نفوذ چین به بازارهای جهانی

گروه خودرو- چینی‌ها از ابتدای هفته جاری جزئی از انگلیس را به کشور خود بردند. روز ۲۸مارس بود که واحدی خودروساز در نانجینگ تولید یکی از محصولات کلاسیک صنعت خودروسازی انگلیسی یعنی مدل MG۷ روور که سدانی با قوای محرکه ۸/۱لیتری است را‌ آغاز کرد. سایر محصولات روور در صف تولید در این واحد قرار دارند و قرار است هم طیف محصولات این شرکت با موتورهایی ۱/۱ تا ۵/۲لیتری در تاسیسات شرکت خودروسازی نانجینگ روی خط تولید قرار گیرند.

این گام به جلوی صنعت خودروسازی چین به دنبال سرمایه‌گذاری ۹۷میلیون دلاری شرکت خودروسازی نانجینگ برای خرید حقوق برند ورشکسته روور در سال ۲۰۰۵ میلادی برداشته شد. شرکت خودروسازی نانجینگ که بیشتر به دلیل تولید اتوبوس و مینی‌بوس شهرت دارد و در حال حاضر دست‌اندرکار مونتاژ محصولات فیات در چین است عاقبت پس از تاخیری دوساله تصمیم به تولید تمامی طیف محصولات روور در چین گرفت. این تصمیم با سرمایه‌گذاری ۲۵۰هزار دلاری در تاسیسات تولیدی شهر نانجینگ در جنوب‌شرقی چین برای تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو، ۲۵۰هزار دستگاه قوای محرکه و یکصدهزار دستگاه جعبه دنده محقق شد.

برخلاف سایر شرکت‌های خودروساز چینی که اقدام به ایجاد جونیت ونچر‌هایی در طرف‌های خارجی کرده‌اند یا به سوی تولید محصولات کاملا وطنی رفته‌اند شرکت خودروسازی نانجینگ راه سومی را با استفاده از برند شرکت، که در سطح بین‌المللی شناخته شده است، در پیش گرفته و گفته می‌شود مترصد راه‌اندازی واحدی تولیدی در ایالات اوکلاهمای آمریکا با سرمایه‌گذاری دومیلیارد دلاری برای ورود به بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است.

سوال‌هایی برای بازار وطنی

طرح‌هایی برای تولید محصولات روور در کارخانجات اصلی روور در انگلیس برای عرضه در بازارهای اروپایی از اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی در دست است. گروه خودروسازی نانجینگ در سال ۲۰۰۵ میلادی همه حقوق معنوی برند روور به انضمام تاسیسات تولیدی این شرکت را به استثنای فناوری ساخت قوای محرکه که گروه خودروسازی SAIC آن خریداری کرد به خود اختصاص داد.

معامله روور نماد دیگری از تلاش خودروسازهای چینی برای راهیابی به بازار پررونق مدال‌ها در چین است که سال گذشته با ۳۰درصد رشد به ۱۸/۵میلیون دستگاه رسید و گمان می‌رود بازار چینی به زودی از بازار ژاپن هم پیشی گیرد.

SAIC که از رقبای شرکت نانجینگ موتور است علاوه بر ایجاد جوئینت ونچرهایی با جنرال موتورز و فولکس واگن اقدام به تولید محصولی اختصاصی با فناوری روور کرده است. این شرکت اقدام به تولید خودرویی به نام ROWE کرده که موتوری ۵/۲لیتری دارد. این شرکت با گذشته ۵ماه از آغاز تولید این محصول موفق به فروش ۴هزار دستگاه از آن شده و برنامه مدونی برای تولید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی سواری و ۴۰۰هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس تا سال ۲۰۱۰ میلادی تهیه کرده است.

نگاه‌ها به سوی بازار آمریکا

شرکت‌های خودروسازی چینی به ماندن در بازار این کشور رضایت نخواهند داد. شرکت چری که تولیدکننده خودروی پرطرفدار مینی QQ است اخیرا قراردادی با دایملر کرایسلر برای تولید خودرویی که تحت برند دوج در آمریکا و اروپای غربی عرضه خواهد شد.

شرکت خودروسازی بریلیاش که در استان شن یانگ مشغول فعالیت است و جوئیت ونچری با شرکت آلمانی BMW دارد در نمایشگاه خودرو رنو از سه مدل جدید خود پرده‌برداری کرد که قصد عرضه آنها در بازارهای اروپایی را دارد.

جیلی هم در حال مذاکره برای خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ماگا نیز برونز است و از مدتی قبل تولید تاکسی‌های سیاه رنگ لندن را در شانگهای آغاز کرده است و همچنین به دنبال فروش خودروهای کوچک و ارزان قیمت خود در بازار ایالات متحده است. لورنس آنگ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری چری که مالک سهام چری است می‌گوید شرکتش تا سال ۲۰۱۰ فروش محصولات خود در بازارهای اروپایی و آمریکایی را آغاز می‌کند و مهم‌ترین نقطه قوت جیلی را قیمت مناسب و کیفیت مطلوب محصولات می‌داند.

شرکت‌های خودروسازی چین برای کم کردن فاصله دستیابی به بازارهای اروپایی در حال احداث کارخانجات در خارج از این کشور هستند. چری که سال گذشته ۵۰هزار دستگاه از محصولاتش را به خارج و اکثرا به کشورهای در حال توسعه صادر کرد در حال حاضر تاسیساتی تولید در روسیه اندونزی، ایران و مصر دارد. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه حضور خود در جنوب آمریکا با انعقاد قراردادهایی با شرکت‌هایی در اروگوئه و برزیل است. بریلیاش هم محصولات خود را در تاسیسات خارجی سه کشور کره‌شمالی، مصر و ویتنام تولید می‌کند و جیلی هم کارخانه‌ای تولید در روسیه دارد.

منبع: بیزینس ویک