گروه خودرو - مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از دارندگان خودرو در کشور خواست که با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، با تامل بیشتری نسبت به گازسوز کردن خودرو خود اقدام کنند. اظهار نظر حسین‌هاشمی‌در حالی است که روابط عمومی‌ستاد مدیریت نیز دوشنبه گذشته طی اطلاعیه‌ای به متقاضیان خودروهای دوگانه‌سوز هشدار داد که گازسوز کردن خودروها در گارگاه‌های غیرقانونی منجر به کاهش ایمنی خودروها و بروز حوادث جبران ناپذیری می‌شود. در این اطلاعیه همچنین از مردم خواسته شده بود که از گازسوز کردن خودروهایشان در کارگاه‌های فاقد مجوز خودداری کنند.

با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و احتمال افزایش قیمت بنزین طی ماه‌های آینده برخی از دارندگان خودروهای بنزین سوز برای گازسوز کردن خودروهای خود به کارگاه‌های مجاز و غیر مجاز هجوم آورده که این امر نگرانی برخی از مسوولان دست‌اندرکار را در پی داشته است. حسین ‌هاشمی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد که هجوم برخی از دارندگان خودرو به مراکز کارگاهی، باعث شده که عده‌ای سودجو اقداماتی را انجام دهند، چنانکه بعضی شرکت‌ها با تبلیغات وسیع مبالغی را از مردم دریافت کرده و کاری انجام نداده‌اند.

وی عنوان کرد که طی نامه‌ای از سوی ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به وزارت بازرگانی این مساله اعلام شده تا وزارت بازرگانی هم جلوی تبدیلات غیرمجاز را بگیرد و هم افراد و شرکت‌های سود جو را شناسایی و دفاتر آنها را تعطیل کند.

هاشمی‌ همچنین با اشاره به سبد سوختی کشور که سال گذشته تدوین شد عنوان کرد که در سبد سوختی، سهم حامل‌های انرژی مشخص شده و سهم CNG هم درسبد مذکور ۲۵درصد می‌باشد .وی ادامه داد که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار نیست که تنها قیمت بنزین اصلاح شود بلکه منطقا قیمت دیگر حامل‌های انرژی نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

هجوم مردم به کارگاه‌های CNG سوز در حالی است که ‌هاشمی‌ از افزایش قیمت CNG به تناسب قیمت بنزین خبر داد. در حال حاضر قیمت CNG تقریبا ۶۰ درصد قیمت بنزین محاسبه می‌شود.

مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تاکید کرد که با هجوم مردم به کارگاه‌های مذکور احتمال نصب مخازن بی‌کیفیت وجود دارد. به همین دلیل درخواست می‌شود که دارندگان خودروهای بنزین سوز در این زمینه عجله نکنند.

توقف تولید دوگانه‌سوزهای

پایه بنزینی

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در مقطعی که مدیر ستاد تبصره ۱۳ بود این وعده را داد که از سال ۸۷ خودروهای تولیدی تماما با موتور پایه گاز‌سوز به بازار عرضه خواهد شد و بنزین سوخت دوم می‌شود، این وعده محرابیان نه تنها در سال ۸۷ بلکه تا سال ۸۹ نیز اجرایی نشد چرا که خودروسازها نتوانستند تولید موتور پایه گازسوز خود را طبق برنامه پیش ببرند.

حال مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت بار دیگر بر توقف تولید خودروهای دوگانه‌سوز با پایه بنزین تاکید کرد.

وی عنوان ‌کرد که باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که تا پایان سال هیچ خودروی گازسوزی به جز خودروهایی با موتور پایه گازسوز از خودروسازی‌ها خارج نشود و یکی از سیاست‌های آینده نیز این است که شماره‌گذاری خودروهای دوگانه‌سوز با پایه بنزین‌سوز کارخانه‌ای متوقف شود و خودروسازها فقط خودروهای پایه گازسوز در این حوزه تولید کنند.

طبق آیین نامه تدوین شده از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، خودروسازها موظفند که به تدریج خودروهای دوگانه‌سوز با پایه بنزین را از چرخه تولید حذف و تنها مبادرت به تولید خودرو با موتور پایه گازسوز کنند. بدین ترتیب تا سال ۹۳ باید تمام خودروها با پایه گازسوز تولید شوند.

بازار دوگانه‌سوزها

اما در شرایطی قرار است تولید خودروهای دوگانه‌سوز با پایه بنزین‌، از سال ۹۳ متوقف شود‌، که با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها‌، قطعا بازار دوگانه‌سوزها رشد قابل توجهی را به خود خواهد دید. آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند‌، با افزایش قیمت بنزین‌، مشتریان رغبت بیشتری نسبت به خرید خودروهای دوگانه‌سوز از خود نشان می‌دهند و اگر این تقاضا با عرضه نخواند‌، قیمت دوگانه‌سوزها رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. البته همین حالا نیز در بازار‌، اختلافی حداقل یک میلیون تومانی میان خودروهای دوگانه‌سوز با مدل بنزین سوز آنها به چشم می‌آید. به نظر می‌رسد اگر قرار به حذف دوگانه‌سوز‌های پایه بنزینی‌، بدون توجه به اوضاع تولید خودروهای پایه گازسوز باشد‌، بازار این نوع خودروها با عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه خواهد شد. در حال حاضر سایپا و پارس خودرو‌، پراید دوگانه‌سوز را بر پایه بنزین‌، تولید می‌کنند و سمند پایه گازسوز نیز در تیراژی نه چندان بالا به تولید می‌رسد. آن طور که از بازار خبر می‌رسد‌، در حال حاضر پراید دوگانه‌سوز قیمتی برابر با هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و سمند پایه گازسوز (EF۷) نیز با قیمت ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که قیمت مدل بنزینی این دو خودرو‌، به ترتیب‌، هفت میلیون و ۷۵۰ هزار و ۱۵ میلیون تومان است. همچنین سمند LX دوگانه‌سوز هم با قیمت ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز خبر می‌رسد که این خودرو با اختلاف قیمتی ۵/۱ تومانی‌، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین پارس دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود‌، که این موضوع از اختلاف قیمت یک‌میلیون و ۱۰۰هزارتومانی این خودرو با نوع بنزینی آن حکایت دارد.