گروه خودرو- شرکت ایران خودرو قصد دارد پس از۷ سال از طراحی نخستین مدل سمند، نسل دوم این خودرو را با طراحی کاملا جدید و با تغییراتی در پلات فرم وارد بازار کند. این خودرو که سورن نام دارد از لحاظ طراحی شبیه خودروی بی‌ام‌و و آئودی است. هر چند طراحان مرکز تحقیقات ایران خودرو معتقدند که همچنان روح طراحی سمند در خودروی سورن حفظ شده است. بازار خودرو پس از ورود سمند معمولی که نام اولین خودروی ملی را با موتور پژو برای خود ثبت کرد حال به انتظار سمندهای جدید با موتور ملی است. شرکت ایران خودرو پس از تولید موتور ملی اعلام کرد که این موتور بر روی خودروی سمند نصب خواهد شد.

شرکت ایران خودرو سال ۸۳ تصمیم به طراحی مدل جدید سمند کرد و به همین منظور با مراکز مختلف طراحی خودرو در دنیا طرح‌هایی را فراخوان کرد که از بین طرح‌های ارسالی طرح یک شرکت انگلیسی با سرپرستی راس هیوارد برگزیده شد. مدل ابتدای سمند نیز که نام خودروی ملی را از آن خود کرد با کمک شرکت‌های اروپایی طراحی شد که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به شرکت «فرست اتومیتو» انگلستان اشاره کرد، «جف ماتیوس» وظیفه طراحی اصلی آن را بر عهده داشت. حال سورن خودروی است که رخ آن شبیه آئودی و عقب آن شبیه بی‌ام‌و طراحی شده و در تزیینات داخل آن نیز فرمان تلسکوپی آن تغییر کرده است. فرمان تلسکوپی این خودرو به طور خودکار در زمان تصادف جمع می‌شود تا آسیبی به راننده وارد نشود.

نوع موتور سمند سورن JPL۷XV۳ و چهار سیلندر است. حجم موتور این خودرو ۱۷۶۱سی‌سی و حداکثر قدرت آن ۱۰۰ اسب بخار است. این خودرو استاندارد یورو ۴را پاس کرده و سرعتی حدود ۱۸۵کیلومتر در ساعت دارد.

به گفته منطقی، مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو سمند سورن در ۹تیپ مختلف و در ۱۷رنگ و یک‌میلیون تومان گرانتر از سمند ELX شهریور ماه وارد بازار خواهد شد. همچنین تولید سمندسورن با هزار دستگاه در ماه آغاز و به تدریج افزایش خواهد یافت همچنین در سال جاری ۱۴۰۰دستگاه سمند سورن به بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد. شرکت ایران‌خودرو از یک ماه گذشته پیش فروش این خودرو را آغاز کرد وبه گفته قاسمی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت ایران‌خودرو ثبت نام این خودرو به دو صورت پیش فروش دو ودیعه‌ای و پیش فروش با وام بدون بهره انجام خواهد شد.