تحقق طرح کاهش قیمت خودرو با افزایش خدمات رسانی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه خودرو - هرچند روز گذشته نمایندگی‌های خدمات پس از فروش شرکت سایپا به منظور آشنایی با بسته جدید خدمات پس از فروش این شرکت در هتل المپیک گرد هم آمده بودند، اما اظهارات مدیر عامل شرکت سایپا در خصوص ثبات قیمت محصولات این شرکت و عدم اجرای روش کاهش قیمت که پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار برخی از خودروسازان قرار گرفت‌،این برنامه را تحت شعاع خود قرار داد. با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بهای سوخت، شرکت ایران خودرو از کاهش ۲ تا ۵ درصدی قیمت محصولات خود خبر داد،خبری که به گفته مدیر فروش این شرکت به رشد فروش شرکت مذکور نیز منجر شد. کاهش قیمت خودرو از سوی ایران خودرو در حالی است که سایپا بر ثبات قیمت محصولات خود تاکید کرد.

در همین زمینه مدیر عامل شرکت سایپا در مراسم روز گذشته‌، روش اجرایی از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز مبنی بر کاهش قیمت را غیر منطقی و شتاب‌زده خواند و عنوان کرد که با اجرای این روش خودروسازان نه تنها با رشد فروش مواجه نخواهند شد‌، بلکه افت فروش را نیز تجربه خواهند کرد.

ظاهرا شرکت سایپا روش ثبات قیمت را با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در پیش گرفته، روشی که به گفته مدیر عامل این شرکت با افزایش خدمات پس از فروش جبران خواهد شد و در نهایت امر خودرو با قیمت کمتر به دست مشتری خواهد رسید.

تثبیت قیمت در دستور کار سایپا

نعمت الله پوستین دوز مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا همچنین درخصوص تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر این طرح در هزینه‌های تولیدی این شرکت اظهار داشت: از سال گذشته و همزمان با اعلام برنامه دولت برای هدفمند سازی یارانه‌ها، هزینه‌ها در شرکت مدیریت شد تا با اجرای طرح هیچ افزایش قیمتی در ارتباط با محصولات نداشته باشیم.

مدیر عامل سایپا با بیان اینکه تثبیت قیمت در دستور کار این شرکت قرار گرفته اظهار داشت‌: تثبیت قیمت‌ها در دستور کار شرکت سایپا قرار گرفته، اما با ارائه کارت نارنجی به محصولات سایپا قیمت محصولات این گروه به طور عملی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه تاکید کرد: در مدیریت هزینه‌ها صادقانه برخورد کردیم تا تغییری در روند فروش نداشته باشیم.

پوستین دوز در خصوص برنامه سایر شرکت‌ها برای کاهش قیمت محصولات خود نیز گفت‌: سایر شرکت‌های خودروساز با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها شتابزده و غیرمنطقی عمل کرده و کاهش قیمت محصولات را در دستور کار قرار دادند که این رویه به ضرر آنها خواهد بود، چرا که آمار‌ها از افت فروش این شرکت‌ها حکایت دارد.

۱۴۱ استاندارد شد

مدیر عامل شرکت سایپا در ادامه گفت: طی دو سال گذشته گله‌مندی‌ها به دلیل تاخیر در ادغام خدمات پس از فروش شرکت‌های سایپا و پارس خودرو مطرح می‌شد که با تغییر مدیر بازاریابی و فروش شرکت پارس خودرو مشکلات شبکه فروش برای محصولات پارس خودرو به حداقل رسیده و به این طریق روند ادغام نیز شتاب خواهد گرفت.

پوستین دوز در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر ادغام شرکت‌های خدمات پس از فروش این شرکت در سال جاری طرح ارتقای کیفیت محصولات داخلی را نیز در دستور کار خود قرار داده است اظهار داشت‌: در ارتباط با کیفی سازی محصولات سایپا انتقادات بسیاری در سال جاری مطرح شده که این به دلیل غرض ورزی‌های شخصی و از بین رفتن رانت برخی از افراد است.

وی در خصوص اجرای روش‌های استاندارد سازی محصولات این شرکت در سال جاری و عدم دریافت استانداردهای ۵۵ گانه برخی از خودروهای عنوان کرد: دو خودرو ۱۴۱ و صبا موفق به اخذ استانداردهای مد نظر نشده بودند. که در این خصوص خودرو ۱۴۱ توانست استاندارد جدید و تایید شده از سوی سازمان استاندارد را اخذ کند و اقدامات لازم در ارتباط با خودرو صبا نیز در حال انجام است.

افزایش نمایندگی‌ها با روش ادغام

از سوی دیگر و براساس آیین نامه ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش رشد مراکز خدمات پس از فروش در دستور کار خودروسازان قرار گرفت و مقرر شد تا خودروسازان طی برنامه سه ساله مراکز خدمات پس از فروش خود را افزایش دهند طرحی که ظاهرا شرکت سایپا سعی دارد تا با ادغام نمایندگی‌های خود آن را محقق کند.

مدیر عامل سایپا یدک در حاشیه این برنامه در پاسخ به این پرسش که تعداد نمایندگی‌های این شرکت آیا به تعداد مدنظر در آیین نامه رسیده است اظهار داشت: برنامه افزایش تعداد نمایندگی‌ها را با اجرای طرح ادغام مراکز خدمات پس از فروش شرکت زامیاد از ۶۵۰ نمایندگی به ۷۵۰ نمایندگی ارتقا دادیم که آخر سال نمایندگی‌های مجاز به ۹۰۰ نمایندگی خواهد رسید.

به گفته عموزاده براساس برنامه ارائه شده به این شرکت سال آینده تعداد نمایندگی‌های این شرکت باید به ۱۵۰۰ نمایندگی برسد.

ارائه خدمات به خودروهای خارج از گارانتی

احمد کرفی مدیرعامل امدادخودرو سایپا نیز در این مراسم گفت: در طرح امداد نوروزی سال جاری شناسایی و جذب ۵۰۰ هزار مشتری جدید که در زمان دوره گارانتی قرار ندارند، هدف‌گذاری شده است و سعی داریم تا خودروهایی که دوره گارانتی آنها به اتمام رسیده را شناسایی کرده و به عنوان مشتریان جدید، خدمات به آنان ارائه کنیم.

کرفی‌،‌هدف از رونمایی کارت نارنجی سایپا را تجمیع خدمات شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده در گروه سایپا در زمان گارانتی قرار دارند و نمایندگی‌های سایپا به طور عمده به ارائه خدمات به این مشتریان مشغول هستند و خودروهایی که از دوره گارانتی آنها تمام می شود از دسترس نمایندگی‌ها خارج خواهند شد که این امر موجب می‌شود تا سود خدمات رسانی به جای نمایندگی‌ها به بخش خصوصی منتقل شود.

کرفی گفت: در این بسته جدید خدمات شرکت‌هایی مانند سایپا یدک، بیمه رایان، بیمه سایان، رایان سایپا، سایان کارت، واحد فروش سایپا، ستکو و امداد خودرو سایپا در یک مجموعه گنجانده می شود که به این طریق علاوه بر خدمات رسانی متقاضیان در مدت زمان بهره‌برداری از کارت (۵/۱۲/۸۹ تا ۲۰/۱/۹۰ )می‌توانند از بیمه بدنه نیز بهره ببرند.

کارت نارنجی چیست؟

قاسم خانی مدیر پروژه کارت نارنجی سایپا‌، نیز در همایش سراسری معرفی کارت نارنجی گفت: بسته خدماتی ویژه نوروز یک بسته خدماتی - حمایتی در سبد خدمات پس از فروش است که به تمامی‌ خودروهای سواری گروه سایپا از تاریخ ۱۵ اسفند ۸۹ لغایت ۲۰ فروردین ۹۰ ارائه می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت‌: خدمات نوروزی این بسته شامل‌: سرویس قبل از سفر ویژه خودروهای پراید‌، X۱۰۰‌، ریو، ماکسیما پیکاپ، رونیز، سرانزا‌، تندر ۹۰، ماکسیما، مگان‌، سیتروئن C۵ و زانتیا است.

وی ادامه داد: همچنین خدمات شبانه‌روزی و امدادی‌،‌ تعویض زاپاس، روغن‌، فیلتر هوا‌، فیلتر روغن و بیمه بدنه کامل ویژه پراید و X۱۰۰ از دیگر خدمات ویژه این کارت است.