خرید قطعه از ایران متوقف نمی‌شود

مژگان میرزایی - پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره دفتر خرید شرکت پژو در ایران افتتاح شد، در مراسم افتتاح دفتر خرید پژو در ایران باز هم بوی بدقولی این شرکت به مشام می‌رسید. طبق توافق قبلی قرار بود میزان خرید پژو از قطعه‌سازان ایرانی سالانه ۴۰۰میلیون یورو باشد و این رقم در سال‌های بعد به یک میلیارد دلار در سال تغییر یابد، اما در مراسم افتتاح دفتر پژو این شرکت میزان خرید خود را به ۲۵میلیون یورو در سال اول کاهش داد و قرار شد که در آینده این رقم به ۷۵میلیون یورو برسد که این رقم نشان‌دهنده کاهش خرید پژو از قطعه‌سازان ایران است. بدقولی شرکت پژو در حالی در آخرین مذاکره این شرکت با قطعه‌سازان علنی شد که اعضای انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما نه تنها اعتراضی به کاهش مبلغ خرید نداشتند، بلکه در این مورد اظهارنظر واحدی نیز ارائه نکردند.

محمدباقر رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: میزان کاهش خرید مطرح نبوده و ما در تلاش هستیم که بتوانیم ارتباطی منطقی بین قطعه‌سازان و شرکت پژو برقرار کنیم.

این در حالی است که نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازی در مورد کاهش میزان خرید پژو از قطعه‌سازان گفت: صادرات قطعه فعالیتی درازمدت و زمان‌بر است و نمی‌توان توقع بازدهی زودهنگام داشت.

سامان قربانی یکی‌دیگر از اعضای انجمن قطعه‌سازان دلیل تاخیر در صادرات قطعه را هم از جانب قطعه‌سازان ایران و هم از سوی شرکت پژو عنوان کرد و گفت: باید مشکلات به وجود آمده در فرایند صادرات قطعه را برطرف کنیم تا دیگر شاهد تاخیر در زمینه صادرات نباشیم.

شیواپور مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در برنامه مذاکره قطعه‌سازان با معاون پژو میزان خرید این شرکت از قطعه‌سازان ایرانی را بسیار کم و غیرقابل قبول دانست و در این زمینه تصریح کرد: قرار بود میزان خرید شرکت پژو بسیار بیش از این باشد، ولی این شرکت میزان خرید خود را فقط چند میلیون دلار در سال اعلام کرد که این رقم بسیار کم و عجیب است.

با توجه به اینکه قرار است در سال ۲۰۱۰ پژو فقط از کشورهای هند، ایران، چین و آمریکای لاتین خرید خارج از اروپای خود را انجام دهد و طبق اعلام شرکت پژو میزان این خرید بیش از ۱۵میلیارد یورو در سال برآورد شده، سهم ایران از رقم مذکور با توجه به مذاکرات شرکت پژو بسیار ناچیز و اندک به نظر می‌رسد.

معاون خرید پژو سیتروئن پس از افتتاح رسمی دفتر خرید این شرکت در جمع قطعه‌سازان خودرو عنوان کرد که با ۱۰۰ سازنده ایرانی تماس گرفته شده و از این تعداد ۵۳ قطعه‌ساز مورد ارزیابی قرار گرفتند و به این نتیجه رسیده‌ایم که یک سوم این قطعه‌سازان توان صادرات قطعه به شبکه جهانی پژو را دارند. وی همچنین تصریح کرده است که اگر قطعه‌سازان ایرانی وارد زنجیره پژو شوند و بتوانند به تعهدات خود عمل و با کیفیت و قیمت مناسب قطعه تولید کنند، پژو نیز از آنها حمایت خواهد کرد. وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که برای ما فرقی نمی‌کند که نیاز خارجی اروپایی خود را از چین تامین کنیم یا ایران، بلکه برای ما فاکتورهای قیمت کیفیت و نظام ساختاری مناسب در قطعه‌سازی مهم است.

معاون خرید پژو ایران نیز همچنین تاکید کرده است که شرکت‌هایی که ما با آنها کار خواهیم کرد، باید دارای مراکز تحقیق و توسعه باشند تا بتوانند تغییرات شرکت پژو را در قطعه‌ها اعمال کنند، نکته‌ای که بسیاری از قطعه‌سازان ما فاقد آن هستند.

شرکت پژو به طور کلی، کیفیت پایین، قیمت بالای قطعات و مشکل حمل‌ونقل در ایران را از جمله مشکلات پیش‌رو در زمینه صادرات قطعه از ایران می‌داند و تاکید دارد که ایران برای دست یافتن به تجارت جهانی باید این مشکلات را برطرف کند.

محمدباقر رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان درخصوص دلایل کاهش میزان خرید شرکت پژو از ایران به خبرنگار ما می‌گوید: کاهش میزان خرید پژو به هیچ‌وجه مطرح نیست و ما در تلاش هستیم تا از طریق این شرکت به شبکه جهانی فروشندگان قطعه دست یابیم.

وی تصریح کرد: شرکت پژو اعلام کرده که هر قطعه‌سازی که قطعه با کیفیت ارائه دهد این شرکت متقاضی خرید آن قطعه خواهد بود.

رجال در مورد شرایط شرکت پژو برای انتخاب قطعه‌سازان اظهار داشت: قطعه‌سازان باید از نظر کیفیت به سطحی برسند که بتوانند استاندارد‌های پژو را کسب کنند و قیمت محصولات آنها نیز باید قابلیت‌ رقابت‌پذیری با سایر قطعه‌سازان دنیا را داشته باشد.

رییس انجمن قطعه‌سازان در ادامه تصریح می‌کند که شرکت پژو برخی از قطعه‌سازان را هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت پذیرفته است و از برخی از قطعه‌سازان ایراد‌هایی گرفته که آنها باید ایراد قطعه‌ تولیدی خود را برطرف کنند.

رجال همچنین درخصوص قرارداد‌های جدید شرکت پژو عنوان کرد: هدف شرکت پژو از افتتاح دفتر خرید، خرید قطعه از قطعه‌سازان ایرانی است و انجمن نیز باید زمینه صادرات قطعه را برای قطعه‌سازان فراهم کند.

نجفی‌منش نیز درخصوص اعلام خبری مبنی بر نبستن قرارداد جدید قطعه‌سازان با شرکت پژو می‌گوید: در این زمینه قرارداد جدیدی بسته نشده بلکه این شرکت تمایل خود را برای تامین قطعه از سوی قطعه‌سازان ایرانی اعلام کرده و به منظور سرعت بخشیدن به خرید قطعه از ایران چندی پیش دفتر خرید خود را در تهران افتتاح کرد.

وی ادامه داد: شرکت پژو برای خرید قطعه سه شرط کیفیت، قیمت تمام شده مناسب و شرایط حمل از ایران را مدنظر دارد که برای صادرات باید این شرایط فراهم باشد.

نجفی‌منش در مورد مراحل گزینش قطعه‌سازان توسط شرکت‌ پژو عنوان کرد: شرکت پژو از قطعه‌سازان یک ارزیابی اولیه انجام می‌دهد و زمانی که مشخص شود قطعه‌ساز توانایی تولید با شرایط این شرکت را دارد، شرکت پژو در خواست RFQ به تولیدکننده می‌دهد و در صورتی که قیمت پیشنهادی از سوی تولیدکننده مناسب باشد این شرکت اقدام به خرید قطعه از تولیدکننده می‌کند.

وی ادامه داد: قیمت پیشنهادی از سوی قطعه‌سازان باید قابلیت رقابت با کشورهای هند و چین را داشته باشد، به این دلیل که هر قطعه‌ای از نظر قیمتی و کیفیت با سازندگان کشورهای هند و چین نیز مورد مقایسه قرار می‌گیرد و از قطعه‌سازی که قیمت مناسب‌تری ارائه کند، قطعه خریداری می‌شود.

نجفی‌منش در ادامه تصریح کرد: اینکه قطعه‌سازان ایرانی بتوانند جزو تامین‌کنندگان قطعه شرکت پژو قرار بگیرند یک برنامه زمان‌بر است و نیاز به یک برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

ساسان قربانی یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص دلائل کاهش میزان خرید پژو از قطعه‌سازان ایرانی گفت: شرکت پژو یکسری RFQ را برای خرید قطعه در نظر گرفته و آن را به قطعه‌سازانی که با آنها به توافق می‌رسد ارائه می‌کند و بر اساس RFQ ارائه شده، قطعه مورد نیاز را از قطعه‌سازان خریداری خواهد کرد. اما بنا به دلائلی اهداف برنامه‌های قبلی تحقق پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برنامه‌های صادراتی را محقق کنیم باید بتوانیم خودمان را برای فرایند صادراتی آماده و شرکت پژو هم باید به طور جدی‌تر برنامه‌های صادراتی را پیگیری کند.

قربانی تصریح کرد: به دلیل اینکه پروسه صادرات قطعه یک پروسه جدید است عدم‌تحقق برنامه قابل‌پیش‌بینی بود. قربانی قطعه‌سازان ایرانی را در محقق نشدن برنامه صادراتی مقصر ندانست و عنوان کرد: تنها قطعه‌سازان ایرانی در این زمینه مقصر نیستند.

بلکه باید شرایط را برای وارد شدن به بازار جهانی فراهم کنیم و به همین منظور مجبوریم کیفیت محصولاتمان را افزایش دهیم و همچنین باید قیمت‌های خود را رقابت‌پذیر کنیم، زیرا خریدار در هنگام خرید به دنبال کالای باکیفیت و قیمت مناسب است.

وی در مورد شرایط انتخاب قطعه‌سازان توسط پژو گفت: شرکت پژو از واحدهای تولیدی قطعه طی چندین مرحله بازدید کرد و در نهایت ۵۳ تولیدکننده مورد تایید این شرکت قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بعد از تایید تولیدکنندگان توسط پژو به وجود آمد اعلام این شرکت برای محل و تحویل به موقع قطعات بود که به دلیل نداشتن انبار در این زمینه مشکلاتی به وجود آمد که در تلاشیم برای برطرف کردن این مشکل انباری در این کشور در نظر بگیریم.

قربانی در پایان گفت: در جلسه آخر مذاکرات با پژو توافق کردیم در صورتی که در تمام مراحل پروسه مشکلی به وجود آید شرکت پژو خرید از ایران را متوقف نکند، بلکه با مذاکره مشکل به وجود آمده را برطرف کند.