ایسنا - انحصاری بودن وضعیت تولید و فروش خودرو در ایران یکی از عوامل افزایش قیمت آن نسبت به کشورهای دیگر است. جعفر زرین‌چنگ، عضو هیات‌علمی دانشگاه شیراز، با بیان این مطلب گفت: در کشورهای پیشرفته تولیدکننده برای فروش محصولات خود به دنبال مشتری می‌رود؛ در حالی‌که در ایران این مشتری است که به دنبال تولیدات خودروسازان می‌رود، در نتیجه اختیار افزایش قیمت نیز در دست تولیدکننده قرار دارد.

وی یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو در ایران را ضعف طراحی و روش‌های تولید در صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود: میزان پرت مواد اولیه در فرآیند تولید خودرو در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر است و این به دلیل روش‌های سنتی تولید در کشور است.

زرین‌چنگ با اشاره به استفاده از نیروی‌انسانی برای مونتاژ و تولید خودرو در ایران توضیح داد: استفاده از اتوماسیون در کشورهای پیشرفته برای ساخت باعث کاهش هزینه‌هایی نظیر دستمزد کارگران و نیز افزایش سرعت تولید شده است و در مجموع قیمت تمام‌شده خودرو را کاهش داده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: صنایع خودروسازی کشور همچنین مجبورند بخشی از درآمد خود را به سازمان‌هایی نظیر آموزش و پرورش کمک کنند که این هزینه‌ها نیز به قیمت تمام شده خودرو افزوده می‌شود.