکا نظر دیگری دارد و بر این باور است که برای ایجاد یک انقلاب بزرگ در صنعت خودروسازی جهان، باید از همین امروز وارد عمل شد. مقامات دولتی بر این باورند که هر چه سریع‌تر باید بازار خودروی دنیا الکتریکی شود و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه این بخش، آن قدر اهمیت دارد که نباید به تعویق بیفتد.

در این مورد باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن، بارها و بارها بر ضرورت این تحول بزرگ در صنعت خودروسازی تاکید کرده است و به همین دلیل به‌رغم تمامی این اختلاف نظرها، سرمایه‌گذاری برای الکتریکی شدن خودروها در آمریکا ادامه دارد.