پلیس با استفاده از ابزارهای قانونی وارد عمل می‌شود

عکس: سایت پلیس

گروه خودرو - «از مجموع خودروهای شماره‌گذاری شده در سال جاری تنها هشت درصد به خودروهای وارداتی اختصاص دارد».

محمدرضا غلامی، رییس شماره‌گذاری راهور ناجا در حالی سهم خودروهای وارداتی از تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده در شش ماه ابتدایی کشور را تنها هشت درصد اعلام کرد که در سال جاری مسوولان به منظور حمایت از خودروسازان داخلی و در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ،ثبت سفارش واردات خودرو به کشور را به طور کامل متوقف کردند. این در حالی است که طی چند سال گذشته رشد کمی برخی از خودروهای داخلی، برخلاف رشد کیفی، موجب شد تا مصوبات مختلفی به منظور ارتقای کیفی خودروهای داخلی تدوین شود، مصوباتی که بحث نظارت راهور ناجا را به شرکت‌های خودروساز یادآوری می‌کرد. هرچند خودروسازان با اظهارنظر و در برخی از موارد از عملکرد راهور ناجا ابراز نارضایتی و عنوان می کردند که ورود پلیس در اجرای مصوبات تنها افزایش ناظران اجرایی را به همراه دارد، اما مسوولان راهور، حضور پلیس در مصوباتی که توجه چندانی برای اجرایی شدن آنها صورت نمی گیرد را اجباری خوانده و معتقدند که عدم حضور پلیس تاخیر در ارتقای رشد کیفی برخی از خودروهای داخلی را به همراه دارد. در مصاحبه پیش رو که با محمدرضا غلامی رییس شماره‌گذاری راهور ناجا صورت گرفته، علاوه بر بررسی آمارهای شماره‌گذاری خودرو، موارد دیگری چون اجرای برخی از مصوبات هیات دولت در راستای ارتقای سطح کیفی خودروها توسط پلیس راهور و همچنین جلوگیری از شماره‌گذاری برخی از خودروهای ناایمن، مورد گفت‌وگو قرار گرفته که در ذیل می‌آید.

در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع چه تعداد خودرو در کشور شماره‌گذاری شدند؟

در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو به روش‌های مختلف در کشور شماره‌گذاری شده که از این تعداد ۷۴۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو به صورت نو شماری، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۴۹۴ دستگاه در شرایط نقل و انتقال و ۳۸ هزار و ۵۹ دستگاه نیز به صورت تعویض پلاک شماره‌گذاری شده‌اند. که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت شماره‌گذاری در سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل در بخش نوشماری ۳/۱۸ درصد و در قسمت نقل‌وانتقال نیز ۶/۱۴ درصد رشد داشته است. اما در بخش تعویض پلاک و به دلیل اتمام نسبی طرح تعویض پلاک‌های قدیمی این بخش با کاهش ۳/۹ درصدی مواجه بوده است.

باتوجه به آمار مذکور به صورت روزانه چه تعداد خودرو در کشور شماره‌گذاری می‌شود؟

روزانه در مجموع ۱۲ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودرو به صورت نوشمار، نقل و انتقال و تعویض پلاک در کشور شماره‌گذاری می‌شوند که در سال جاری و به صورت روزانه پنج هزار دستگاه در نوشماری، هفت هزار دستگاه در نقل و انتقال و ۲۴۰ دستگاه نیز به صورت تعویض پلاک شماره‌گذاری شده‌اند.همچنین با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت خودروهای سواری در صدر جدول شماره‌گذاری قرار گرفته‌اند و پس از سواری‌ها، وانت، کامیون و در نهایت خودروهای سنگین و نیمه سنگین قرار دارند.

سهم خودروهای وارداتی در آمار شماره‌گذاری خودرو در شش ماه ابتدایی سال جاری چند درصد بوده است؟

۹۲ درصد از مجموع خودروهای نو شماره‌‌گذاری شده (۷۹۴ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو) در سال‌جاری به خودروهای سواری داخلی اختصاص داشته و هشت درصد نیز در اختیار خودروهای وارداتی بوده است.

از مباحث آماری که بگذریم اواخر سال گذشته خودروسازان ملزم به نصب ترمز ضدقفل (ABS) روی خودروهای داخلی شدند، تاکنون چند درصد از خودروهای داخلی به این سیستم مجهز شده‌اند؟

تا پایان مهر ماه سال جاری حدود ۹۰ درصد خودروهای داخلی به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز خواهند شد و دو خودرو دیگری که هنوز به طور کامل به این سیستم مجهز نشده‌اند نیز تا پایان اسفند ماه باید به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز شوند که به این طریق پرونده نصب سیستم ترمز ضد قفل روی خودروهای داخلی بسته خواهد شد.

علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS) اجباری شدن کیسه هوا (ایربگ) نیز در دستور کار خودروسازان قرار گرفته آیا راهور از مراحل اجرایی این طرح خبر دارد؟

در حال حاضر خودروسازان در حال اجرایی کردن این مصوبه هستند و براساس مصوبه هیات دولت نصب کیسه هوا (ایربگ) از ابتدای سال آینده روی کلیه خودروهای داخلی اجباری خواهد شد.

شما با قطعیت ابتدای سال آینده را زمان اجباری شدن نصب کیسه هوا (ایربگ) روی خودروهای داخلی اعلام می‌کنید، اما در خصوص ترمز ضد قفل (ABS) خودروسازان توانستند با اخذ مجوز اجرای مصوبه را به تاخیر اندازند چه تضمینی وجود دارد که اجباری شدن ایربگ با تاخیر مواجه نشود؟

اجباری شدن نصب ایربگ از مصوبات هیات دولت است و قطعا از ابتدای سال آینده نصب این سیستم روی خودروهای داخلی اجباری خواهد شد. در حال حاضر نیز تجهیز خودروهای داخلی به این سیستم آغاز شده است. و آنچه مسلم است درخصوص ایربگ به طور حتم جدول زمانبندی تدوین نخواهد شد.

تاکید شما بر اجباری شدن ایربگ و ترمز ضد قفل به منظور ارتقای ایمنی خودروهای داخلی در حالی است که طی چند سال گذشته ورود برخی از کامیون‌های بی‌کیفیت مشکلات بسیاری را چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ جانی به همراه داشته که در نهایت از شماره‌گذاری این خودروها جلوگیری شد حال چرا از ابتدا روی ایمنی این خودرو‌ها دقت نظر بیشتری صورت نگرفت؟

مجوز شماره‌گذاری این خودروها از سوی وزارت صنایع، موسسه استاندارد و سازمان محیط زیست صادر می‌شود و راهور در این خصوص اعمال نظر نمی‌کند، اما در خصوص این خودروها، به محض احراز نقص فنی، شماره‌گذاری آنها متوقف می‌شود.

شماره‌گذاری کامیون‌های هوو از چه سالی متوقف شد ؟

شماره‌گذاری کامیون‌های هوو پس از وصول گزارش تصادفات و احراز نقص فنی ترمز این خودرو از اواخر سال گذشته به طور کامل متوقف شد.

شما در حالی اواخر سال گذشته را زمان توقف شماره‌گذاری کامیون‌های هوو اعلام کردید که برخی از مسولان وزارت صنایع و معادن سال ۸۷ را زمان توقف ورود این خودرو به کشور اعلام کرده‌اند دلیل این تفاوت زمانی چیست؟

تمام خودروها با مجوز موسسه استاندارد و وزارت صنایع و معادن شماره‌گذاری می‌شوند و این امر در خصوص کامیون هوو نیز صدق می‌کند، اما در خصوص اختلاف زمانی ممکن است خودرو در سال ۸۷ مجوز ورود به کشور را دریافت کرده باشد، اما بنا به دلایل گمرکی یا مشکلات دیگر در سال ۸۸ شماره‌گذاری شده باشد،اما آنچه مسلم است شماره‌گذاری این خودرو از اواخر سال ۸۸ به طور کامل متوقف شده است.

در خصوص توقف شماره‌گذاری کامیون‌های هوو آیا راهور به طور مستقیم وارد عمل شد؟

پلیس در خصوص مسائل ایمنی و نقایص فنی، با استفاده از ابزار‌های قانونی وارد عمل می‌شود در خصوص کامیون هوو نیز پس از بررسی‌های صورت گرفته و اینکه نقص سیستم ترمز این خودرو محرز شد، این موضوع به مراجع ذی‌صلاح اعلام و پس از آن شماره‌گذاری این خودرو متوقف گردید.

آیا به لحاظ قانونی این امکان به راهور ناجا داده شده تا در صورت لزوم به طور مستقیم در خصوص توقف شماره‌گذاری برخی خودروها وارد عمل شود؟

به لحاظ قانونی این امر از وظایف پلیس است و در این خصوص نیز راهور مدارک و مستندات را به مراجع ذی صلاح ارائه می‌کند و پس از آن مجوز توقف شماره‌گذاری صادر می‌شود، در مجموع می‌توان گفت سر پلیس برای توقف شماره‌گذاری خودروهای ناایمن درد می‌کند، اما باید توقف با اخذ مجوز از سوی مراجع ذی صلاح صورت گیرد.

طی یکی دو سال گذشته که مباحث ایمن‌سازی خودروهای داخلی به طور جدی مطرح شد، پلیس بارها به عنوان مجری قوانین و ضوابط وارد عمل شد که این امر همواره واکنش منفی خودروسازان را به همراه داشت، قانون تا کجا به راهور ناجا این مجوز را داده تا در خصوص مباحث ایمنی خودروهای داخلی اعمال نظر کرده و وارد عمل شود؟

در کشور ما مجوزهای لازم برای تولید یا شماره‌گذاری از سوی وزارت صنایع، موسسه استاندارد و سازمان محیط صادر می‌شود، پلیس و آتش نشانی نیز بیشتر در مواقع روی دادن سوانح حضور پیدا می‌کنند و به منظور ارائه مستندات کارشناسی وارد عمل می‌شوند و علت بروز حادثه را برای مراجع ذی صلاح اعلام می‌کنند، اما اعمال نظر به طور مستقیم از سوی راهور صورت نمی‌گیرد. اما ما خواستار آن هستیم که راهور نیز در جلساتی که به منظور ارتقای ایمنی خودروهای داخلی تشکیل می‌شود شرکت داشته باشد تا به این طریق بتوان از نظرات کارشناسان راهور نیز استفاده کرد.

اظهار نظر شما در خصوص عدم دخالت پلیس در حالی است که سال گذشته راهور ناجا در زمینه تاخیر در نصب ترمز ضد قفل (ABS) به طور مستقیم وارد عمل شد؟

نصب ترمز ضد قفل (ABS) مصوبه دولت بود و باید در زمان مقرر اجرایی می‌شد، اما از آنجا که وزارت صنایع و معادن و موسسه استاندارد در اجرای آن تاخیر داشتند راهور ناجا به عنوان مجری وارد عمل شد و مصوبه مذکور را به مرحله اجرا گذاشت.

پس با این شرایط می‌توان گفت این امکان به راهور ناجا داده شده که برای اجرای برخی مصوبات به صورت مستقیم وارد عمل شود؟

در صورتی که مصوبه دولت اجرایی نشود راهور ناجا به صورت مستقیم وارد عمل شده و موضوع را به مراجع ذی صلاح منعکس می‌کند و پس از اخذ مجوزهای قانونی در خصوص توقف تولید یا شماره‌گذاری اقدامات لازم را انجام می‌دهیم که این امر شامل تمام مصوبات قانونی می‌شود.

علاوه بر مشکل تردد خودروهای ناایمن تردد خودروهای آپشن شده نیز در سطح شهر ممنوع است، خودروهای آپشن شده باید چه شرایطی داشته باشند تا بتوانند مجوز تردد دریافت کنند؟

در مجموع می‌توان گفت تردد خودروهای آپشن شده غیر استاندارد در کشور ممنوع است.

خودروهای آپشن شده غیراستاندارد به چه خودروهایی اطلاق می‌شود؟

خودروهایی که کمک آنها به منظور کاهش ارتفاع دستکاری می‌شود که این اقدام روی سیستم تعلیق خودرو و جلو بندی تاثیر می‌گذارد، این امر موجب می‌شود تا خودرو از حالت استاندارد خارج شود بدین ترتیب تردد این خودروها در سطح شهر ممنوع است،همچنین تجهیز خودروها به چراغ زنون غیراستاندارد به دلیل مشکلاتی که این چراغ‌ها برای دید سایر رانندگان به وجود می‌آورند نیز غیر قانونی است، علاوه بر موارد مذکور خودروهایی که به شیشه دودی بیش از ۳۰ درصد نیز مجهز هستند ممنوع است. اما تردد خودروهایی که از سوی کارخانه به صورت استاندارد این سیستم‌ها روی آنها نصب شده باشد مشکلی ندارند.

به عنوان آخرین سوال، سال گذشته طرح شماره‌گذاری خودروهای کلاسیک (عتیقه) به تصویب رسید تا به این طریق امکان تردد این خودروها در سطح شهر فراهم شود، طرح مذکور در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

خودروهای کلاسیک ایمنی لازم را برای تردد ندارند، اما سال گذشته طرحی به تصویب رسید تا شرایط برای تردد این خودروها در کشور فراهم شود. براساس طرح مذکور مقرر شد تا خودروهای کلاسیک به شرط دریافت برگ معاینه فنی مکانیزه پلاک ملی دریافت کنند تا به این طریق شرایط برای تردد این خودروها فراهم شود.